وظایف منتظران واقعی به گریه و دعا خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 4089983
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

وظایف منتظران واقعی به گریه و دعا خلاصه نمی‌شود

از لحظات اولیه شهادت امام حسن عسکری(ع)، امر امامت حضرت مهدی(عج)، فرزند آن حضرت آغاز می‌شود. با گذشت قرن‌ها از غیبت طولانی، امام عصر در انتظار پیروانش است تا با آگاهی، شناخت و مسئولیت‌پذیری، زمینه ظهور منجی بشریت فراهم شود و جهان در سایه حکومت امام عادل، طعم عدالت انسانی را بچشد.

ظهور امام زمان

به گزارش ایکنا از البرز، نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) در تاریخ شیعه ثبت شده است. بعد از غروب خورشید زندگانی 13 معصوم(ع) که هر یک در شرایطی توسط حاکمان ظالم و در سایه عدم شناخت و بی‌تفاوتی مردم زمانه‌شان به شهادت رسیدند، امام دوازدهم شیعیان و چهاردهمین معصوم در پرده غیبت رفت و تا زمانی که مردم جهان آماده پذیرش حکومت عادلانه نباشند دنیا از زعامت یک فرد شایسته حکومت جهانی محروم خواهد بود.

امام زمان(عج) پس از آنكه بر پیکر پدر بزرگوارش نماز گزارد، از چشم مردم پنهان شد و ماموران عباسی که به دنبال حضرت مهدی بودند تا ایشان را به قتل برسانند، نتوانستند وی را بیابند. از آن زمان غیبت صغری حضرت بقیه‌الله آغاز شد. غیبت صغرا به معنای غایب‌شدن کوتاه مدت است و بنابر آموزه‌های شیعی، دورانی است که در آن امام عصر(عج) به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و فقط از طریق چهار نماینده خود(عثمان‌بن سعید، محمدبن عثمان، حسین‌بن روح وعلی‌بن محمد سمری) با شیعیان مرتبط بود. این دوره بنا بر قول مشهور 69 سال به طول انجامید.1 بعد از اتمام دوره غیبت صغرا، دوره غیبت کبری حضرت مهدی(ع) آغاز شد و همچنان تا امروز ادامه دارد.

نگاهی بر دلایل عدم ظهور امام زمان(عج)

محبان و شیعیان امام زمان(ع) در طول تاریخ غیبت کبرای آن حضرت، هریک به اندازه وسع خود در زمان غیابش بی‌تابی کرده و خواهان فرج در ظهورش بودند اما چه دلایلی بر ادامه غیبت آن حضرت وجود دارد.

یکی از دلایل غیبت امام عصر(عج) نبود 313 یار واقعی برای آن حضرت است. امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش امام باقر(ع) نقل کرده است که خود آن حضرت(ع) فرمود: «هر گاه قائم ما قیام کند در توجیه علت غیبت طولانی خود برای مردم آیه شریفه 21 سوره شعراء(فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ ) را تلاوت می‌کند. «چون از شما بر خود نگران بودم از شما دوری گزیدم تا اینکه خداوند بزرگ مرا مقام فرامانروایی وحکومت عطا فرمود».2

شاید مهم‌ترین دلیل برغیبت امام زمان(عج) آماده نشدن شیعیان و یا محبان آن حضرت برای حضور در حکومت عدل مهدوی باشد. اگر تمام شیعیان با شناخت از وظایف یک منتظر واقعی به وظایف فردی و اجتماعی خود عمل کنند ظهور آن حضرت محقق خواهد شد.

اعتقاد به مهدویت یک آرمان والا است و منتظرانی که شب و روز با دعا و نیایش با پرودگار خود خواهان ظهور منجی بشریت هستند، زمینه‌ساز ظهور آن حضرت خواهند بود. اعتقاد قلبی و دعا اگرچه از ضروریات یک منتظر واقعی است، اما تمام وظایف یک منتظر به گریه و دعا برای ظهور امام زمان(ع) خلاصه نمی‌شود.

امام خامنه‌ای رهبر انقلاب در سخنرانی خود در نیمه شعبان سال 81 پیرامون مهم‌ترین معنای انتظار و وظایف منتظران واقعی حضرت مهدی(ع) فرمودند:«انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ... سربازی منجی بزرگی که می‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد... ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست... . امروز اگر ما می‌بینیم در هر نقطه‌ دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم».

اولین گام یک منتظر واقعی خودسازی است. همچنانی که در آیه 105 سوره انبیاء آمده است:«و لقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذّکر انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون. انّ فی هذا لبلاغا لقوم عابدین.. و ما بعد از تورات در زبور داود نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد ». مردمانی که اهل عبودیت خدا هستند، می‌فهمند، باید خود را آماده کنند، باید منتظر و مترصد باشند، انتظار لازمه‌اش آماده‌سازی خود هست. 3

وظایف منتظران از نظر امام مهدی(عج)

در برخی از روایات از زبان خود حضرت به نشانه‌های منتظران واقعی اشاره شده است. مرحوم حاج محمدعلی فشندی تهرانی به طور مکرر تشرفاتی به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج) داشته‌اند و این تشرف در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است. در حیاط مسجد مقدس جمکران مشغول دعا و مناجات و توسل به محضر حضرت بقیه الله(ع) بودم که ناگهان سیدی با عظمت را دیدم با خود گفتم این سید از راه رسیده و شاید تشنه باشد، به طرف او رفتم و لیوان آبی که در دستم بود به ایشان دادم. وقتی لیوان را به ایشان دادم از او خواستم برای فرج امام زمان(ع) دعا کند، پس از نوشیدن آب، لیوان را به من پس داده و فرمودند:«شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی‌خواهند، اگر بخواهند دعا می‌کنند و فرج ما می‌رسد».

در این روایت به احساس نیاز شیعیان به امام زمان به عنوان لازمه ظهور اشاره شده است. چرا که خواستن اولین مرحله حرکت در جهت آماده‌کردن زمینه ظهور امام زمان در ابعاد فردی و اجتماعی است. همچنین امام زمان (عج) فرمودند:«اگر شیعیان ما در وفا نمودن به عهد و پیمانی که از ایشان گرفته شد، همسو و یک‌دل شوند، دیدار ما از ایشان به تأخیر نخواهد افتاد».4

روایت تشرف علی‌بن مهزیار خدمت امام زمان(ع) را شیخ طوسی در کتاب الغیبة و شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین و تمام النعمة، باب 43 ، با سندهای مختلف ذکر کرده است. امام زمان(ع) در دیدار با علی‌بن مهزیار خطاب به او می‌فرماید:«شما اموالتان را فزونی بخشیدید و بر بینوایان از مؤمنین سخت گرفته، آنان را سرگردان و بیچاره کردید و رابطه خویشاوندی را در بین خود بریدید صله رحم انجام ندادید دیگر چه عذری دارید؟ 

این بیانات کوتاه اما مهم می‌رساند که حضرت مهدی(عج) از پیروانشان می‌خواهد که به نیازمندان جامعه توجه کنند و در رابطه با یکدیگر پیوند خویشاوندی و صله‌رحم را بر قرار کنند. این دو سفارش مهم آغازی برای هم‌دلی یک جامعه در راستای حرکت به سمت زندگی طیبه مطابق با اسلام ناب محمدی است. همان اسلامی که در طول 1400 سال با توطئه دشمنان و همراهی منافقان و بی‌تفاوتی مردمان عادی تغییر یافته و زمانی که حضرت حجت ظهور می‌کنند و در عمل همچون پیامبر(ص) رفتار می‌کنند عده‌ای گمان می‌کنند که دین جدیدی ظهور پیدا کرده است.

امام حاضر و پیروان غایب

قرن‌ها است که پیروان و محبان امام زمان(ع) به دنبال امام غایب خود می‌گردند و به اصطلاح در انتظار مهدی موعود هستند، اما زمانی که در فرمایشات خود حضرت مهدی(عج) توجه کنیم که فرمودند: ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد». 5 متوجه می‌شویم منتظر واقعی امام زمان(عج) است که در انتظار بازگشت ما به راه و صراط مستقیم است و گویی ما هر روز در محضر امام زمان غایب هستیم و ایشان انتظار ما را می‌کشد که بازگردیم. شناخت امام، محبت، تقوای الهی، عمل به دستورات و فرامین قرآن کریم، رسیدگی به حال یکدیگر و پذیرش مسئولیت‌های فردی و اجتماعی عواملی است که پایبندی به آن، ظهور حضرت حجت را به جلو می‌اندازد و چه زمانی بهتر از آغاز امامت امام زمان که می‌تواند آغازی بر تصمیم جدی شیعیان و پیروان ایشان برای آماده کردن ظهور منجی بشریت باشد.

منابع:

1. ویکی شیعه
2. بحار الانوار. جلد 52
3. بیانات رهبری در سال 90
4. توقیع امام زمان به شیخ مفید
5. توقیع امام زمان به شیخ مفید

 

 

انتهای پیام
captcha