اجبار در حجاب جایگاهی در تعالیم دینی ندارد
کد خبر: 1470276
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
امام جمعه درمیان:

اجبار در حجاب جایگاهی در تعالیم دینی ندارد

گروه اجتماعی: امام جمعه درمیان گفت: در هیچ‌کدام از واجبات دینی (نماز، روزه و..) از جمله در حجاب اجبار جایگاهی در تعالیم دینی ندارد و فقط در بحث حدود و تعزیرات است که می‌توان حکم به مجازات داد.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی(ایکنا) از خراسان جنوبی، بیان کرد: بخشی از بی‌حجابی موجود ثمره اجبار در پذیرش این ارزش است در حالیکه به نظر می‌رسد هزینه‌ای که برای اجرایی کردن قانون مقابله با بی‌حجابی شده است صرف فرهنگ‌سازی می‌شد در حال حاضر نتیجه بهتری می‌گرفتیم و باید پرسید آیا نیروی انتظامی همانگونه که با همکاری صدا و سیما در زمینه مسائل پلیسی با ساختن فیلم و سریال‌سازی کار فرهنگی می‌کند در زمینه حجاب اقدام فرهنگی انجام داده است.



ضرورت بررسی میزان ثمربخشی سیاست‌های مرتبط با حجاب



امام جمعه درمیان اظهار کرد: ممکن است برخی با این نظر ارائه شده مخالف باشند که قاضی بین ما و آن‌ها می‌تواند گزارشی باشد مبنی بر اینکه قانونی کردن و اجبار در پذیرش حجاب تا چه اندازه در نهادینه کردن این اصل مؤثر بوده است، انتظار است همان‌گونه که از هر سازمانی گزارش عملکرد می‌خواهیم الان هم باید با گزارشی میدانی بررسی شود سیاست‌گذاری در زمینه حجاب تاکنون چقدر مؤثر و موفق بوده است؟.



حسینی عنوان کرد: از طرف دیگر وقتی با نگاه سطحی‌نگرانه ملاک ما درباره قضاوت افراد فقط ظاهر پسندیده و دینی باشد موجب می‌شود افرادی که درون اصلاح شده‌ای ندارند برای بهره‌برداری‌های دنیایی ظاهر خود را موجه کنند که این امر جامعه را به سمت ریاکاری سوق می‌دهد.



ظاهر انسان همیشه نماد باطن نیست



وی با اشاره به اینکه ظاهر انسان همیشه نماد باطن نیست، ادامه داد: ظاهر انسان‌ها هیچ ارتباطی با عیار مسلمانی چون مسائل اخلاقی مانند انصاف، وجدان‌کاری، اعتقاد درونی به دین و یا فاصله گرفتن از برخی رذیلت‌های اخلاقی مانند دروغ، تهمت و غیره ندارد.



امام جمعه درمیان گفت: ما به قانون احترام می‌گذاریم اما قانون وحی نیست و می‌توان با کار کارشناسانه و بررسی روزنه‌های به وجود آمدن بی‌حجابی نسبت به اصلاح این قانون اقدام کرد.



حسینی افزود: همان‌طور که در جبهه مقابل ما اجبار در بی‌حجابی و ممانعت از حضور زنان محجبه در عرصه اجتماع نتیجه عکس داده در جامعه ما نیز اجبار در حجاب و پوشش خاص موجب نتیجه عکس شده است و به همین دلیل می‌گوییم بخشی از بی‌حجابی موجود ثمره اجبار در پذیرش این ارزش است.



وی بیان کرد: باید از زنان با حجاب نسل امروز پرسید که چه چیز موجب پذیرش حجاب توسط شما شده است؟ آن وقت درخواهیم یافت آیا قانون و اجبار می‌تواند زمینه‌ساز محجبه‌شدن دختران و زنان جامعه شود؟ بی‌شک متوجه خواهیم شد تربیت خانوادگی و مهربانی جایگزین مناسبی برای نهادینه‌شدن حجاب در جامعه است.



چادر را نباید همزاد با اصل حجاب دانست



امام جمعه درمیان با اشاره به اینکه چادر نوع خاصی از حجاب است، گفت: البته نباید آن را همزاد با اصل حجاب دانست و در این مسئله نیز به سمت اجبار رفت و باید به شعور و آزادی افراد احترام گذاشت.



حسینی عنوان کرد: البته اشکالی هم ندارد که یک شرکت تولید کننده پوشاک و چادر بخواهد از ابزار فرهنگی برای ترویج این مدل از حجاب استفاده کند  اما متأسفانه بعد از گذشت بیست سال نتوانسته‌ایم تنوع در ارائه الگوهای منطبق با حجاب اسلامی داشته باشیم.

captcha