افتتاح مسجد عظیم نورسلطان در قزاقستان
کد خبر: 4077716
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹

افتتاح مسجد عظیم نورسلطان در قزاقستان

مسجد جامع نور سلطان، بزرگترین مسجد آسیای میانه، یکی از 10 مسجد بزرگ جهان، با مساحتی حدود 57 هزار متر مربع، روز جمعه در شهر نورسلطان، پایتخت جمهوری قزاقستان افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، مراسم افتتاحیه با حضور نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان،  مقامات مذهبی ازبکستان، قرقیزستان، مغولستان، روسیه و مصر، سفرای کشورهای اسلامی در قزاقستان و بسیاری از نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

نظربایف در سخنرانی خود در این مراسم اظهار کرد: این مسجد برای رضای خداوند متعال ساخته شده است که به این کشور کمک کرد تا حاکمیت خود را در دوران استقلال تحکیم کند.

وی افزود: افتتاح مسجد برای عبادت نه تنها برای پایتخت و کشور ما، بلکه برای تمام جهان اسلام نیز یک رویداد مهم است.

ساخت این  مسجد در سال 2019 آغاز شد و با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، کار ساخت مسجد بدون توقف ادامه داشته است. این مسجد توسط معمارانی از ترکیه و خاورمیانه طراحی شده است.

طراحی این مسجد که ترکیبی از معماری اسلامی با تزئینات سنتی قزاقستان است، بسیار ویژه بوده و در زمینی به مساحت تقریبی 68 هزار متر مربع ساخته شده و بزرگترین مسجد در منطقه آسیای مرکزی است.

مسجد نورسلطان دارای 5 گنبد لاجوردی است، که گنبد اصلی آن به قطر 62 متر بوده و چهار گنبد جانبی آنرا احاطه کرده اند، از سویی این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع 134 متر است.  

این مسجد گنجایش 35000 نفر را دارد و یکی از 10 مسجد بزرگ جهان  محسوب می‌شود. به دلیل وجود سیستم گرمایشی خاص، نمازگزاران می‌توانند در زمستان سخت قزاقستان نیز در صحن مسجد به عبادت بپردازند.

دیوار قبله مسجد جامع نور سلطان به اسماء الله الحسنی مزین شده و مرکب از 25 میلیون قطعه شیشه‌ای است.  

از سویی چهلچراغ این مسجد نیز مرکب از 1.5 میلیون قطعه بلور بوده که از این نظر در جهان بی‌نظیر است.

علاوه بر این فرش دستباف عظیمی به شکل بیضی نیز این مسجد را مفروش ساخته است. این فرش دستباف در هند و با مشارکت 5000 نفر بافته شده است. علاوه بر این تمام درها و شیشه های رنگی آن نیز دست ساز است.

پیش‌بینی می‌شود، مسجد جامع نورسلطان که شامل موزه اسلامی، کتابخانه، تالار ضیافت، کلاس‌های قرآن، سالن کنفرانس و پارکینگ سرپوشیده است، به یکی از نمادهای جدید این کشور تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha