نماز لیله‌الرغائب چگونه خوانده می‌شود؟
کد خبر: 4117163
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴

نماز لیله‌الرغائب چگونه خوانده می‌شود؟

اگر می‌خواهید خداوند گناهان شما را ببخشد، دعایتان را اجابت کند و مونسی برای تنهاترین لحظه‌های بودنتان بفرستد، نماز 12 رکعتی لیله‌الرغائب را در اولین شب جمعه ماه رجب بخوانید.

نماز لیله‌الرغائب

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامیده‌اند. این نام‌گذاری بر اساس حدیثی از حضرت رسول(ص) است که می‌فرمایند: از شب جمعه اول ماه رجب غفلت نکنید همانا آن شب شبی است که ملائکه آن شب را لیلة الرغائب می‌نامند و در آن شب وقتی یک سوم شب گذشت هیچ ملکی در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند مگر این که در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند و خداوند خطاب به آن‌ها می‌فرماید: ای ملائکه من؛ هر چه در دل دارید از من بخواهید و ملائکه می‌گویند: ای خدای ما حاجت ما از تو این است که روزه گیرندگان ماه رجب را ببخشی و خداوند در جواب آن‌ها می‌فرماید: این کار را انجام دادم.

در روایت دیگری پیامبر اکرم (ص) پس از توصیف شب رغائب فرمودند: اما کسی که روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می‌گیرد و سپس بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز بخواند و بعد از فراغت از نماز هفتاد مرتبه صلوات بفرستد و بگوید: اللهم صلّ علی محمد و علی آله و سپس سجده کند و در سجده هفتاد مرتبه بگوید: سبّوح قدوس رب الملائکه و الروح و سپس سر از سجده بردارد و بگوید: ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم، إنّک انت العلّی الأعظم و سپس دوباره به سجده رود و هفتاد مرتبه بگوید: سبوح قدّوس ربّ الملائکه و الرّوح و بعد از آن در سجده حاجت خود را بطلبد انشاء الله بر آورده می‌شود.

بر این اساس، مهم‌ترین عمل توصیه شده شب لیله‌الرغائب اقامه نماز 12 رکعتی این شب است که نحوه اقامه آن به این این شرح است:

نماز مخصوص لیله‌الرغائب

نماز لیله‌الرغائب نمازی دوازده رکعتی است که به صورت نمازهای دو رکعتی اقامه می‌شود که در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحیدخوانده می‌شود و هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه می‌گویی: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ]. سپس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ؛ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح». آنگاه سر از سجده بر می‌داری و هفتاد مرتبه می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ؛ پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‌دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگ‌تری». سپس دوباره به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ؛ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح». سپس حاجت و آرزوی خود را طلب کنید تا به خواست و اراده خدا به آن برسید.(ابن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ ش، ج ۳، ص ۱۸۶)

پیامبر اکرم(ص) پس ازبیان این عمل، پاداش آن را چنین عنوان می‌کنند: «کسی که چنین نمازی بخواند خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره 700 نفر از خاندانش شفاعت کند وچون شب اول قبر فرارسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح وگویا به سوی قبراو می‌فرستد .

آن چهره نیکو به وی می‌گوید :ای حبیب من ! بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. ازآن چهره نورانی می‌پرسد تو کیستی؟ من تاکنون چهره‌ای از تو زیباتر ندیده‌ام و بویی از بوی تو خوش‌تر به مشامم نرسیده است؟ آن چهره نیکو پاسخ می‌دهد: ای حبیب من، من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی. من امشب نزد تو آمده‌ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم، وحشت را از تو برطرف کنم (همواره درکنارت باشم) و تا زمانی که همگی در روز قیامت برخیزند، بر سرت سایه بیفکنم».

انتهای پیام
captcha