جلسه هماهنگی بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1391415
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶

جلسه هماهنگی بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با حضور مسئولان استانی و اعضا ستادی در سالن اجتماعات استانداری بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسن پرآور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت روز ملی خلیج فارس گفت: نگاه ما به مسئله خلیج فارس، ناسیونالیستی و منطقه‌ای نیست اما اقداماتی در برگزاری روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر انجام شده است که براساس آن مجوز ایجاد دبیرخانه در سال گذشته در این استان داده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اظهار کرد: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای ماندگاری هرچه بیشتر روز ملی خلیج فارس بهره برد.

تشکیل دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس در بوشهر

وی تصریح کرد: مدیران‌کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر باید دائمی شدن دبیرخانه در استان را نهایی کنند و ما نیز این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

پرآور اضافه کرد: تجربه نشان داده است هر زمان مردم در اجرای امور مشارکت داشته‌اند، کارها بهتر و با نتیجه مطلوب به سرانجام رسیده است.

‌خلیج فارس اثر تاریخی، ملی و هویت فرهنگی است

وی با اشاره به روز ملی خیلج فارس اظهار کرد: برگزاری روز ملی خلیج فارس از امروز با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کار خود را در استان بوشهر آغاز کرده است و امیدواریم با همکاری و حمایت همه بتوانیم وظیفه خود را در این زمینه و در این موقعیت حساس به خوبی انجام دهیم.

پرآور ادامه داد: دو سال تجربه برگزاری مراسم روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر را داشته‌ایم و سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده موفق به گرفتن مجوز و راه‌اندازی دبیرخانه روز ملی خلیج فارس در بوشهر شدیم و هم‌اکنون این دبیرخانه فعال است.

گرامیداشت روز ملی خلیج فارس ثبت یک واقعه ملی است

وی اضافه کرد: باید مشخص شود که دبیرخانه‌ای که در استان بوشهر فعال شده دائمی است و یا فقط برای یک سال در نظر گرفته شده است تا براساس آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود و تلاش ما استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به عنوان ثبت یک واقعه ملی است.

معاون استاندار بوشهر گفت: سال گذشته شش کمیته در دبیرخانه روز ملی خلیج فارس تشکیل شد و دبیرخانه امسال با ویرایش این کمیته‌ها روند صدور حکم برای روسای کمیته‌ها و فعال‌سازی کمیته‌ها را هرچه سریع‌تر آغاز کند.

پرآور افزود: روز خلیج فارس مختص به استان بوشهر نیست و واقعه‌ای ملی است، بنابراین نگاه ما به خلیج فارس به عنوان یک اثر تاریخی، ملی و هویت فرهنگی است و مراقب باشیم در برنامه‌ریزی‌ها و اجرا کیفیت را فدای کمیت نکنیم.

غلامحسین نظامی، مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر دراین نشست با بیان اینکه خلیج فارس شناسنامه و هویت تاریخ ایران است، اظهار کرد: خلیج فارس شناسنامه و هویت تاریخ ایران که استان بوشهر با داشتن بیشترین مرز دریایی با آن به عنوان مرکز آن شناخته شده است.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر بر ایجاد دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر تأکید کرد و گفت: با وجود گذشت دو سال از نام‌گذاری 10 اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس ولی متولی اصلی این روز هنوز در کشور مشخص نشده و با وجود این که پارسال مسئولیت دبیرخانه دائمی این روز به استان بوشهر واگذار شد ولی امسال دوباره برای جابه‌جایی این دبیرخانه برنامه‌ریزی شده است.

خلیج فارس شناسنامه و هویت تاریخ ایران است

وی تأکید کرد: اگر استان بوشهر مسئولیت دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس را برعهده دارد باید برنامه‌های این روز از این استان هدایت شود و در اعتبارات ملی نیز بودجه‌ای اختصاصی برای این روز مشخص شود.

نظامی از برپایی نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی خلیج فارس در بوشهر خبر داد و گفت: در این روز نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی خلیج فارس، نشست‌های علمی و تخصصی برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس در بوشهر

وی با بیان این که روز ملی خلیج فارس باید موضوعی باشد، اظهار کرد: دبیرخانه روز ملی خلیج فارس باید هر سال برای این روز مهم موضوعی مطرح و همایش و برنامه‌ها را بر این اساس طراحی و تدوین کند.

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این آئین گفت: با توجه به مرز دریایی استان بوشهر و نقش حفاظت این استان از خلیج فارس در سال‌های گذشته، می‌طلبد در زمینه مسئولیت دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس و واگذاری این مسئولیت به استان دیگر تجدید نظر شود.

بوشهر پل ارتباطی با کشورهای جنوب شرق آسیا بوده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: قرار است فردا جلسه‌ای با حضور مسئولان استان‌های هرمزگان و بوشهر در تهران برگزار و در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

عبدالکریم مشایخی، مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر گفت: اگر نگاه جامعی به استان بوشهر در دوره‌های مختلف تاریخی داشته باشیم، این استان پلی ارتباطی با کشورهای جنوب شرق آسیا بوده است.

جلسه هماهنگی استان‌های جنوبی در تهران

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر افزود: برپایی موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس باید در روز ملی خلیج فارس برگزار شود.

ابراهیم فروزانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر نیز در این آئین با قدردانی از کسانی که در ستاد هماهنگی خدمات سفر همکاری داشتند، اظهار کرد: در سالی که به نام فرهنگ و اقتصادی با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده با کمترین هزینه بیشترین فعالیت را در ستاد خدمات سفر داشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به روز ۱۰ اردیبهشت روز تجلیل از مجاهدت و ایثار دریانوردان بوشهری مبارز و استبدادستیز است که به‌نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است، بیان کرد: استان بوشهر با وجود بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس ضرورت داشت برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری باشکوه روز ملی خلیج فارس انجام شود.

تأکید معاون اول رئیس جمهور بر برگزاری روز ملی خلیج فارس

وی افزود: دبیرخانه دائمی ستاد روز ملی خلیج فارس به بوشهر و هرمزگان واگذار شده و ما در این نشست تلاش داریم هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌هایی که حضورشان در دبیرخانه لازم است انجام دهیم.

۱۰ اردیبهشت؛ روز تجلیل از دریانوردان بوشهری استبدادستیز

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: اگر برنامه‌های روز ملی خلیج فارس به  خوبی برگزار و انعکاس ملی آن نیز مطلوب باشد، نقش استان بوشهر را نیز نمایان خواهد کرد.

فروزانی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای به ستاد روز ملی خلیج فارس رسیده و در آن به برگزاری باشکوه برنامه‌های این روز تأکید شده است.

captcha