کتاب «فقر و توسعه روستایی» منتشر شد
کد خبر: 4116406
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

کتاب «فقر و توسعه روستایی» منتشر شد

کتاب «فقر و توسعه روستایی» از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز وارد بازار نشر شد.

کتاب «فقر و توسعه روستایی»

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، کتاب «فقر و توسعه روستایی» با تألیف رضا منافی‌آذر و محمد ولائی از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

در پیشگفتار کتاب «فقر و توسعه روستایی» آمده است: «اغلب کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه با مسئله فقر به‌ویژه فقر روستایی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد از فقرای جهان در نقاط روستایی سکونت دارند و در دنیا واژه «فقر» با واژگان «روستا» و «کشاورزی» قرابت زیادی پیدا کرده، به‌گونه‌ای که در کشورهای در حال توسعه، روستا و کشاورزی، تداعی‌گر فقر و محرومیت شده است. لذا، سازمان‌های بین‌المللی، فقر در سطح ملی و بین‌المللی را در صورتی قابل کاهش می‌دانند که میزان فقر روستایی کاهش یاید. توسعه روستایی آنتی ـ تزی برای فقر روستایی است.»

«برای نیل به اهداف معرفت‌شناسی فقر و شناخت انواع فقر، شاخص‌ها و روش‌های برآورد فقر، عوامل و زمینه‌های ایجاد فقر، استراتژی‌های کاهش فقر، کتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده است. برای هریک از اهداف یاد شده یک فصل جداگانه اختصاص داده شد. فصل اول واژگان فقر و محرومیت را مفهوم‌پردازی کرده و فقر را از دیدگاه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. سپس با تعاریف و مفاهیم توسعه و توسعه روستایی، ارتباط آن را با فقر مورد بحث قرار می‌دهد. در فصل دوم روش‌های برآورد فقر و شاخص‌های کمی و کیفی آن بیان شده و تکنیک‌های پرکاربرد معرفی می‌شوند. فصل سوم نیز به بررسی عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی، محیطی به‌وجود آورنده فقر و فقر روستایی اختصاص دارد. فصل چهارم فقر را از دیدگاه ادیان مختلف، مکاتب جامعه‌شناسی و دیدگاه‌های اقتصادی و جغرافیایی بررسی کرده و شمه‌ای از نظریات مرتبط با فقر را معرفی می‌کند. فصل پنجم راهبردهای فقرزدایی و توسعه روستایی و استراتژی‌های کاربردی این زمینه را تشریح می‌کند.»

مخاطبان این کتاب عبارتند از: دانشجویان جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، محققان فقر و توسعه و توسعه‌گران و علاقه‌مندان به مطالعات در زمینه فقر روستایی.

کتاب «فقر و توسعه روستایی» در ۱۸۷ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره‌های ۳۴۵۰۵۱۵۱-۰۲۶ و ۷۷۵۰۳۸۲۴-۰۲۱ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha