حجاب مسئله‌ای دینی است نه سیاسی
کد خبر: 4079865
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

حجاب مسئله‌ای دینی است نه سیاسی

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) گفت: به مسئله حجاب نباید از دید سیاسی نگاه شود چراکه یک مسئله دینی و اعتقادی است و باید به فوائد عقلی آن در باب استحکام خانواده توجه کنیم.

حجاب

قاسم علیمحمدی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز  اظهار کرد: برخی از افراد جامعه بر این باورند که مسئله حجاب یک مسئله سیاسی است و آن را به نفع جریان خاصی پیش می‌برند، درحالی که اینگونه نیست و این نگاه اشتباه است؛ زیرا بحث حجاب یک موضوع دینی و ضرورت الهی است.

وی با بیان اینکه عالمان دینی بر مبنای مستندات دینی همچون آیات قرآن کریم، واجبات دینی را تشریح می‌کنند، افزود: آیات متعددی از قرآن مانند آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۳ سوره احزاب در رابطه با مسئله حجاب است و همچنین در همین باب روایات متعدد و کتب فقهی بسیاری وجود دارد که بحث حجاب را مطرح کرده‌‌اند؛ حجاب یکی از اوامر الهی است و از جانب خداوند واجب شده است.

علیمحمدی تصریح کرد: واضح است اگر یک خانم با حجاب متعارف، اسلامی و الهی بیرون برود کمتر مورد تعرض و سوء قصد قرار می‌گیرد؛ برهمین اساس با نگاه کوتاهی به جوامع غربی بنا بر مستندات متوجه آمار بالایی از تعرضات به زنان می‌شویم.

وی ادامه داد: فرض را بر این می‌گیریم که اگر کسی بی‌حجاب هم در جامعه ظاهر شود و مورد تعرض و آزار قرار نگیرد، بازهم رعایت نکردن حجاب نادیده گرفتن امر الهی و وجوبات دینی است و فردی که مقید به دین است باید این مسئله را رعات کند؛ از طرفی اگر فرد مقید به دین نباشد هم باید تابع قوانین کشوری باشد که در آن زندگی می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) توضیح داد: بالاترین چیزی که خداوند در وجود انسان قرار داده عقل است و براساس آن وقتی شخص چه مرد و چه زن حجاب متعارف الهی را که احکام و حدود آن مشخص است، رعایت می‌کند در جامعه عفت و پاکدامنی او حفظ می‌شود.

این مسئول با اشاره به حدیث پنجم از کافی افزود: امام علی(ع) در نامه‌ای به امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: «پسرم سعی کن که چشم نامحرمان به زنان نیفتد و آنها در حجاب باشد»؛ اما این به این معنا نیست که اسلام مخالف حضور زنان در جامعه است بلکه می‌گوید به عنوان یک انسان در جامعه حضور داشته باشد نه به عنوان زنی که به او نگاه جنسیتی و ابزاری می‌شود.

علیمحمدی با تاکید بر اینکه قوانین الهی بیشتر برای عزت انسان‌ها است، عنوان کرد: بنابر روایاتی از امیرالمومنین(ع) که صاحب علم لدنی است، حجاب و پوشش زن باعث می‌شود که شادابی او حفظ شود و زیبایی او پایدار بماند که همین مبحث جای بررسی علمی هم دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باب امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید زبانی باشد و حق فحش و ناسزا به شخص بی‌حجاب را نداریم، چراکه ممکن است آن فرد نزد خداوند از یک فرد باحجاب عزیزتر باشد و فقط احکام حجاب خود را درست دریافت نکرده و نیازمند کمک است نه جبر و زورگویی؛ اما اگر بی‌حجابی فراتر از حد متعارف باشد و تذکر لسانی جوابگو نباشد به مراجع قضایی مربوط می‌شود که متصدی این مسئله در جامعه هستند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) بیان کرد: افرادی که در عرصه هنر و فرهنگ فعالیت می‌کنند موظفند در بحث حجاب فرهنگ‌سازی کنند و جنبه‌های مختلف آن را به زبان هنری در قالب رمان، فیلم، شعر و غیره برای مخاطب به تصویر بکشند.

وی در پایان گفت: اگر مسیری که امروزه جامعه ما در باب مسئله حجاب درپیش گرفته همان مسیر جوامع غربی باشد، نتیجه آن فروپاشی بنیان خانواده‌ها و فرهنگ خواهد بود؛ بنابراین باید مطابق دین، قوانین کشور و وصایای شهدای کشور عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha