جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد
کد خبر: 4097343
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد

مراسم جایزه البرز ١٤٠١ امروز 15 آبان‌ماه با تجلیل از 47 نفر از دانش‌آموزان برتر فارغ التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های «ریاضی فیزیک»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی و معارف اسلامی»، فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سراسر کشور برگزار شد.

جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم شصتمین سال جایزه البرز (ویژه دانش‌آموزان) امروز 15 آبان‌ماه همراه با تجلیل از برترین دانش‌آموزان سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: وقف در فرهنگ اسلامی یکی از مهمترین آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی است که کارکردهای متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه انسانی دارد. در معارف اسلامی و مفاهیم قرآنی مهمترین مترادفی که می‌توانیم برای مفهوم وقف به کار ببریم، مفهوم صدقه‌ جاریه است. صدقه جاریه یعنی احسانی که پایان ندارد و برای یک زمان و رویداد خاص نیست و مانند چشمه‌ جوشانی است که گذر زمان آن را به خاموشی و نقصان نمی‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه وقف از فرهنگ‌ غنی برخوردار هستیم. امروز در هیچ نقطه‌ای از ایران اسلامی نیست که ما با این سنت حسنه روبه‌رو نباشیم. وقف کارکردهای مختلفی پیدا کرده که‌ مهمترین آن در حوزه‌هایی همچون آموزش است. بنا‌ به‌گفته مسئولان وزارت آموزش و پرروش، حدود ‌۷۰ درصد از مدارس احداث شده در سال‌های اخیر با مشارکت خیران بنا شده است.

وی بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی دیگر نیز شاهد حضور خیران و واقفان هستیم که می‌توان در این زمینه به حوزه کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری اشاره کرد که همه این‌ موارد نشان می‌هد که اگر در این بخش بتوانیم با فرهنگ‌سازی مناسب بخش مهمی از نیکوکاران را در این‌ حوزه وارد کنیم، اثرات اجتماعی و تربیتی آن بیش از اثرات اقتصادی آن است.
 
کارکردهای نوین در حوزه وقف
 
وی افزود: در حوزه وقف به دنبال کارکردهای نوین هستیم تا به اشتغال منجر شود. وقف می‌تواند سهم مهمی در حوزه فناوری‌های نوین و علوم پایه داشته باشد که البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. وقف می‌تواند در حوزه‌های دیگر اقتصادی به رشد اقتصادی و تولید ملی کمک کند. همه این‌ موارد را می‌توانیم با نگاه جامع به کارکردهای وقف از این حوزه توقع داشته‌ باشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه البرز که امروز در حال اجرای آن هستیم، یکی از مهمترین فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور است و‌ سابقه ۶۰ ساله دارد. بزرگان زیادی در این جایزه سهیم بوده‌ و مورد تشویق قرار گرفته‌اند و بسیاری از صاحب‌نظران بزرگ علمی کشور ما در دهه‌های قبل حائز این‌ جایزه شده‌اند. همین توقع را امروز از شما نوجوانان و جوانان‌ عزیز داریم. آینده ایران عزیز به دست شما رقم خواهد خورد. رویاهای خود را فراموش نکنید و بدانید ایران‌ قوی با دستان پرتوان‌ شما ساخته خواهد شد.
 
جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد
وی با بیان اینکه دشمن و بدخواهان ملت ایران به دنبال ایجاد ناامیدی هستند و می‌خواهند این گونه القا کنند که نوجوان و‌ جوان ما نسبت به‌ آینده خود دلسرد بوده و رویایی را برای فردای خود در ایران متصور نیست، گفت: امروز نزاع مهم‌ ما در نبر‌د میان امید و ناامیدی است. ما به عنوان خدمتگزاران شما، باید تلاش کنیم امید را در جامعه تزریق کرده و نشاط را در جامعه گسترش دهیم. دشمن مخالف این ایده‌ها  و ایران‌ منسجم‌، متحد و وحدت ملی است. دشمنان به دنبال ایجاد شکاف‌های قومی، مذهبی و نسلی هستند و ما جوانان ایران زمین در دهه‌های مختلف از عمرمان باید تلاش کنیم، محور فعالیت‌هایمان را بر مدار پیشرفت و‌ گسترش امید قرار دهیم.

اسماعیلی به تلاش دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و تحریف و جعل و دروغ اشاره و اظهار کرد:  آن‌ها به ملت ایران دروغ می‌گویند و به دنبال ایجاد انشقاق بین مردم از طریق تروریسم رسانه‌ای هستند. اینکه مرحوم البرز چنین ابتکاری به خرج می‌دهد و ثروت خود را وقف تشویق جوانان و نوجوانان ایران برای ساخت ایرانی آباد و پیشرفته قرار می‌دهد، شایسته تقدیر است؛ خداوند متعال بر علو درجات ایشان بیفزاید. از خداوند منان مسئلت می‌کنیم تمامی‌ مشکلات ملت ایران را با همکاری تمامی نوجوانان و جوان و خدمت‌گزاران و خادمان ملت به پایان برساند و راه نورانی انقلاب اسلامی و مکتب امام برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که عقلانیت، عدالت، معنویت و ترویج دانش و علم از ارکان اصلی آن است به دست پرتوان نوجوان و جوانان امروز و آینده‌سازان فردای ملت ایران فراهم کند.

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، طی سخنانی در مراسم شصتمین سال جایزه البرز اظهار کرد: در ایران زمین از دیرباز زنان و مردان نیکوکار و فرهیخته‌ای زیسته‌اند که داشته‌ها و اموال خود را سخاوتمندانه صرف خدمت به مردمان و اعتلا و سربلندی سرزمین خود کرده‌اند. طیف وسیعی از امور خیرخواهانه اعم از احداث بناهای عام المنفعه، اطعام مساکین، کمک به درمان بیماران، رهانیدن اسیران و زندانیان از بند و نیز خدمات فرهنگی و علمی را شامل می شود.

وی افزود: در این میان اندک شمارند، کسانی که توجه ویژه ای بر خدمات علمی، فرهنگی جاری و مستمر داشته باشند که از جمله در عصر ما باید از شادروان حسینعلی البرز، مؤسس بنیاد فرهنگی البرز نام برد. او که جایگاهش در آسمان، یقیناً بر سر سفره سبز خداوند، کنار بزرگان و نیکان جاودانه و یادش در زمین تا همواره به نیکی و بزرگی و مهر بر زبان‌ها جاری است. چه بسیار نام‌آوران و اندیشمندان که در جایگاه‌های ارزشمند مدیریتی و علمی که از لطف ایشان در زمان دانش اندوزی بهره برده اند، خود در حال بهره رساندن به مردم سرزمینمان ایران و حتی دیگر مردمان در سراسر دنیایند و تا زمانی که آنان در حال خدمتند، ثواب و اجر نصیب بنیانگذار خوش فکر بنیاد فرهنگی البرز خواهد شد.

قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور

ارشدی ادامه داد: جایزه البرز به عنوان ثمره این بنیاد و قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور با سابقه‌ای 60 ساله، برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده است که قصد دارد در مسیر حمایت از فکر و اندیشه نخبگان، راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و اراده دانش پژوهی جامعه علمی شود و برای تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی، عزت و افتخار کسب کند.

جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و اندیشه زنده یاد البرز دارد تا همانند ایشان، خیران و واقفان در مسیر پیشرفت علمی مشارکت فعال‌تری داشته باشند تا از این رهگذر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استعداد نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

وی بیان‌کرد: خداوند علیم را سپاسگزارم که برای سالی دیگر به بنیاد فرهنگی البرز این توفیق را ارزانی داشت تا شصتمین سال جایزه البرز دانش آموزی، را با شأنیتی متناسب با منزلت دانش آموزان برتر این مرز و بوم عملیاتی کند تا از این گذر، گامی مؤثر در جهت تعالی ایران عزیزمان در مسیر دانایی برداشته باشد.

ارشدی افزود: در سال جاری، مراسم جایزه البرز ١٤٠١ در بخش نخبگان با هدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اول سال برگزار شد و امروز شاهد آئین تقدیر از دانش‌آموزان برتر و برگزیدگان نهایی جایزه البرز هستیم. در مراسم امروز، از 47 نفر از دانش آموزان برتر فارغ التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های «ریاضی فیزیک»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی و معارف اسلامی»، فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سراسر کشور تقدیر می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: رقم نقدی جايزه البرز ١٤٠١ نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان تعیین شده که در بخش دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم هر نفر ۳۰ میلیون تومان و در بخش دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول هر نفر ۲۰ میلیون تومان است که همراه با گواهی جایزه البرز به آنها اعطا می شود. ان‌شاءالله در مراسم امروز، با اعطای جوایز ایشان، شاهد درخشش بیش از پیش این عزیزان در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی برای اعتلای میهن عزیزمان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک سرشت زنده یاد حسینعلی البرز که با نیتی شریف، این بنیاد را بنیان نهاد، از تمامی سازمان‌های همکار در جایزه بنیاد البرز ١٤٠١ دانش آموزی شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان و رسانه ملی تقدیر و تشکر می نمایم. حضور اساتید و چهره های ماندگار علمی حاضر در جلسه و اولیاء و دانش آموزان عزیز را نیز که مایه فخر و مباهات میهن اسلامی مان هستند، ارج می‌نهم و با ذکر جملاتی از واقف نیک سرشت، زنده یاد البرز، عرایضم را به پایان می‌رسانم: «تماماً در من تصمیم گرفتم ثروتم را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می‌دانم، قرار دهم تا به نحو شایسته‌تری به مصرف برسد. اکنون ثروت من، مال نابغه‌های ایران است.»

دانش‌آموزان ایرانی؛ مایه افتخار جهانی

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی اظهار کرد: افتخار می‌کنم در محضر یکایک شما آینده‌سازان و فرهیختگان این سرزمین‌ هستم‌. افتخار می‌کنم‌ سرزمینی دارم که در آن انسان‌هایی رویش کرده و می‌کنند که در سراسر جهان نامور می‌شوند و‌ افتخار می‌کنم‌ انقلاب اسلامی فرزندانی را به جامعه بشری تحویل می‌دهد که می‌توانند شناسنامه ما در جهان باشند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ سال قبل فردی در شمال غرب ایران دانشگاهی تأسیس می‌کند که علوم مختلف در چهار ضلع آن ارائه می‌شده و از آن به نام ربع رشیدی یاد می‌کنند. یکی از دانشمندان اتریشی این‌گونه عنوان می‌کرد که ایران مهد علم و تولید دانش است و در گفتار خود از ربع رشیدی برای این امر مصداق می‌آورد.
 
جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد
 
خاموشی بیان کرد: شاعران پارسی گوی ما نیز به ما آموختند که «توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود». اگر با دقت به این موضوع بنگریم، به خود افتخار خواهیم کرد. وجود مقدس امام کاظم(ع) در روایتی به هشام از شاگردان خود می‌فرمایند که علم فقرات نافعی دارد و یک‌ فقره آن توأمان بودن علم با عقل است.

وی افزود: عقل مدیریت بکار گیری علم‌ است. شما دانش‌آموزان نخبه کشور چنانچه عالمانی ژزف اندیش و با قدرت تفکر باشید، می‌توانید دنیا‌ را متحول کنید. هر فرد دغدغه ویژه خود را دارد. برخی خانواده، برخی جامعه و بعضی دغدغه بشریت دارند. شما می‌توانید با تعقل و تفکر بر روی معادلات جهانی تأثیرگذار باشید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وقف در عصر حاضر تحولات فراوانی داشته است. وقف می‌تواند به بهینه‌سازی زندگی ایرانیان کمک کند و برای بهینه‌سازی بشریت در آینده برنامه دارد. نیات واقفان در طول تاریخ اینچنین بوده و نشان دهنده این موضوع است. امروز وقف در حوزه انرژی، بکارگیری آب به روش صحیح، کشت‌ و زرع در عمق خاک، استفاده از ظرفیت آب خلیج فارس که در صورت استفاده صحیح بیش از نفت تأثیرگذار خواهد بود، تولید انرژی پاک، ابزار مورد‌ نیاز کشور، تولید تجهیزات پزشکی و قطعات فنی مورد نیاز و ارزان‌سازی این‌ قطعات ورود جدی داشته است.
 
وی بیان کرد: صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها در سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده و با بیش از ۳۵ شرکت دانش‌بنیان، قرارداد مشارکت داریم. سازمان اوقاف، سازمانی پشتیبان در این عرصه است.‌ شما دانش‌آموزان نخبه با قدرت، کار علمی خود را پیش ببرید؛ ما نیز به شما کمک خواهیم کرد. فقط درس بخوانید و با تفکر و تعقل عمیق زمینه بالندگی‌‌ و توسعه ایران اسلامی را فراهم کنید.

خاموشی اظهار کرد: دشمن امروز از درون ما را تهدید می‌کند اما بدانید که ما با تفکر صحیح این مرحله را پشت سر می‌گذاریم. مردم ما فهیم هستند. شما بدانید نظام‌ استکبار خونریز است و ما باید عزت و اقتدار و قدرت ملی را با علم اندوزی و تفکر صحیح پیش ببریم. دانش‌آموزان شکل‌دهنه آینده بوده و مرزهای آینده جهان، مرزهای علمی است. ما باید امیدوارانه این راه را پیش ببریم.
 
سرمایه‌گذاری برای جذب نخبگان
 
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن‌ گرامیداشت یاد شهیدان به ویژه دانش‌آموزان شهید اظهار کرد: درود می‌فرستیم به روان پاک مرحوم حسینعلی البرز که چنین بنیادی را تأسیس کرده و خیر ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد. آنچه در حوزه نخبگان و اعتبار این‌ قشر از جامعه وجود دارد، در چندین بخش قابل بررسی است. دنیا امروز به‌ دلیل همین اعتبار سرمایه‌گذاری فراوانی برای جذب نخبگان داشته است.
 
وی افزود: چندین سال پیش سازمانی در امریکا زیر نظر سازمان‌ سیا ایجاد شد تا نیروهای سرآمد در دنیا را جذب کند. این‌ سازمان که‌ اولین رئیس آن‌ نیز یکی از مسئولان سازمان سیا بود، سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داد و می‌دهد تا نخبگان عالم را جذب زندگی‌ در آمریکا کند.
 
جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد

نوری ادامه داد: این اقدام از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است. از بعد سیاسی، نخبگان اعتبار بین‌المللی هستند. از بعد اجتماعی نیز نخبگان سرمایه‌های اجتماعی هستند.‌ همچنین، از بعد اقتصادی نیز زمانی که تولید ناخالص داخلی یا نرخ بازگشت سرمایه در شاخص توسعه نیروی انسانی بررسی می‌‌شود‌، این مسئله روشن می‌شود که نخبگان از دیگران متفاوت هستند و افراد سرآمد کسانی هستند که پس از تلاش زیاد به انسان‌های کارآفرین و انسان‌هایی که‌ مؤسسات دانش‌بنیان را ایجاد می‌کنند، تبدیل می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: لذا این سازمان در آمریکا با سرمایه‌گذاری فراوان به دنبال این است که با اعطای امکانات فراوان، از نخبگان جهان دعوت کرده تا به آمریکا رفته و سپس از نگرش و تفکر او استفاده کند. لذا چنین اقداماتی همچون‌ اعطای جایزه البرز موجب ماندگاری دانش‌آموزان در کشور ما می‌شود به جهت اینکه می‌بینند مرحوم البرز، دارایی خود را وقف می‌کند تا دانش‌آموزان ایران زمین فرزندانی باشند که برای ایران‌ کار کرده و ایران قوی را تشکیل دهند.
 
وی تصریح کرد: البته از بُعد فردی نیز شما دانش‌آموزان نخبه را می‌ستاییم که در تمام‌ ساحت‌ها نیز پرورش یافته‌اید و این امر نیز نشان دهنده آن است که افرادی متعادل هستید. ما مسئولان نیز باید در این راستا تلاش‌هایی داشته باشیم. دولت در این دوره بیشترین مصوبات را برای نخبگان و سرآمدان علمی کشور داشته است و رئیس جمهور به جد پیگیر این امر هستند.

نوری گفت: متناسب با عملکرد مرحوم البرز باید اذعان کنیم که سرآمد هر فعالیت علمی، مسئولیت اجتماعی است که باید به ظهور و بروز برسد. مرحوم البرز این مسئولیت اجتماعی را که بالاترین درجه مسئولیت‌هاست انجام داد و هر‌چه داشت داد تا دانش‌آموزان و دانشجویان برتر کشور تشویق شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: انسان زمانی‌ سرآمد خواهد شد که از توانایی خود در راه جامعه و کشور و حکمرانی‌ کشور استفاده کند. امسال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است و باید‌ تلاش کنیم‌ در این عرصه ظهور و بروز داشته باشیم.
 
جایزه فرهنگی البرز به 47 دانش‌آموز نخبه اهدا شد
 
یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم، ضمن اجرای سرود ویژه جایزه ملی البرز که برای اولین بار از سوی بنیاد فرهنگی البرز ساخته و اجرا شد، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس هیئت‌امنای بنیاد فرهنگی البرز از 47 دانش‌آموزان برتر متوسطه اول و دوم کشور در دو بخش تجلیل شد.
انتهای پیام
captcha