پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به همایش صدمین سال تألیف مفاتیح الجنان
کد خبر: 4144677
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به همایش صدمین سال تألیف مفاتیح الجنان

در پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به همایش یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان آمده است: آثاری همچون سفینة البحار، نفس المهموم، منتهی الآمال و خصوصاً کتاب مفاتیح الجنان ، با وجود گذشت زمان طولانی از نگارش آن، کماکان جایگاه خود را حفظ کرده و در میان متون ادعیه و روایات از منزلت و مقبولیت خاصی برخوردارند.

به گزارش ایکنا، همایش یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان، امروز سه شنبه 9 خرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در پیامی خطاب به این همایش نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین والصلاة علی محمد وآله الطاهرین

قال الله تعالی: «وَإِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَلْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُم یَرْشُدُون» (البقرة:۱۸۶)

در ابتدا از همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش مبارک تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم اینگونه مراسم‌ها در احیای معنویت و تجلیل از بزرگان این عرصه گام‌های مفیدی برداشته و به اهداف خود دست یابد. یکی از مزایای مهمّ مکتب اهل بیت علیهم السلام ادعیه بسیار عالی، روح پرور، پرمحتوا و آموزنده است که از جانب معصومین علیهم السلام به یادگار مانده و برخی از این ادعیه همچون دعای کمیل، صباح، ندبه، ابوحمزه و عرفه، شبیه به معجزه اند و مانند این دعا‌ها را در آموزه‌های هیچ گروهی نمی‌توان یافت.

این ادعیه که منبع الهام‌بخش معارف غنی اسلام است، راه و رسم خودسازی و «سیر و سلوک الی الله» را به انسان آموخته و نفس را تربیت می‌نماید. دعا و یاد حق تعالی است که حجاب میان دعاکننده و خداوند را برمی دارد و نظر لطف و رحمت او را به سوی بنده اش جلب می‌کند. امیدواریم ما نیز حق این ادعیه را ادا کرده و از آن، توشه‌ها برگرفته و سیر به سوی سعادت و رستگاری را کامل کنیم.

عالم وارسته و محدث گران‌قدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه یکی از بزرگان این عرصه بود. اخلاص درونی و حرکت برای عمل به وظیفه به همراه سعی و مجاهدت در نشر معارف اهل بیت و توجه به تألیف و تدوین کتب سودمند برای توده مردم، سبب جاودانگی آثار این مرد بزرگ شد. آثار فراوانی همچون سفینة البحار، نفس المهموم، منتهی الآمال و خصوصاً کتاب مفاتیح الجنان که با وجود گذشت زمان طولانی از نگارش آن، کماکان جایگاه خود را حفظ کرده و در میان متون ادعیه و روایات از منزلت و مقبولیت خاصی برخوردارند. چنین معروف است که او خود به همه محتوای کتاب مفاتیح الجنان عمل کرده و سپس در اختیار مردم نهاده است و چه بسا یکی از رموز تأثیر و گستره نشر آن همین نکته بوده باشد. خداوند ایشان را غریق رحمت واسعه خویش گرداند.

این جانب ضمن آروزی توفیق برای همه دست اندرکاران، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این مراسم، از خداوند متعال خواستارم قلوب همه ما را به انوار معارف عالیه اهل بیت، پر نور‌تر نماید و ما را در زمره اهل توبه، دعا، توسل و انابه قرار داده و با مضامین والای این ادعیه بیشتر آشنا نماید. بمنه وکرمه انه سمیع مجیب.

قم ناصر مکارم شیرازی
۷ خرداد ۱۴۰۲

انتهای پیام
captcha