مهربانی با خانواده خدا
کد خبر: 4075256
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
معروف‌های فراموش شده/ 3

مهربانی با خانواده خدا

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خدای عزیز و جلیل فرموده است: مردم، خانواده من هستند. پس محبوب‌ترین آنها نزد من کسی است که با آنان مهربان‌تر و در برآوردن نیازهایشان کوشاتر باشد». اما امروزه نامهربانی به حدی در جامعه شیوع یافته که برخی افراد، مهربانی را با سادگی اشتباه می‌گیرند و این خصیصه به عنوان یکی از مهم‌ترین معروف‌های الهی در جامعه در حال کمرنگ شدن است.

مهربانی معروف فراموش شده‌ای که به آن امر نمی‌کنیم

با آغاز ماه محرم، هفته احيای امر به معروف و نهی از منكر نیز آغاز شده است؛ البته همه به خوبی می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین است و آشنایی با ابعاد و نحوه عمل به این واجب دینی بر هر مسلمانی واجب است و آن را به هیچ هفته یا دهه‌ای نمی‌توان محدود کرد.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت تبلیغی خود درصدد است طی این دهه به برخی از مباحث مهمی که مورد تأکید تعالیم اسلامی بوده و امر به معروف در این زمینه می‌تواند به رشد و تعالی فرد و جامعه کمک کند، بپردازد.

سوار اتوبوس، مترو و تاکسی می‌شویم؛ جمعیت زیاد است، همه از سر کار یا درس و دانشگاه آمده‌اند و خسته‌ هستند. کوچک‌ترین برخوردی یک تنش کلامی و یا کنش و واکنش رفتاری ایجاد می‌کند. جملات بسیار نامناسبی رد و بدل می‌شود؛ چند نفر در آنجا مردم را به مهربانی با هم دعوت می‌کنند؟

به هر دلیلی فردی از رفتار فرد دیگری ناراحت شده است؛ اولین توصیه خانواده و دوستان در مواجهه با ناراحتی دوستشان چیست؟ چرا جوابش را ندادی؛ ولش کن اون آدم درستی نیست؛ برو تو اینستا علیهش پست بزار و ... . این توصیه‌های دوستان و اطرافیان گاهی به حدی زیاد می‌شود که یک ناراحتی ساده را به یک دلشکستگی و تنش بزرگ تبدیل می‌کند.

وقتی وارد یک مغازه برای خرید می‌شوید چقدر با فروشنده مهربان هستید؟ وقتی سوار تاکسی می‌شوید چقدر با مهربانی رفتار می‌کنید. اگر کودکی در حال توپ بازی است و توپش به شما می‌خورد واکنش شما چه قدر مهربانانه است؟ با همسایه‌هایتان که در آپارتمان رفتار خوبی نداشته‌اند چطور رفتار می‌کنید؟

مشکلی بین مادر و همسر برادرتان بروز کرده، چقدر مادرتان را به مهربانی با عروس خانواده تشویق می‌کنید؟ یکی از اعضای خانواده شما از دست خانواده همسرش ناراحت است، واکنش شما به این ناراحتی و توصیه‌ای که به فامیلتان دارید چیست؟

فردی که اتفاقاً انسان خوبی هم نبوده حالا مریض است؛ چه می‌کنید؟ به یاد بدی‌های او می‌افتید یا خودتان و دیگران را به مهربانی با او دعوت می‌کنید؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دوستى و مهرورزى (با مردم) نیمى از دین است. امام باقر(ع) فرمودند: الدِّینُ هُوالحُبُّ و الحُبُّ هُو الدِّینُ. دین همان محبت است و محبت همان دین. المحاسن (المحاسن : ۱/۴۰۹/۹۳۱).

حضرت علی (ع) فرمودند: با مهربانی به دیگران است که رحمت خدا فرود می‌آید. امام صادق(ع) می‌فرمایند: قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: ألْخَلْقُ عِیالی فَأحَبُّهُم الَی ألْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أسْعاهُمْ فی حَوائِجِهِم. خدای عزیز و جلیل فرموده است: مردم، خانواده من هستند. پس محبوب‌ترین آنها نزد من کسی است که با آنان مهربان‌تر و در برآوردن نیازهایشان کوشاتر باشد.

امر به مهربانی، امر به معروف است و امر به معروف یکی از فروع و واجبات دین. مهربانی در جامعه زمانی گسترش پیدا می‌کند که همدیگر را به جای امر به بدخلقی، به مهربانی دعوت کنیم. امر به معروفی که هر روز در جامعه ما کمرنگ‌تر می‌شود.

انتهای پیام
captcha