شیطان هرکس شبیه خود اوست + صوت
کد خبر: 4119729
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
احمدرضا اخوت:

شیطان هرکس شبیه خود اوست + صوت

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه اینطور نیست که انسان در هیچ حالتی از شیطان جدا باشد تا برسد به عباد مخلَص گفت: شیطان هر کسی بیشترین شباهت را به خودش دارد.

احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و سومین جلسه از سلسله‌جلسات دوره «توحید در مراتب رشد» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد، پانزدهم بهمن‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با موضوع شیطان برگزار شد.

وی در آغاز سخنان خود گفت: تعریف فعلی از وجود شیطان یک موجود شاخدار و با قیافه وحشتناک است، ولی اصلاً اینطور نیست. شیطان هر کسی شبیه خودش است و بیشترین شباهت را به خودش دارد. اینطور نیست که انسان در هیچ حالتی از شیطان جدا باشد تا برسد به عباد مخلَص، که بحث مفصلی است. همانی است که بغل گوش ما وز وز می‌کند و می‌گوید کار بد هم بکنی اشکال ندارد.


بیشتر بخوانید؛


اخوت بیان کرد: اگر کسی بتواند حریف این دشمن قدر شود موحد می‌شود، چون وقتی یک شخصی دشمنِ دشمنِ خدا شد، دوستِ خدا می‌شود، انسان می‌تواند ساختار زندگی‌اش مثلاً آن جایی که زندگی می‌کند مثل مدرسه و خانه را کاری کند که عاری از شیطان باشد، می‌تواند کاری هم کند که شیطان خیلی راحت بتواند در آن نفوذ کند.

رجبعلی با اشاره به شیوه‌های اغوا از سوی شیطان بیان کرد: یکی از شیوه‌های شیطان نجواست، «‌إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ چنان نجوايى صرفا از [القائات] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده‏‌اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هيچ آسيبى به آنها نمى‌رساند و مؤمنان بايد بر خدا اعتماد كنند» آیه 10 سوره مجادله. ایجاد گعده‌های باطل، فرقه‌گرایی‌ها و باند و دسته‌بازی و ... به عنوان نجوا می‌تواند مطرح شود.

راه مقابله با نجوا

اخوت عنوان کرد: نجوا، مربوط به جمع است، ممکن است قوم یا ملت باشد، کارش هم این است که توی دل آدم‌ها را خالی می‌کند. نجوا یعنی تافته جدا بافته، راه مقابله‌اش هم این است که آدم‌ها صحبت خصوصی در جمع‌ها نداشته باشند و وضعیتشان شفاف باشد، شفاف‌سازی خیلی مهم است. برای اینکه از نجوا جلوگیری شود و برای حفظش می‌توان به مشارکت‌های عمومی اشاره کرد مثل اعتکاف که الان در حال برگزاری است، اگر عملیات‌ها مشترک باشد به طور طبیعی بحث گعده‌سازی‌ها برطرف می‌شود.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران اظهار کرد: کاری کنید که بلافاصله وقتی کسی بین شما جدایی انداخت او را جزء خودتان کنید، دانه دانه اینها را باید حذفشان کنید و در جمع خودتان بیاورید. در بحث نجوا، مدلی از آن را شیطان و یک مدل دیگر را امیرالمؤمنین(ع) استفاده می‌کند، خیلی خلاقیت می‌خواهد که انسان در مسیر حق از شیوه نجوا برای جذب استفاده کند، خاصیت نجوا این است که می‌شود تکنیک آن را یاد گرفت و استفاده کرد.

نشانه نبود نجوا در یک جمع

وی با اشاره به نشانه نبود نجوا در یک جمع، ادامه داد: نشانه نداشتن نجوا گسترده‌تر شدن است، وقتی نجوا می‌شود، کم کم آدم‌ها دلسرد می‌شوند و از جمع می‌روند.

رجبعلی به شیوه دیگر اغوا اشاره کرد و گفت: شیوه دیگر «از» است که نمونه‌اش در آیه 83 سوره مریم آمده است: «أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا؛ آيا ندانستى كه ما شيطانها را بر كافران گماشته‏‌ايم تا آنان را [به گناهان] تحريك كنند»، «از» یعنی تغییر دادن و بزرگنمایی و در بوق و کرنا کردن، یکی از ابزارهایش است.

اخوت گفت: ما راجع به شیطان صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم بگوییم شیطان همین کارهایی است که هست و خیلی هم پیچیده نیست و اگر ما شیطان را نشناسیم، بعضی وقت‌ها خودمان کارهای او را انجام می‌دهیم و وارد گروهش می‌شویم. مثلاً یک نفر می‌گوید اوضاع کشور خیلی خراب است می‌گوییم چه شده می‌گوید همه فاسد شده‌اند. همه یعنی همه، بعد که آمار و ارقام را نگاه می‌کنید، می‌بینید که مثلاً 20 درصد فساد داریم و 100 درصد نیست.

وی افزود: در شبکه‌های مجازی اینطور می‌گویند که همه فقیر هستند، بعد همین امروز و فردا ثبت‌نام ایران خودرو است، نگاه می‌کنید می‌بینید که دو میلیون ثبت‌نام می‌کنند و هر کدام هم صد میلیون پول نقد می‌دهند، پس اینها چطور فقیر هستند که ناگهان ظرف یک مدت کوتاهی این مقدار پول را جور می‌کنند؟ می‌گویند که کشور ایران از نظر امنیت خیلی امنیت خرابی دارد، چطور است که خانمی با بچه ساعت 12 راه افتد از این شهر به آن شهر و هیچ اتفاقی هم برایش نمی‌افتد؟

«از»؛ بزرگنمایی کردن

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران ضمن بیان این مطلب که بزرگنمایی کردن را «از» می‌گویند، گفت: مثلاً می‌گوید که من همه‌اش حالم بد است، افسرده‌ام، آدم‌ها اینطور می‌گویند، می‌گوییم خیلی خب، در خوابت هم حالت بد می‌شود، می‌گوید نه، پس هشت ساعت که می‌خوابی مشکلی نداری و جزئش نیست. بعضی‌ها هم می‌گویند که در خواب هم خواب بدی می‌بینم و خواب آرامش‌بخشی ندارم، خیلی خب در این 24 ساعت از این همه‌اش چند ساعتش حالت بد است؟ مثلاً در یک اردو می‌رویم و یک کلوچه تعارف می‌کنیم و برمی‌دارد، می‌گوییم تو که نباید کلوچه برداری حالت بد است، می‌گوید آدم وقت می‌خواهد چیزی بخورد که حالش بد نمی‌شود پس یک زمان‌هایی به هر حال حالت بد نیست، اگر کسی حالش بد باشد و حال بدش غالب باشد، اصلاً میلی به خوردن ندارد، پس معلوم است که بزرگنمایی می‌کند.

اخوت ادامه داد: بعد که آدم‌ها ازدواج می‌کنند و مثلاً 40 سال زیر یک سقف می‌روند می‌گویند ما از اول ازدواج یک روز خوش ندیدیم، می‌گوییم شما مثلاً یک مسافرت نرفتید که خوش بگذرد؟ آدم ها بلد شدند که با اغراق حرف بزنند، مثلاً یک اردو می‌روند و در مسیر برگشت اتوبوس خراب می‌شود بعد می‌گویند همه‌اش بد بود، شیطان کارش این است که یک تکه را بزرگ می‌کند. اینقدر شیطان از این شیوه خوب استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: نمی‌گویم ما مشکلات نداریم ولی وقتی نگاه می‌کنید، می‌بینید که خیلی بزرگنمایی می‌شود، مثلاً سازمان‌های بین‌المللی شاخص‌هایی می‌آورند که اصلاً نمی‌تواند آن وضعیت واقعی را نشان دهد، می‌آیند و وضعیت کلی را نشان می‌دهند، اسمش خالی‌بندی است، تنها راه مقابله با «از» تبیین است، یعنی آمار دقیق گفتن، در یک شهرستانی به من گفتند که خودکشی اینجا خیلی زیاد و فاجعه شده، گفتم دقیقاً چند نفر؟ گفتند آمارش روی نوجوان‌ها آمده و خیلی زیاد شده، گفت یک نفر آن هم جلویش را گرفتند ولی خیلی زیاد شده، خب چه بگوییم، خب فکرش که زیاد است، شما چرا گیر دادید؟ شما می‌‌گویید یک کاری کنید و نوجوان از دست رفت، چطور آمارش اینقدر است و این حرف را می‌زنید؟

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران عنوان کرد: در دوره کرونا علت کشته شدن خیلی‌ها همین «از» بود، یعنی یک خبر جزئی را تعمیم کلی می‌دادند و از ترس می‌مردند، آیه 6 سوره حجرات می‌فرماید: «إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا؛ اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد» مگر اینکه منبع خبر کاملاً موثق باشد وگرنه آدم باید تحقیق کند، ببیند خبر درست است یا نه؟ وقتی که آدم گرفتار «از» شد، اولین اتفاقی که می‌افتد این است که باور می‌کند، برای حفظش بایستی بلافاصله به خبرهای متقن و درست اتکا کند و به غیر از آن به هیچ چیزی اعتماد نکند، آدم باید خیلی خودش را تنبیه کند و خیلی از حرف‌ها را نزند، مثلاً بگویید که یک روز با موبایل کار نمی‌کنم، آدم بایستی در بعضی موارد خودش را حتماً تنبیه کند والا آدم نمی‌شود.

اخوت اظهار کرد: آدم در بزرگنمایی کردن به طور طبیعی مقهور اتفاقات و جریانات می‌شود، خوب و بد هم ندارد، بعضی وقت‌ها شیطان 10 تا کار خوب را جلوی آدم می‌گذارد ولی بزرگنمایی را یاد می‌دهد.دوستان بایستی استقلال در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی داشته باشند، یعنی هر کسی باید فکر کند که روی پای خودش بایستد و مسئولیت کار خودش را خودش قبول کند. اگر بناست ما پیشرفت کنیم هر کسی باید استعداد خودش را تشخیص دهد و بتواند آینده خودش را پیش‌بینی کند و بر اساس آن برنامه مستقلی بریزد. از دوستان پایه هفتم تا دوازدهم تقاضا دارم که برنامه مستقلی برای خود بریزند.

مستقل فکر نکردن؛ علت «نجوا و از»

وی با طرح این موضوع که علت «نجوا و از» این است که آدم‌ها مستقل فکر نمی‌کنند، گفت: آن چیزی که ما را حفظ می‌کند مطالعه و علم نسبت به معارف دین است که در رأسش خواندن قرآن بعلاوه روایات است.

یادآور می‌شود، این جلسات شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از آن‌ می‌توانند از لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan استفاده کنند یا به صورت حضوری به مسجد امام حسین(ع) واقع در تهران، طرشت، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی، خیابان شهید حبیب‌الله مراجعه کنند.

کد
انتهای پیام
captcha