تقویت رویکرد استعدادیابی در سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع)
کد خبر: 4074730
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی مطرح کرد؛

تقویت رویکرد استعدادیابی در سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع)

دبیر دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) گفت: امسال در تفاوت با سال گذشته بخش‌های تخصصی را به سوگواره اضافه کردیم، همچنین سعی کردیم سوگواره را از کار صرف تبلیغی و تر‌ویجی به سمت استعدادیابی سوق دهیم.

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان و رادیو معارف امروز یکشنبه ۹ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت ایام محرم اظهار کرد: هدف از برگزاری سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) ایجاد جریانی در زندگی مردم است و اولین او‌لویت ما در این سوگواره پرداختن به هیئت‌های خانگی و تربیت حسینی است. در زمان‌های گذشته بسیاری از اتفاقات در دل همین هیئت‌های خانگی رقم می‌خورد و محلات با پرچم سیاه جلوی در منازل به این ایام زینت می‌دادند.

دبیر کل دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) تصریح کرد: اولویت د‌وم اقدام درست در راستای مسئولیت و انسجام اجتماعی است. گاهی در گسیل کردن مسئولیت اجتماعی نمی‌توانیم به انسجام برسیم، این در حالی است که در عزای سیدالشهدا همه گروه‌ها با همه تفکرات مختلف یک دست واحد می‌شوند. مسئله امام حسین(ع) نباید برای یک گروه محصور شود، زیرا سیدالشهدا(ع) منادی وحدت بودند؛ همان‌طور که در بسیاری از کشور‌ها شاهد هستیم بسیاری از مردم کشور‌ها مسلمان نیستند، اما در مورد عزای سیدالشهدا(ع) به دور پرچم امام حسین(ع) می‌گردند.

حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی اولویت سوم از برگزاری این سوگواره را عمل به جهاد تبیین اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که به حرکت امام حسین(ع) به عنوان یکی از مصادیق جهاد تبیین پرداخته شود. سیدالشهدا با هنرمندی در فضای سیاسی روزگار خود این تبیین را انجام داده است. ثمره تبیین هم پذیرش نیست بلکه تفکر است، حرکت تبیینی امام حسین(ع) باعث تفکر و رواج فکر در جامعه شد.

دبیر کل دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) اظهار کرد: به مناسبت ایام عزاداری محرم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان این سوگواره را راه‌اندازی کرده است. البته امسال در کنار سوگواره برگزاری کارگاه آموزشی نیز در نظر گرفته شده است، باور ما این است که حرکت سیدالشهدا حرکتی برای زندگی بوده است.

حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی افزود: در تلاش هستیم این سوگواره بتواند جریانی را در زندگی مردم ایجاد کند تا بتوانیم ما نیز سهمی در زنده نگاه داشتن و ماندگار کردن حرکت سیدالشهدا(ع) داشته باشیم. تلاش شده در این سوگواره امر حاکمیتی دخیل نباشد و مردمی برگزار شود. یکی از موضوعات ما در این دوره توجه به هیئت‌ها و تکایاست که به فضای تربیتی خانواده‌ها خیلی کمک می‌کند. البته نکته قابل توجه این است که امسال در تفاوت با سال گذشته بخش‌های تخصصی را به سوگواره اضافه کردیم، همچنین امسال سعی کردیم سوگواره را از کار صرف تبلیغی تر‌ویجی به سمت استعدادیابی سوق دهیم.

دبیر کل دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) با بیان این مطلب که برخی از بخش‌ها عناوینی دارند که شاید ساده به نظر بیایند اما برای آن‌ها ادبیات علمی ایجاد کرده‌ایم، افزود: امسال همچنین توسعه جشنواره به استان‌ها در راستای سیاست دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نهادینه کردن عدالت فرهنگی مدنظر قرار گرفته است. در ضمن همکار‌های امسال ما از ۳ نهاد به ۱۰ نهاد افزایش پیدا کردند و امروز قرار است در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از پوستر این سوگواره رونمایی شود.

به گفته وی رویکرد این سوگواره به سمت استعدادیابی و کشف نیرو‌های جوان و فعال و هنرمند در این زمینه گرایش پیدا کرده است. سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۴۸ اثر در قالب‌های مختلف به دبیرخانه سوگواره ارسال شد و در ۳ مرحله داوری شد.

حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی حرکات مذهبی شیعی را در فضای مجازی در مقایسه با سایر حرکات که در دنیا رخ می‌دهد ناچیز دانست و اظهار کرد: بر این باور هستیم که حرکات کوچک فرهنگی در فضای مجازی اگر افزایش پیدا کند می‌تواند به جریان‌سازی فرهنگی منجر شود. به هر حال فعالیت‌های فرهنگی ما در این زمینه قابل‌ قبول است، هر چند که در فضای مجازی در اقلیت باشیم، اما قطعاً جریان‌ساز و تأثیرگذار خواهیم بود.

یادآوری می‌شود در پایان این نشست با حضور حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم احکام بخش‌های مختلف این سوگواره نیز به دبیران اهدا شد.

انتهای پیام
captcha