راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر از دیگاه روانشناسی
کد خبر: 4094681
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر از دیگاه روانشناسی

یک روانشناس و مشاور گفت: یکی از شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر این است که وقتی می‌خواهد تذکر لسانی دهد باید عامل به آن معروف باشد و سعی کند با آگاهی بر خودش، نفسش، ضعف‌ها و نقص‌های خود تذکری به نحو احسن به طرف مقابل دهد که موثر واقع شود.

امر به معروف و نهی از منکر

لیلا یادگاری، مشاور و کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره راهکارهای نحوه امر به معروف و نهی از منکر از دیگاه روانشناختی اظهارکرد: فردی که آمر به معروف و ناهی از منکر است باید انسان سالمی باشد و از دیدگاه روانشناسی انسان‌گرا فرد سالم کسی است که معنایی را برای زندگی خودش در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یعنی فرد آمر و ناهی باید معنایی را برای خودش در زمینه امربه معروف و نهی از منکر در نظر بگیرد و تنها خود و منافعش را مد نظر قرار ندهد و در واقع مثل چشم عمل کند، همانطور که چشم خودش را نمی‌بیند، اما به محیط اطرافش نظاره می‌کند.

این مشاور و روانشناس با بیان اینکه فردی که معنایی برای خودش درنظر گرفته و انسان سالمی است می‌تواند آمر و ناهی باشد، افزود: چنین فردی می‌تواند امر به معروف و خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها و منکرات داشته باشد و از خودش فراتر رود و به منافع خودش توجه نکند، به محیط اطرافش و انسان‌های دیگرهم توجه کرده و منافع اشخاص دیگر و جامعه برایش اهمیت داشته باشد.

یادگاری ادامه داد: آمر و ناهی این معنا را در نظر می‌گیرد که درست زندگی کردن دیگران برایش اولویت دارد و به دنبال این است که افراد جامعه زندگی سالمی داشته باشند، از این رو به خاطر این معنا به خوبی‌ها امر و از بدی‌ها نهی می‌کند.

وی با اهمیت یادگیری شیوه‌های مناسب برای تذکر لسانی گفت: از نظر دیدگاه روانشناسان انسان‌گرا، فرد ابتدا مسئول خودش است و باید تغییرات را از خودش شروع کند. هرکسی تغییر را از خودش شروع کند و بداند اگر خودش تغییر کند، دنیای اطرافش نیز تغییر می‌کند. بنابراین تذکر لسانی باید طوری باشد که شخصیت طرف مقابل تخریب نشود و مورد توهین، تهدید و تحقیر قرار نگیرد.

یادگاری با بیان شرایط دیگر آمر به معروف و ناهی از منکر از نظر روانشناختی، توضیح داد: با اِشرافیت، آگاهی و داشتن مهارت خود آگاهی فرد می‌تواند به دیگران تذکر لسانی دهد و اجبارو اصراری هم که در زمانی که در مرحله تذکر لسانی است، برای تغییر افراد نداشته باشد.

این روانشناس افزود: از منظر روانشناسی، چون ما نمی‌توانیم به یکباره دیگران را به اجبار تغییر دهیم باید تغییرات را از خود شروع کنیم.

این مشاور در پایان گفت: یکی از شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر این است که وقتی می‌خواهد تذکر لسانی دهد باید عامل به آن معروف باشد و سعی کند با آگاهی بر خودش، نفسش و ضعف‌ها و نقص‌های خود تذکری به نحو احسن همراه با درایت، مدیریت کلام و مدیریت ارتباطات موثر به شخص مقابل دهد تا حد امکان این تذکر موثر و مفید واقع شود.

 

انتهای پیام
captcha