اجرای طرح مناظره «بیان» به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی محول شد
کد خبر: 4075211
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

اجرای طرح مناظره «بیان» به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی محول شد

بر اساس مصوبه جلسه صد و سی‌ و چهارم «مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره»، مأموریت اجرای «طرح مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی» به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی محول شد.

طرح مناظره «بیان»

به گزارش ایکنا، در صدوسی‌وچهارمین جلسه مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره که به شکل حضوری و مجازی برگزار شد، رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران، طرح مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی را تشریح کرد.

در این جلسه که به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره و عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت و با حضور سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضای مجمع شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان، طرح مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی(بیان) را تشریح کرد که با استقبال حاضران مواجه شد.

در این جلسه، حاضران با تأکید بر اهمیت مناظرات بین صاحب‌نظران علمی و فراخواندن اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به گفت‌وگو، ارائه دیدگاه‌ها و نظریه‌های علمی جهت حل مسائل کشور، نظرات خود را در رابطه با طرح مناظره اساتید مطرح کردند که در نهایت مأموریت برگزاری «مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی» به جهاددانشگاهی محول شد. همچنین، مصوب شد که طرح ابتدا در 10 دانشگاه مهم و با تکیه بر مهم‌ترین مسائل کشور برگزار شود و سپس با استفاده از ظرفیت همکاری نهادهای دیگر به‌عنوان یک طرح فراگیر ملی توسط جهاددانشگاهی پیگیری شود.

در این جلسه، کم و کیف برگزاری مناظره اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ به شیوه‌ای که استادان با حضور چند عضو هیئت‌علمی دانشگاه یا صاحب‌نظر با حضور دانشجویان به‌صورت منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل آرا و گفت‌وگو در موضوعی خاص می‌پردازند. این مناظره بر اساس آیین‌نامه و زمان‌بندی ویژه برگزار خواهد شد و در حالت کلی داوری نخواهد شد.

برای این مسابقات، سه مدل پیشنهادی برای برگزاری مناظره ارائه داده شد که شامل مناظره استادمحور، مناظره میان چهار استاد صاحب‌نظر و مناظره میان دو استاد صاحب‌نظر می‌شود. ساختار اجرایی مناظره اساتید نیز با توجه به شرایط اختصاصی اساتید شرکت‌کننده، سیاست‌های حمایتی برای شرکت‌کنندگان و همچنین، استقرار دبیرخانه و تدوین شیوه‌نامه اجرایی طراحی خواهد شد.

بازنمایی موضوعات علمی برای دانشجویان

رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران، در این جلسه با اشاره به زمینه‌ها و ضرورت‌های اجرای طرح، اظهار کرد: با وجود آنکه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز ‌آموزشی و پژوهشی بخش عمده‌ای از نظام آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه نقش و سهمی در حل مسائل مهم و جاری کشور ندارند. همچنین، هیچ سازوکاری مبنی بر اینکه «ارائه راه‌حل در بحران‌ها» و «میزان تلاش در حل معضلات کشور» می‌تواند در صلاحیت یا اعتبار علمی آن عضو هیئت‌علمی مؤثر باشد، دیده نمی‌شود. از این جهت برگزاری مناظرات اساتید نه‌تنها به رشد علوم، گسترش پژوهش و ترویج امر مطالعه میان اساتید کمک خواهد کرد، بلکه زمینه‌ای برای بازنمایی موضوعات علمی برای دانشجویان در قالبی جذاب خواهد بود.

فریدزاده اظهار کرد: مناظرات استادان دانشگاه موجب نوآوری در ارائه مباحث علمی و ایجاد انگیزه برای اساتید جهت خروج از انزوای علمی خواهد بود و مهم‌تر از همه، به ایجاد یک ساختار نظام‌مند برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش اساتید در حل مسائل کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: مرکز ملی «گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی» سازمان دانشجویان که در سال ۱۳۹۰ و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به منظور ایجاد فضای نقد و مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی در محافل علمی و جامعه دانشگاهی، تأسیس شد، توانسته است با 10 سال سابقه برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی، به‌عنوان مرکز فعال و مرجع در این زمینه با بیش از برگزاری ۳۵۰۰ مناظره دانشجویی به قطب برگزاری مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی بین دانشجویان شناخته شود.

جهاددانشگاهی به قطب برگزاری مناظرات تبدیل شده است

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره با سپاسگزاری از ارائه گزارش طرح مناظرات اساتید تصریح کرد: گزارش مفصل، جامع و بسیار خوبی بود و از این جهت باید از مسئولین سابق و فعلی جهاددانشگاهی تشکر کرد. همان گونه که همیشه تأکید داشتیم که ما باید یک شاخه کاری را به یک دستگاه اجرایی قوی بسپاریم، می‌توانیم بگوییم امروز ما در حوزه مناظرات تقریباً یک محور اصلی را پیدا کردیم و آن محور، جهاددانشگاهی است که در این حوزه به قطب برگزاری مناظرات تبدیل شده است. همانند کرسی‌های آزاداندیشی که تا به حال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم بیش از دیگر نهادها در آن حوزه ورود کرده و فعالیت داشتند. اگرچه دانشگاه‌های مختلفی مجزا و منفرد در حوزه مناظرات ورود پیدا کردند، اما وقتی یک دستگاهی با تمام توان پای کار می‌آید، آن کار توسعه پیدا می‌کند و از این بابت باید از جهاددانشگاهی تشکر کرد.

وی بیان کرد: ما توافقنامه‌ای را با وزارت علوم تنظیم کردیم که اگر مجوز مجله‌ای را یک شورای تخصصی مانند مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره صادر کند، آن مجله عنوان علمی و پژوهشی بگیرد.

آیت‌الله رشاد در نهایت در خصوص طرح مناظره اساتید اظهار کرد: تصمیم بر آن است که در ابتدا این طرح توسط 10 دانشگاه مطرح این طرح برگزار شود و سپس به سایر دانشگاه‌ها توسعه داده شود.

برگزاری مسابقات مناظره در سراسر کشور

عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره نیز با سپاسگزاری از برگزاری مناظرات سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی طی سال‌های گذشته، بیان کرد: بنده از دوستان جهاددانشگاهی تشکر می‌کنم که این مناظرات را طی سال‌های متمادی بسیار خوب و اصولی برگزار می‌کنند و در سراسر کشور بانی یک الگو و سنت حسنه شدند تا دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور از آن الگوبرداری کنند؛ لذا ضمن تصویب طرح مسابقات مناظرات اساتید لازم است تا یک زمان‌بندی پیشنهادی هم برای اجرای طرح در نظر بگیریم، چراکه محدودیت فراگیری دانشگاه‌های مشارکت‌کننده و بازه زمانی برگزاری نیز در آغاز طرح اهمیت دارد. از آنجایی که جهاددانشگاهی در استان‌ها حضور فعالی دارد، خیلی خوب است و از این جهت می‌تواند دانشگاه‌ها را در استان‌های سراسر کشور پای کار بیاورد، اما فعلاً در ابتدا باید مطابق امکانات و شرایط، محدودیت‌های دانشگاهی را نیز مدنظر داشته باشیم، یعنی اگر دانشگاهی هنوز حتی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی موفق نبوده، نیازی نیست تا از آغاز در این طرح وارد شود و لذا محدودیتی را در ابتدا در نظر بگیریم و سایر دانشگاه‌ها مطابق آن در مراحل بعدی وارد شوند.

خسروپناه ضمن اشاره به «مسئله‌محوربودن» مناظرات تصریح کرد: یکی از مواهب طرح مناظرات اساتید همین است که حول مسائل کشور راهکار ارائه دهد و سیاست‌گذاری‌ها به نقد و بررسی گذاشته شود. همچنین، موضوعات باید در ابتدا اولویت‌بندی شود و به همین منظور موضوعاتی چون آسیب‌های اجتماعی، سلامت اجتماعی و دیگر موضوعات این‌چنینی که بر اساس آخرین آمارها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است، مدنظر قرار بگیرد و دانشگاه‌ها مناظرات اساتید را حول آن برگزار کنند.

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، از دیگر اعضای حاضر در جلسه ضمن تشکر از ارائه طرح خوب مسابقات مناظرات اساتید، بیان کرد: باید نکته مهمی را در نظر گرفت که فارغ از بحث فرم و ساختار اجرایی مسابقات، به محتوا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ یعنی اگر در هر استان مناظرات برگزار می‌شود، بهتر است موضوعات مناظره در مورد مسائل استانی و بر اساس اولویت‌های کشور انتخاب شود تا نتایج کار بتواند راهگشای مشکلات باشد و مفید واقع شود.

انتهای پیام
captcha