امام حسین(ع) را از عرفات تا کربلا باید شناخت/ نفی متحجرین و متجددین؛ پیام عاشورای امسال
کد خبر: 1466426
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز:

امام حسین(ع) را از عرفات تا کربلا باید شناخت/ نفی متحجرین و متجددین؛ پیام عاشورای امسال

گروه اندیشه: سلمان‌پور با تأکید بر اینکه باید حسین‌بن علی(ع) را از عرفات تا کربلا شناخت، گفت: اگر امام حسین(ع) را تنها در کربلا بشناسیم فقط به ایام محرم خلاصه می‌شود.

محمدجواد سلمان‌پور، رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآن کریم شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به وجود برخی از آسیب‌ها در سوگواری‌های حسینی گفت: در سوگواری‌ها باید واقعاً آن‌گونه که ائمه اطهار(ع) و حضرت زینب(س) راه حسین‌بن علی(ع) و محرم و عاشور را زنده نگه داشتند، ما همان رعایت کنیم به عبارت دیگر باید در سوگواری‌های خود زینب‌گونه رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه در این مورد نباید دچار افراط و تفریط شویم زیرا هر دو سوی قضیه مضر است، افزود: متأسفانه افراط در این قضیه، همان اشعار غلط، زنده کردن خرافات و نسبت‌های ناروا و ناجور در مرثیه‌ها به ائمه(ع) و خاندان اهل بیت(ع) است.
سلمان‌پور ادامه داد: به لحاظ رفتاری نیز نشان دادن نوعی خشونت علیه انسان مانند قمه‌زنی در عزاداری‌ها که موجب ضربه زدن به جسم می‌شود، حرام است چنانچه امام حسین(ع) نیز این عمل را حرام کرده است که انسان به دست خود، به خود ضرر رساند.

آسیب‌های عزاداری به اندازه اقدامات داعش در تخریب اسلام مضر است
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ابراز کرد: انجام چنین افراط‌ هایی موجب آبروریزی از اسلام می‌شود، از آن سو که برخی ادعای سنی بودن می‌کنند و داعش را تشکیل می‌دهند تا آبروی اسلام را ببرند، انجام چنین آسیب‌هایی نیز در سوگواری‌های شیعیان دقیقاً به همان اندازه مضر است.
وی تأکید کرد: این آسیب‌ها در محتوای نوحه‌ها و مرثیه‌ها و این رفتارها که هیچ منشأ دینی ندارد، از جمله قمه زدن و رفتارهای نادرست و یا اینکه مردان در هنگام عزداری لباس خود را در می‌آورند، همگی حرام است و آسیب‌هایی است که به عزاداری‌ها وارد می‌شود.

حرمت شعائر دینی در مداحی‌ها حفظ شود
سلمان‌پور اضافه کرد: همچنین خواندن نوحه و مرثیه‌سرایی به سبک خواننده‌های غربی یا قبل از انقلاب بسیار ناپسند و مذموم است و باید از انجام این‌گونه موارد پرهیز کرد و حرمت هر مسئله‌ای را نگه داشت.
رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز اظهار کرد: نکته مهم‌تر این است که برخی از افراد فقط در محرم با امام حسین(ع) هستند ولی قبل و بعد از آن دچار یک نوع فراق هستند؛ لذا باید شور و شعوری از خود نشان دهند که با امام حسین(ع) بودن تنها از یک صبح تا ظهر یا از شب تا صبح در طی 10 روز دهه عاشورا مختصر نشود.
وی افزود: افراد بسیاری در طی دهه عاشورا، خیرات و ایثار و فداکاری‌های زیادی انجام می‌دهند و عزاداری‌های باشکوهی برپا می‌کنند اما در خارج از ماه محرم، چندین برابر آن پول‌هایی که برای این ایام خرج کرده‌اند، به دست می‌آورند مانند گرانفروشی، احتکار، کم‌کاری و غیره.

مبانی فکری عاشورا هنوز ناآشناست
سلمان‌پور عنوان کرد: چرا کسی که حاضر است برای امام حسین(ع) همه چیز و مال خود را فدا کند برای جمع‌آوری گناهان چنین کاری کند؛ لذا به نظر می‌رسد معرفت حسینی و آن مبانی فکری که در عاشورا و محرم وجود داشت هنوز در جامعه ما ناآشناست.
وی با تأکید بر اینکه باید حسین‌بن علی(ع) را از عرفه و عرفات تا کربلا و عاشورا شناخت، گفت: اگر امام حسین(ع) را تنها در کربلا بشناسیم فقط به  ایام محرم خلاصه می‌شود اما اگر امام حسین(ع) از عرفات که در دعای عرفه متجلی شده است تا کربلا که در عاشورا متجلی شده است را بشناسیم، همواره در طول سال با آن امام همام خواهیم بود.

لزوم پیگیری علما رسانه‌ها در خصوص آسیب‌های عزاداری
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تأکید کرد: این‌ها آسیب‌های کلی است که علما و رسانه‌ها از جمله ایکنا باید روی آن کار کند که مردم در تمام طول سال با امام حسین(ع) باشند.
سلمان‌پور با اشاره به اجرای طرح «نوای قرآن در شب عاشورا» از سوی ایکنا گفت: اگر این شب قدر امام حسین(ع) یعنی شب عاشورا  را بتوانیم احیای قرآنی انجام دهیم، گامی به طرف کسب مبانی فکری و معرفتی کربلا برداشته‌ایم.
رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز در ادامه سخنان خود ابراز کرد: پیام عاشورای امسال می‌تواند با توجه به وضعیت منطقه و وضعیت دنیا این باشد که باید در مصاف با دشمنان قسم خورده اسلام هوشیار و بیدار بود و استقامت توأم با تفکر داشت و یک شجاعت و شهامت در مقابل هر دو سوی فطرت داشته باشیم.
وی گفت: در شرایط کنونی مشاهده می‌کنیم که داعش با حرکت‌های شیطانی خود چون شهوت‌رانی، بی‌عفتی، مسائل خلاف اخلاق و کشتار را انجام می‌دهند و این همان راهی کسانی است که بر خلاف عصمت و طهارت گام بر می‌دارند.
سلمان‌پور ابراز کرد: عاشورای امسال می‌تواند پیام دهد که هم زندگی به نحو داعش نفی شود و هم زندگی به نحو متهک خلاف عفت را نفی است و این جمله پیامبر(ص) است که کمر من را دو گروه شکستن یکی متحجرین که در داعش متجلی است و یکی متجددین بی‌دین؛ لذا پیام عاشورا می‌تواند نفی‌کننده این دو باشد.

captcha