نقد و بررسی اسنادی و تصویری بهائیت در «گذرگاه تاریکی» منتشر شد
کد خبر: 1442454
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

نقد و بررسی اسنادی و تصویری بهائیت در «گذرگاه تاریکی» منتشر شد

گروه ادب: نقد و بررسی اسنادی و تصویری بهائیت در کتابی با عنوان «گذرگاه تاریکی» به قلم حامد نیازی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «گذرگاه تاریکی» عنوان کتابی است که به قلم حامد نیازی به رشته تحریر درآمده و به تازگی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان منتشر شده است. این اثر شامل شش فصل با عناوین «آشنایی با نمادهای فرقه بهائیت»، «زمینه‌های پیدایش بابیت و بهائیت»، «آشنایی با بابیت و بررسی آن»، «آشنایی با بهائیت و بررسی آن»، «بررسی تعالیم دوازده گانه بهائیت» و «آشنایی با برخی از احکام بهائیت» است.

در فصل نخست کتاب، نویسنده به آشنایی با نمادهای فرقه بهائیت پرداخته و نقش اسم اعظم در بهائیت و ستاره 9 بر آن و انطباق ستاره 9 با نماد درجات فراماسونری را مورد برسی قرار داده است. در فصل دوم زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی پیدایش بابیت و بهائیت، صفویه و اندیشه نزدیکی ظهور، اندیشه نزدیکی ظهور در دوران قاجار و زمینه‌های فکری و اعتقادی پیدایش بابیت و بهائیت، فرقه‌های شیخیه و زمینه‌های سیاسی - استعماری پیدایش بابیت و بهائیت بحث و بررسی شده است.

فصل سوم این اثر به موضوع «آشنایی با بابیت و بررسی آن» اختصاص یافته و امی بودن باب در ایهام و تناقض‌گویی، اولین ادعای باب: بابیت امام زمان(عج)، دومین ادعای باب: قائمیت، سومین ادعای باب: پیامبر صاحب شریعت، چهارمین ادعای باب: الوهیت و عینیت با ذات الهی، شورش‌های مهم بابیان در ایران و بررسی علمی و ادبی آثار باب در این فصل نقد و بررسی شده است.

در فصل چهارم با عنوان «آشنایی با بهائیت و بررسی آن» به مباحثی چون مبلغان و یاران حسینعلی بهاء در ترویج بهائیت، ماجرای نماز دزدیده شده بهائیان، آشنایی با معابد بهائی، تقابل بهائیت و ادیان الهی در استفاده از جاذبه‌های مادی و محرومین زنان از آئین تساوی حقوق زن و مرد اختصاص یافته است.

نویسنده در فصل پنجم به  نقد تعالیم دوازده گانه بهائیت به صورت مستند پرداخته و مباحثی چون وحدت عالم انسانی، آشنایی با تعالیم دوازده گانه در بهائیت، تساوی حقوق رجال و نساء، صلح عمومی و تشکیل محکمه کبرای عالم و لزوم تعلیم و تربیت عمومی را مطرح کرده است. همچنین در فصل ششم بهائیت شرقی و غربی، تقویم بهائی و ایام خاص آن و معرفی 40 حکم شرعی فرقه بهائیت مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است کتاب «گذرگاه تاریکی» به همت انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با شمارگام 3000 نسخه و با قیمت 25 هزار تومان در 420 صفحه منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با شماره 09140266474 تماس بگیرند.

captcha