موزه‌ هنرهای معاصر میزبان آثار جشنواره تجسمی فجر نخواهد بود
کد خبر: 1366054
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
احسان آقایی:

موزه‌ هنرهای معاصر میزبان آثار جشنواره تجسمی فجر نخواهد بود

گروه هنر: رئیس موزه هنرهای معاصر امروز در نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» گفت: این موزه‌ همانند سال‌های قبل آثار فجر را به نمایش در نخواهد آورد در عوض به لحاظ مفهومی و کیفی با آثارش در کنار فجر خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» با محوریت استمرار مدرنیسم در ایران – نسل سوم با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر، کاظم چلیپا و ایرج اسکندری امروز پنجم بهمن‌ماه در کتابخانه موزه‌هنرهای معاصر برگزار شد. در ابتدای این جلسه آقایی در سخنانی اظهار کرد: این نمایشگاه را می‌توان به نوعی در کنار فجر دانست، زیرا در آن آثار هنرمندانی به نمایش در می‌آید که در آثارشان نگاهی به آنچه که در انقلاب روی داده، تصویر شده باشد البته در این نمایشگاه به آثار قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این دو هنرمند نیز پرداخته می‌شود.



وی افزود: در کارهای بعد از انقلاب این دو هنرمند می‌توان آثاری را با مضامین دفاع مقدس و عاشورا مشاهده کرد؛ مفاهیمی که در جامعه ما نقش تعیین‌کننده دارند و هنرمند موظف است که از تصویرگری آنها غافل نشود، هرچند در این نمایشگاه موضوعات آزاد این دو هنرمند نیز وجود دارد که به آن در جای خود پرداخته می‌شود.



این مدیر سینمایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا موزه هنرهای معاصر میزبان جشنواره تجسمی فجر نخواهد بود؟ گفت: من همیشه با اجرای این شکل از جشنواره در موزه هنرهای معاصر مخالف بودم، چون معتقدم در این محل باید آثار به نمایش گذاشته شود که به لحاظ کیفی دارای شأن و کیفیت لازم باشد. برای همین موزه‌های معاصر همانند سال‌های قبل آثار فجر را به نمایش در نخواهد آورد در عوض به لحاظ مفهومی و کیفی با آثارش در کنار فجر خواهد بود.



آثار حاضر در نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران»



آقایی در بخش انتهایی سخنان خود تصریح کرد: در این نمایشگاه که دوشنبه هفتم بهمن ماه افتتاحیه آن خواهد بود 87 اثر از استاد اسکندری و 70 اثر از استاد چلیپا به نمایش در خواهد آمد. در ضمن بار دیگر تاکید می‌کنم که در این جشنواره به جریانات هنر در دوره معاصر توجه خواهد شد.



در ادامه این مراسم اسکندری نیز با بیان اینکه حاصل تجربه‌های شخصی‌اش از انقلاب است، گفت: از دوران صفویه تا به امروز هنر نقاشی دستخوش تحولات مختلفی بوده است تا به امروز که جایگاه خاصی را پیدا کرده است، اما باید در نظر داشت در تمام آثار به جای مانده از گذشته تا به امروز می‌توان آنچه که را در جامعه رخ داده را مشاهده کرد.



وی افزود: در آثار مرتبط با انقلاب من در این نمایشگاه، بیشتر می‌توان حوادث سال 57 و دفاع مقدس را مشاهده کرد، چون این دو مهم به شدت جامعه ما را تحت تأثیر خود قرار داده است، البته در این کارها سعی کرده‌ام که از تکنیک‌های روز نقاشی هم استفاده ببرم.



هجمه به هنرمندان انقلاب از سوی رسانه‌ها و منتقدان



این هنرمند ادامه داد: معتقدم هنرمندانی که در عرصه انقلاب کار کرده‌اند، معمولا مورد هجمه منتقدان و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، پس این نمایشگاه فرصتی مناسب است تا به بسیاری از نقدها پاسخ داده شود.



چلیپا دیگر هنرمند حاضر در مراسم نیز در سخنانی تصریح کرد: از نگاه من هنرمند فردی است که به پیرامون خود حساسیت نشان دهد، یعنی آنچه را می‌بیند حس کرده و تصویر کند، بنابراین در چنین زمانی که در کشورهایی چون عراق، افغانستان یا سوریه، تکفیری‌ها و اشغالگران ظلم می‌کنند، چگونه می‌توان بی‌تفاوت بود و نسبت به آن عکس‌العملل نشان نداد.



وی ادامه داد: در مدرنیسم ساختارگرایی و نگاه به طبیعت از حالت علمی به نگاه فلسفی کشیده می‌شود و در ساختار اجتماعی،‌ همگن‌سازی‌ها و تولید به مثل‌ها در تمام عرصه‌ها فراگیر شد. نسل من و نسل امروز هنر پست مدرنیستی را دنبال می‌کند، زیرا با انسان سروکار دارد و مسائل معنوی در آن مطرح است.



چلیپا در پایان خاطرنشان کرد:  هنر نقاشی که بعد از انقلاب در ایران شکل گرفت، ادامه همان نگاه هویتی به هنر سقاخانه است که در تاریخ نقاشی ایران ثبت خواهد شد.



یادآور می‌شود آثار این نمایشگاه به گفته عظیمی مدیر اجرایی نمایشگاه از مکان‌های مختلفی از جمله گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه امام علی (ع)،‌ بانک پاسارگاد،‌ موزه صبا،‌ مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و مجموعه شخصی این دو هنرمند گردآوری شده است.

captcha