اختلاف مقامات آمریکایی درباره خروج نیروهای ناتو از افغانستان
کد خبر: 3839102
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

اختلاف مقامات آمریکایی درباره خروج نیروهای ناتو از افغانستان

گروه بین‌الملل ــ با به پایان رسیدن مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، این روزها صحبت از بازگشت نیروهای ایالات متحده در قالب ناتو از افغانستان است که مقامات فعال در کابینه رئیس‌جمهور آمریکا بر سر آن اختلاف دارند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان، نگرانی مقامات کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با بی‌صبری و بی‌حوصلگی وی مواجه شده است؛ ترامپ خواهان خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان و پایان دادن به جنگ طولانی‌مدت کشورش در این منطقه است. ترامپ درصدد است تا از این طریق در انتخابات 2020 پیروز شود.

ترامپ در همین راستا نگرانی همکارانش را مطرح کرده و معتقد است که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان در ابتدا تا 8600 نفر کاهش پیدا می‌کند و پس از آن تصمیم خواهند گرفت که چه روندی را دنبال کنند.

یکی از عوامل ناراحت‌کننده مقامات ایالات متحده، توافقات سرّی آمریکا و طالبان است که در اختیار دیگر مقامات قرار داده نشده است. اعضای کنگره آمریکا معتقد هستند که محرمانه بودن مذاکرات باعث شده است تا فعالیت کمیته‌های این کنگره درباره کاهش تعداد کارمندان سفارت آمریکا در کابل توسط وزارت امور خارجه متوقف شود. این مقامات نسبت به حضور پررنگ گروه تروریستی داعش پس از خروج نیروهای آمریکایی هشدار داده‌اند.

مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند که خروج این کشور از افغانستان مبتنی بر شرایطی است و اگر طالبان دوباره به رفتار پیشین خود برگردند، خروج نیروهای ناتو از این کشور صورت نمی‌گیرد.

برخی از مقامات سیاسی، قانونگذاران و فرماندهان آمریکایی هیچ اعتمادی به طالبان ندارند و معتقد هستند که این گروه ارتباط خود را با شبه‌نظامیانی همچون القاعده قطع نخواهد کرد.

مایکل والتز، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا معتقد است که آمریکا نمی‌تواند در جنگ افغانستان پیروز باشد؛ آنها ما را تا خانه تعقیب خواهند کرد.

انتهای پیام

captcha