شمیم باغ قرآنی و درختان مزین به نام شهدا در آرامستان البرز
کد خبر: 4099110
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

شمیم باغ قرآنی و درختان مزین به نام شهدا در آرامستان البرز

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با اشاره به بخش‌های قرآنی و معنوی آرامستان بهشت سکینه(س) گفت: در این محوطه تعدادی نهال به دست مادران شهدا و به نام فرزندان شهیدشان کاشته شده است تا در این فضای معنوی نام شهدا زینت‌بخش باشد.

محمد محمودی‌نژاد،  رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج

محمد محمودی‌نژاد رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به بخش‌های مذهبی و دینی آرامستان بهشت سکینه(س) گفت: نمازخانه معراج یکی از پروژه‌های عمرانی این آرامستان است که با مساحت 420 متر مربع در دو طبقه و در ضلع غربی محوطه معراج به ارزش 22 میلیارد ریال با استفاده از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی بنا شده و دارای امکاناتی مانند نمازخانه مردانه و زنانه و مجهز به وضوخانه است. برای طراحی گنبد و مناره‌های این مسجد از معماری ایرانی ـ اسلامی بهره برده‌ایم تا فضایی آرام‌بخش برای مراجعان به‌وجود آید.

وی با اشاره به احداث المان شهدای مدافع حرم گفت: المان یادبود شهدای مدافع حرم استان البرز با هدف تکریم مقام شهدای مدافع حرم و ایجاد نمادی از استقامت و پایداری در عصر حاضر همزمان با اولین کنگره شهدای مدافع حرم استان البرز احداث شده است که اسامی تمامی شهدای مدافع حرم استان در آن حک شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج تصریح کرد: مزار اولین شهید مدافع حرم شهر کرج به‌عنوان نمادی از استقامت و پایداری در راه ایمان و نشانه‌ای از رشادت‌های دلیرمردان وطن احداث شده است. در حال حاضر مزار 11 شهید در این آرامستان وجود دارد و از این تعداد دو شهید مدافع حرم، یک شهید گمنام، پنج شهید مدافع سلامت و سه شهید خدمت هستند.

محمودی‌نژاد در ادامه به باغ قرآنی این آرامستان اشاره کرد و گفت: باغ قرآنی یکی از مجموعه‌های مفید و آموزنده برای مراجعه‌کنندگان به بهشت سکینه(س) است که هم‌اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

وی بیان کرد: در این باغ محوطه‌ای به مساحت سه هزار متر مربع شامل گل‌ها و گیاهانی که نام آنها در قرآن آمده کاشته شده است و تابلوی مربوط به سوره و آیه نیز در جهت آموزش مراجعان نصب خواهد شد. همچنین در این محوطه 50 متر مربع نمازخانه بانوان و 50 متر مربع نمازخانه آقایان و فضاسازی خاص با حوض و آب‌نما پیش‌بینی شده است. در این محوطه تعدادی نهال به دست مادران شهدا و به نام فرزندان شهیدشان نیز کاشته شده است تا در این فضای معنوی نام شهدا زینت‌بخش باشد.

محمودی‌نژاد با اشاره به اجرای برنامه‌های مذهبی به هنگام خاکسپاری که نیازمند حضور یک روحانی است، ادامه داد: در حال حاضر هفت روحانی با آرامستان بهشت سکینه(س) همکاری می‌کنند و اموری چون اقامه نماز، و کفن و دفن را برعهده دارند و در بخش اعزام مداح و قاری قرآن به مردم خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج درباره خانه مادر و کودک این آرامستان نیز توضیح داد: خانه مادر و کودک فضایی جهت نگهداری رایگان از کودکان گروه سنی الف و ب است و در راستای کاهش تبعات اجتماعی حضور کودکان در مراسم خاکسپاری و ترحیم احداث شده است.

وی گفت: ایجاد فضای مناسب برای استفاده مادران شیرده، ترویج فرهنگ نیکوکاری ماندگار به نام اموات، ایجاد آرامش خاطر برای خانواده‌های داغدار دارای فرزند زیر هفت سال از جمله اهداف تأسیس این مرکز است.

محمودی‌نژاد افزود: متراژ این مرکز 600 متر مربع بوده و شامل 300 متر مربع سالن بازی کودکان، اتاق مادر و کودک و 300 متر مربع فضای بازی روباز، اتاق بازی کودکان سالن و فضای روباز، سرویس بهداشتی، اتاق ویژه مادر شیرخواران است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج در پایان با اشاره به وجود مرکز خیریه و نیکوکاری در این آرامستان گفت: مراجعه‌کنندگانی که به هر دلیلی ناتوان از پرداخت هزینه‌های خاکسپاری هستند با همکاری مدیریت و مرکز خیریه به این عزیزان خدمت‌رسانی کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha