نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» برگزار می‌شود
کد خبر: 4078518
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
مهرماه

نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» برگزار می‌شود

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برگزاری نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» طی مهرماه سال جاری خبر داد.

نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» مهرماه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» امروز، ۲۵ مردادماه با حضور محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) طی سخنانی اظهار کرد: بنیاد برکت و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همکاری ۱۴ساله با یکدیگر در حوزه ساخت مدارس در سراسر کشور دارند و شاید بیشترین مدارس احداث شده در کشور با همکاری این دو نهاد به سرانجام رسیده است.

ترکمانه ادامه داد: آغاز بنیاد برکت با بحث ساخت مدارس سراسر کشور بود و این بنیاد فعالیت خود را با هدف‌گذاری ساخت یک هزار مدرسه آغاز کرد. به توفیق الهی امروز این تعداد مدارس به 1835 مدرسه رسیده که تعداد 20 هزار کلاس آموزشی و ظرفیتی حدود 250 هزار دانش‌آموز را شامل می‌شود.

وی افزود: هدف‌گذاری فعلی بنیاد نیز حدود 2700 مدرسه است و در این زمینه نیز تفاهم خوبی با سازمان نوسازی مدارس انجام شده که با مشارکت این نهاد بحث مدارس کانکسی، سنگی و... را اجرا کنیم. اما اتفاق مهم امروز مربوط به طرح «مدارس آینده» است. مدارس امروز کشور اغلب از جنس مدارسی هستند که با فناوری‌های سنتی و با همان استانداردهای معمول در ساخت مدارس احداث شده است. هرچند که احداث این مدارس هر سال بهبود پیدا کرده اما در دنیا شاهد آن هستیم که از فناوری‌های جدید و تجهیزات به‌روز در نوآوری‌های آموزشی در بحث ساخت مدارس استفاده شده است. این مسئله کمک شایانی به درک بهتر دانش‌آموزان از مطالب و فضای آموزشی می‌کند.

نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» مهرماه برگزار می‌شود

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار کرد: این ظرفیت در کشور ما نیز وجود داشته و مجموعه‌های مختلفی از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل مجموعه‌های تحقیقاتی و مجموعه‌هایی که در این حوزه‌ها صاحب طرح و نوآوری هستند، فعالیت دارند. با مشورت و همفکری که با سازمان نوسازی مدارس انجام شد، بنابر این شد تا نوعی مشارکت در این حوزه با یکدیگر داشته باشیم تا از تمام این طرح‌ها و ایده‌هایی که در حوزه‌های نوآوری و فناوری و در حوزه ساخت و تجهیز مدارس وجود دارند، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح در دو محور اجرایی خواهد شد، گفت: محور اول این طرح فضاهای آموزشی است. این محور در حوزه فضاهای آموزشی از جمله بحث‌های سامانه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، آزمایشگاه‌های مجازی مدارس، شبیه‌سازها، فضای متاورس، سیستم‌های آموزشی نوین، هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت‌های اردوهای آموزشی، علمی در بستر فناوری‌های نوین اجرایی می‌شود.

ترکمانه تصریح کرد:‌ محور دوم این طرح در رابطه با بحث فضای کالبدی و آموزشی آینده است که در این بخش در حوزه معماری، استفاده از ظرفیت سازه‌ها و فناوری‌های نوین، مصالح نوین و مدیریت سبز مدارس است. این مسئله به ما کمک می‌کند تا در حوزه انرژی صرفه‌جویی شده و در مدارسی که احداث می‌شوند، از سازه‌های مقاوم و سبک استفاده شود. همچنین، به ما کمک می‌کند تا بحث عدالت آموزشی در کشور به درستی تحقق پیدا کرده و تمامی دانش‌آموزان کشور به ویژه در مناطق کم‌برخوردار بتوانند از بحث آموزشی بهره‌گیری کنند.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد برکت متعهد شده تا از طرح‌هایی که به دبیرخانه ارسال می‌شود، با عنوان کسب و کارهای دانش‌بنیان حمایت کند و در نهایت نیز سازمان نوسازی مدارس بتواند این طرح‌ها را در تمامی کشور به عنوان طرح آموزشی جدید اجرا کند.

در ادامه این نشست خبری، رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در سخنانی ضمن قدردانی از مجموعه بنیاد برکت و اهتمام این نهاد به بحث ساخت و تجهیز مدارس، اظهار کرد: علاوه بر تفاهم‌نامه‌های رایجی که با بنیاد برکت داریم، هر جا بحرانی در کشور رخ داده است نیز بنیاد برکت همواره در زمینه رفع بحران و آسیب‌های مربوط به آن پیش‌قدم بوده است.

وی افزود: ایده و طرح کار ویژه‌ای که امروز در رابطه با رویداد ملی «مدارس آینده» پیگیری می‌کنیم، از سوی شخص وزیر آموزش و پرورش مطرح و پیگیری می‌شود و در این رابطه با بنیاد برکت همکاری می‌کنیم. سازمان نوسازی مدارس از گذشته‌های خیلی دور در حال تقویت روابط خود با مجموعه‌های علمی و دانشگاهی کشور است و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری و اجرای مجموعه‌ای از طرح‌های پژوهشی هستیم. نمونه واضحی از تعاملات بین ما و مجموعه‌های دانشگاهی و جامعه مهندسان مشاور، همایش «مدرسه ایرانی؛ معماری ایرانی» است که هر دو سال یکبار در کشور به عنوان رویدادی ملی برگزار شده و میزبانی آن نیز معمولا با دانشگاه‌ها است.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: هم‌اکنون نیز خروجی بسیاری از طرح‌هایی که پیشنهاد بدنه دانشگاهی و اساتید دانشگاه‌ها بوده است، اجرا شده و امروز می‌توان نمونه‌های اجرایی آن را در کشور مشاهده کرد. در طرح «مدارس آینده» نیز جامعه هدف همان جامعه دانشگاهی کشور و مهندسان مشاور است که طی آن به دنبال ایده‌های نو و خلاقیت در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش معماری مدارس هستیم.

نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» مهرماه برگزار می‌شود

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: این اتفاق خوب در جریان بوده و فراخوان آن نیز طی اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام شد. زمان ارسال آثار به دبیرخانه نخستین رویداد ملی مدارس آینده نیز تا پایان شهریورماه و زمان برگزاری آن نیز مهرماه سال جاری خواهد بود. تاکنون و براساس گزارشات ارسالی، تعداد 140 اثر و طرح ثبت شده به عنوان پیشنهاد در دبیرخانه به ثبت رسیده که پیشنهاددهندگان باید طرح‌های خود را تکمیل کرده و تا مهرماه سال جاری ارائه دهند.

وی بیان کرد: خروجی این طرح‌ها که از سوی گروهی از داوران و اساتید خبره کشور بررسی و داوری می‌شود، برای اجرا در اختیار حوزه معاونت فنی سازمان قرار می‌گیرد. بنابر این داریم تا در هر کدام از استان‌های کشور حداقل یک طرح با رویکرد مدارس آینده اجرایی شود. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم که خردادماه سال آتی زمان آغاز عملیات اجرایی طرح مدارس آینده باشد که منابع مورد نیاز آن نیز از محل منابع سال 1402 تأمین خواهد شد.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه منابع مورد نیاز این طرح به صورت 50 درصد سهم بنیاد برکت و 50 درصد سهم دولت تأمین می‌شود، گفت: امروز هیچ مدرسه خشتی و گلی در کشور وجود ندارد. همچنین، تعداد 170 مدرسه سنگی در کشور وجود دارد که این مدارس نیز با توجه به اقلیم مناطق مختلف ایجاد شده است. از سال گذشته طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی با جمعیت بالای 20 نفر آغاز شده است و امیدواریم که طی سال تحصیلی آتی و در طی اجرای طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی که با همکاری بنیاد برکت اجرا می‌شود، مدارس کانکسی با جمعیت بالای 10 نفر نیز جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی نقاط کشور بهره‌گیری از مدارس کانکسی مزیت داشته و بهترین تصمیم است، ادامه داد: طی چهار سال گذشته حدود 76 هزار میلیارد تومان بابت هزینه جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و گازی در مدارس کشور هزینه شده است. امروز از تعداد 520 هزار کلاس آموزشی تعدادی پائین‌تر از دو هزار مدرسه دارای بخاری نفتی هستند که این مدارس نیز زیرساخت‌های لازم برای تغییر در این زمینه را نداشته‌اند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در مناطق کپرنشین نیز بهترین مکان برای آموزش دانش‌آموزان، کپرها هستند، تصریح کرد: البته در این زمینه باید بتوانیم در قالب طرح‌های علمی و دانشگاهی و بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی کشور، کپرها را به نوکپرها تبدیل کنیم.

انتهای پیام
captcha