ائمه معصومین(ع) با آن همه عظمت و مقام در برابر پروردگار متعال بیمناک و لرزانند
کد خبر: 1432145
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم:

ائمه معصومین(ع) با آن همه عظمت و مقام در برابر پروردگار متعال بیمناک و لرزانند

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام محمود لطفیان در گفتمان دینی «مهر بر صندوق طلا» که با رویکرد کنترل زبان در قم برگزار شد، گفت: معصومین(ع) با آن همه عظمت و مقام در برابر پروردگار متعال بیمناک و لرزانند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، گفتمان دینی «مهر بر صندوق طلا» با رویکرد کنترل زبان با حضور جمعی از جوانان عضو طرح یاوران نماز و با همکاری ستاد اقامه نماز حرم مطهر حضرت معصومه(س)، ادارات کل اوقاف و امور خیریه و ورزش و جوانان در مسجد امام صادق(ع) قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمود لطفیان، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم در این گفتمان با اشاره به اهمیت روز قدس به حدیثی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: امام باقر(ع) فرمودند که «شایسته است که مؤمن زبان خود را مهر و موم کند همان‌گونه که (صندوق) طلا و نقره خود را مهر و موم می‌کند».

وی با تفسیر آیات 24 سوره مبارکه حدید و 155 سوره مبارکه بقره و نیز خطبه 179 نهج‌البلاغه بیان کرد: خدا از سویی دور و از سویی نزدیک است. دور است بدین معنا که دیده نمی‌شود و نزدیک است بدین معنا که با احاطه و آگاهی همه صداهای مخفی و سری ما نیز می‌شنود و به آن آگاه است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه یاران مهدی(عج) مانند درختی که هرچه پربارتر شود سربه‌زیرتر می‌شود هستند، اظهار کرد: معصومین(ع) با آن همه عظمت و مقامی که دارند، در برابر پروردگار متعال بیمناک و لرزان هستند.

لطفیان در ادامه با شرح آیه 75 سوره مبارکه «ص» افزود: استکبار به معنی برگ‌نمایی و خودبزرگ‌بینی است. در این آیه خداوند متعال به شیطان خطاب می‌کند که آیا بزرگ‌نمایی کردی؟ و بزرگی را به خود بستی یا اینکه واقعاً از بلندمرتبگان بودی؟. بزرگی و شخصیت روحی و عظمت نفسانی و عزت نفس ذاتاً چیز بدی نیست اما اگر انسان درصدد بزرگ‌نمایی برآید و خود را به زور به مردم تحمیل کند، همه چیز را برای خود بخواهد، دیگران را حقیر و ناچیز شمارد و در رفتار و گفتار آن‌ها را تحقیر کند، این حالت را استکبار گویند که از صفات ناپسند و از رذایل اخلاقی است.

وی با اشاره به آیات 23 سوره مبارکه حشر، 83 سوره مبارکه قصص، 54 سوره مبارکه زخرف و 4 سوره مبارکه قصص اظهار کرد: استخفاف حربه استکبار است. کفار، منافقان و فاسقان وقتی بخواهند فرد یا جامعه‌ای را به ضعف وادار کنند و توان تفکر و حرکت را از آن‌ها بگیرند، در آغاز آن‌ها را استخفاف می‌کنند، شخصیت‌شان را سرکوب می‌کنند تا آن‌ها هویت خود را از دست داده، احساس خواری و بی‌هویتی کنند و خود را فاقد فضیلت و اراده پندارند.

لطفیان اظهار کرد: فرعون نیز از همین حربه استفاده کرد و بنی‌اسرائیل را به بردگی کشید. استخفاف آنگاه تأثیر می‌گذارد که مردم در اثر گناه و ابتذال و هوسرانی زمینه مساعدی برای استخفاف فراهم کنند. اگر آن‌ها شخصیت والای انسانی خود را به عنوان فرزندان اسرائیل حفظ می‌کردند، به یقین زیر بار اطاعت فرعون ظالم و ستمگر نمی‌رفتند که آن‌ها را به بیگاری و بردگی بکشد، پسرهای آن‌ها را بکشد و دخترانشان را برای کنیزی نگه دارد.

وی با بیان اینکه بردگی میوه شجره خبیثه استضعاف و استضعاف ثمره استخفاف و استخفاف نیز ثمره ابطال و جهل است، تصریح کرد: در فرهنگ قرآنی استضعاف و استکبار همزادان نامشروعی هستند که آثار شوم و فرزندان حرامی به بار آورد‌ه‌اند و بازار ظلم و ستم را گرم کرده‌اند.

لطفیان با بیان اینکه زبان کلید همه خوبی‌ها و بدی‌هاست، اظهار کرد: ملت ایران تا زمانی که در مسیر ایمان گام بر‌دارند و هوای نفسانی خود را کنترل کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را استخفاف کند و شخصیت و هویتشان را خدشه‌دار کند.

وی با اشاره به آیات 25 سوره مبارکه انفال، 8 سوره مبارکه منافقون، 139 سوره مبارکه آل عمران و 83 سوره مبارکه قصص افزود: رواج فساد زمینه‌ساز استخفاف است و در آن هنگام تر و خشک به هم می‌سوزد. یاران مهدی(عج) برای لقمه نانی یا اشغال پست و مقامی در برابر فرعونیان سر تعظیم فرود نمی‌آورند و خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم را یک موهبت الهی و افتخار می‌دانند.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم گفت: براساس آیه 41 سوره مبارکه روم همین باج‌خواهان هستند که با مشروبات الکلی، وسائل قمار و فحشا و فیلم‌های مبتذل و ضداخلاقی مردم و جوانان را به فساد می‌کشانند و جامعه را سرگرم فسق و فجور می‌کنند. قرآن به ما می‌آموزد که بحران هویت و تزلزل شخصیت در جوامع و افراد معلول هوسرانی و رفاه‌طلبی و ابتذال اخلاقی است. جامعه مصرفی خواه‌ناخواه دست نیاز دراز می‌کند به جامعه استکباری که بتواند به طور موقت این تقاضای کاذب را اشباع کندو این جامعه قهراً وابسته می‌شود.

لطفیان با اشاره آیه 61 سوره مبارکه هود افزود: آمریکا و اسرائیل مغول‌صفت که با آدم‌کشی و تخریب و نابود کردن مظاهر و آثار تمدن و فرهنگ ملت‌ها بر آن‌ها مسلط شدند و در فلسطین، غزه، افغانستان، میانمار، لبنان و ... مزارع، خانه‌ها، کارخانه‌ها و حتی مدارس را تخریب می‌کنند واقعاً از بدجنسی دست شیطان را از پشت بسته‌اند و روی مغولان را سفید کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد عوامل استضعاف و استکبار بیان کرد: جهل و نادانی یکی از عوامل آن است. آن چیزی که برای یک اجتماع مترقی و جامعه مهدوی ضروری است، آن است که در آن جامعه همه‌گونه آگاهی لازم برای اداره جامعه رشد پیدا کند. آنکه به اوضاع زمانش آگاه باشد، حوادث شبهه‌ناک او را سردرگم نمی‌کند.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم ادامه داد: عامل دیگر در این زمینه تزلزل و دودلی است. جامعه مهدوی در راه هدف مصمم و پایدار است و در انجام وظیفه سستی و تردید به خود راه نمی‌دهد. اگر انسان راست‌قامت باشد، باری بر پشتش نمی‌گذارند و اگر بگذارند می‌افتد. براساس آیات 30 و 31 سوره مبارکه فصلت و آیات 6 و 7 سوره مبارکه علق یکی دیگر از عوامل استضعاف ظلم‌پذیری، ظالم‌پروری و ترس از مرگ است که ستمگران را به تجری وامی‌دارد.

لطفیان در ادامه سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: یاران مهدی(عج) همواره با ظلم و ظالم درستیزند و در این راه تا سرحد جان ایستادگی می‌کنند. آن‌ها از خودخواهی و انحصارطلبی، غرور قدرت، غرور علم و غرور سیاست به دور هستند.    

وی تصریح کرد: بر اساس آیات 97 تا 100 سوره مبارکه نساء، 44 سوره مبارکه اسراء و 13 سوره مبارکه رعد، می‌توان استفاده کرد که ماندن در محیط کفر و گناه و یا رفتن در چنین محیط‌هایی که انجام تکالیف، وظایف و مراسم دینی میسر نیست و موجب آلوده شدن انسان به گناه می‌شود، حرام است مگر در مواردی که ضرورت و اجبار دارد و راهی دیگر نباشد.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم گفت: خداوند متعال عین حیات است و حیاتش عرضی نیست تا از جایی دیگر زندگی را عاریت  گرفته باشد. بر اساس آیات 14 سوره مبارکه ملک و 120 سوره مبارکه مائده، خداوند عز و جل حیات‌بخش و کمال‌آفرین است و او بر همه چیز تواناست. بالاترین مقام برای انسان عبودیت و بندگی خداوند متعال است. پس به جای نخبه‌پروری باید بنده‌پروری کرد و به جای توسعه زندگی باید توسعه بندگی تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به حق نماز در رساله حقوق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه و دعای افتتاح و نیز تفسیر آیه 56 سوره مبارکه احزاب بیان کرد: صلاة به معنای دعا و خواستنی منتها نه هر خواستنی و نه هر خواسته‌ای، بلکه خواستی متعالی و معنوی. نماز متضمن ذکر و دعا و توبه به پروردگار است و صلوات اگر از جانب بنده باشد، طلب رحمت و درخواست صله است و اگر از جانب خدا باشد، نزول برکت و انزال رحمت است. صلوات تنها درود و تحیت و تجلیل و تکریم نیست بلکه تقاضایی است جدی برای نزول برکات بیشتر و مقامات عالی‌تر.

captcha