ویژگی‌های منتظران واقعی در زمینه‌سازی ظهور
کد خبر: 4091348
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵

ویژگی‌های منتظران واقعی در زمینه‌سازی ظهور

مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) حوزه علمیه همدان با اشاره به شرایط و زمینه اصلی ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: معرفت و اطاعت اولین ویژگی یاران امام زمان(عج) است؛ آنها با شناخت عمیق و آگاهی کامل که درباره خدا و امام زمان خود دارند در میدان حق حاضر می‌شوند.

امام زمانحجت‌الاسلام اصغر قاضی‌خانی، مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه در حکومت جهانی امام مهدی(عج) که بزرگترین حرکت جهانی است طبیعتا باید زمینه‌هایی فراهم باشد که در نتیجه منجر به ظهور حضرت شود، گفت: یکی از بسترهای ظهور ارائه طرح و برنامه است که هر جای عالم حرکت و قیامی که بخواهد به‌منظور اصلاح صورت گیرد باید با طرح و برنامه باشد، مانند قیام امام حسین(ع) که یک حرکت اصلاحی بود و ایشان در این مورد فرمودند «اراده من بر اصلاح امت جدم است.»

وی تصریح کرد: همه حرکت و قیام امام حسین(ع) با برنامه بود، از فرستادن  مسلم ابن عقیل به‌عنوان نماینده و حرکت خود حضرت، نوع مبارزه، و جنگی که در روز عاشورا اتفاق افتاد تا اصل برنامه اسارت جزو طرح‌های اصلاحی قیام امام حسین(ع) بود. طبیعتا قیام امام زمان(عج) هم دارای چنین طرح و برنامه‌ای است. دو نکته و برنامه اساسی برای قیام حضرت نیاز است. با توجه به ناهنجاری‌های مختلف امروز جامعه یک برنامه جامع نیاز است. در جامعه جهانی ناهنجاری‌های وجود دارد که به مراتب کار ظهور را سخت‌تر می‌کند. لذا، عمده برنامه برای اینکه حرکت اصلاحی صورت گیرد این است که حضرت یک برنامه جامع برای مبارزه با ناهنجاری‌ها دارد.

این مدرس حوزه مهدویت با بیان اینکه حضرت از طریق نیروهای تحت فرمان خود می‌تواند این مبارزه با ناهنجاری‌ها را داشته باشد، ادامه داد: بخش دوم قانون کامل و متناسب با نیازهای روز جامعه است که این قانون ضمانت همه حقوق فردی و اجتماعی یک نظام عادلانه را دارد که از خصوصیات یک نظام عادلانه حکومتی است که در آن حقوق فردی و اجتماعی افراد مراعات شود و دیگر اینکه آن جامعه را رو به رشد حرکت دهد که به آرمان شهر مهدوی برسیم.

وی دومین مبحث در زمینه‌های ظهور را رهبری دانست و گفت: رهبری از ابتدایی‌ترین مباحث قیام محسوب می‌شود، مهم‌ترین حرکت جهانی امام مهدی(عج) که اهداف بلندی دارد، طبیعتا نیاز به رهبری توانا دارد و ضرورت آن احساس می‌شود. در مسیر مبارزه جهانی برای ایجاد عدالت و مساوات در کره زمین، رهبری رکن اصلی در بحث قیام است که خود امام مهدی(عج) در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کند.

مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) حوزه علمیه همدان افزود: طبق فرموده پیامبر(ص)، حضرت مهدی(عج) وارث تمام علوم است و بر همه دانش‌ها احاطه دارد و این نشان از این دارد که ایشان تنها رهبری است که از همه قید و بندها آزاد است و دل در گرو رضایت خداوند دارد، این قیام و این حکومت جهانی از نظر رهبری چنین فردی را می‌طلبد.

قاضی‌خانی افزود: نکته دیگر شرایط و زمینه اصلی ظهور حضرت مهدی(عج)، وجود یاران است که به مراتب مهم است و اگر الان می‌بینم ظهور حضرت به تأخیر افتاده و سال‌ها از روز امامت امام زمان(عج) می‌گذرد یکی از علل آن، این است که هنوز یاران امام تکمیل نشده‌اند، بنابراین، لازمه تحقق قیام آرمانی و انقلاب جهانی که به‌واسطه یک رهبر آسمانی صورت می‌گیرد، یارانی است که متناسب با این مطالب باشد و در عمل ثابت شود که یار و یاور امام عصر(عج) است.

قاضی‌خانی تصریح کرد: در زمان امامت امام صادق(ع) شخصی به نام سهل خراسانی محضر امام آمد و گفت شما چرا قیام نمی‌کنید در حالی که صدها شیعه در رکاب شما هستند و بلافاصله امام فرمود: تنور آتشی فراهم شود و داخل تنور آتش برو؛ سهل که گمان کرده بود امام از وی ناراحت شده است، شروع به عذرخواهی کرد و گفت من را شکنجه نکنید و امام فرمود: من گذشتم؛ در همین حال شخصی به نام هارون مکی از شیعیان واقعی حضرت بودند وارد می‌شود و سلام می‌کند که حضرت می‌فرماید هارون داخل آتش برو و هارون بدون هیچ سؤالی درون آتش می‌رود و امام صادق(ع) مشغول صحبت با سهل خراسانی می‌شود بعد از مدتی امام به سهل می‌گوید برخیز و داخل تنور را نگاه کن سهل وقتی بلند می‌شود می‌بیند که هارون داخل تنور نشسته و شعله‌های آتش وی را نسوزانده و سلامت است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید در خراسان چند نفر مانند هارون هستند، ما این چنین یارانی می‌خواهیم که سهل گفت من چنین شخصی سراغ ندارم و این یک تذکری است برای ما که خود را منتظر ظهور حضرت می‌دانیم؛ این یا مهدی و این دعاهای فرج و دعای عهد و ندبه‌ها ما را غافل از اثبات اصل یاوری حضرت نکند که باید در عمل نشان دهیم که یار حضرت هستیم، چراکه امام زمان(عج) نیاز به چنین یارانی دارد.

مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) حوزه علمیه همدان به ویژگی‌های یاران امام عصر(عج) اشاره کرد و افزود: معرفت و اطاعت اولین ویژگی است؛ یاران امام زمان(عج) شناخت عمیقی درباره خدا و امام زمان خود دارند و با آگاهی کامل در میدان حق حاضر می‌شوند، این قابل توجه است که انسان در هر میدانی که پا می‌گذارد مخصوصا جوانان ما که امروز کانون احساسات بوده و توجه دشمن به روی این قشر است و دشمنان میدان‌ها و عرصه‌هایی باز می‌کنند که این میادین حق نیست و از وجود جوانان سوء‌استفاده می‌شود اگر ما یار امام زمان(عج) می‌خواهیم باید اطاعت و معرفت داشته باشیم.

قاضی‌خانی ادامه داد: دیگر ویژگی صلابت و عبادت یاران امام است که اینها از عبادت امام خودشان الگو گرفتند و روزها و شب‌ها را با ذکر شیرین حق می‌گذرانند. سومین ویژگی یاران حضرت شهادت‌طلبی و از خودگذشتگی است که نمونه آن در زمانه ما شهدای مدافع حرم و سردارانی چون سردار سلیمانی و سردار همدانی هستند.

وی شجاعت و دلیری را از دیگر ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) دانست و گفت: صبر، بردباری، اتحاد و همدلی، زهد و پارسایی نیز از دیگر ویژگی‌های یاران امام عصر(عج) است؛ یاران آن حضرت یکدل هستند که با اعتقاد صحیح و زیر یک پرچم و با یک هدف قیام می‌کنند که همه اینها عامل پیروزی جبهه‌ حق بر علیه باطل است. ان‌شا‌ءالله خداوند این توفیق را نصیب همه ما کند که جزو یاران حقیقی امام عصر(عج) باشیم.

انتهای پیام
captcha