مباحث بالندگی وحیانی تبیین شد
کد خبر: 4068718
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
در کانون شهید سبحانی؛

مباحث بالندگی وحیانی تبیین شد

نشست «مباحث بالندگی وحیانی» 13 تیرماه با حضور جمعی از بانوان در کانون شهید سبحانی کرج برگزار شد.

امام زمان(عج)

به گزارش ایکنا از البرز، سیدحسینعلی مؤمنی، کارشناس حوزه فلسفه و دین، 13 تیرماه در نشست «مباحث بالندگی وحیانی» که با حضور جمعی از بانوان در کانون شهید سبحانی کرج برگزار شد با اشاره به اهمیت ارزش شناخت قدر هر انسان، گفت: یکی از مواردی که قدر و ارزش انسان را مشخص می‌کند، کشف ظرفیت‌های انسان است و برای پی بردن به توانایی‌های انسان باید «ایماژ» هر شخص از زندگی مشخص شود.

وی با بیان مفهوم ایماژ، توضیح داد: تصویر سیال ذهنی که هر انسانی نسبت به دنیا در ذهن و باور خود دارد را ایماژ می‌گویند که براساس آن رفتارها و برخوردهای انسان توجیه می‌شود.

این کارشناس حوزه فلسفه و دین با اشاره به تعدادی از ایماژهای ذهنی، گفت: این که دنیا زندانی است و ما در آن زندانی هستیم و یا دنیا همچون صحنه نمایش است و ما بازیگران این نمایشیم، تصورات ما از زندگی است که براساس آن رفتار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم ایماژهای متعددی در قالب آیات شریفه مشخص شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین این ایماژها این است که ما مسافرانی هستیم که باید به یک مقصود برسیم و در این مسیر دچار رنج‌های مکرر شده و می‌شویم.

مؤمنی تصریح کرد: خداوند در آیه چهارم سوره یونس می‌فرماید «إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَاللَّهِ حَقًّا» بازگشت شما همه به سوی او خواهد بود و این نشان‌دهنده این است که ما از سفر دور و درازی آمدیم و در این دنیا تازه به وسط راه رسیدم و تا برزخ و قیامت و یا بهشت و دوزخ همچنان سفری طولانی در پیش داریم.

وی با اشاره به آیه ششم سوره انشقاق نیز گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ» ای انسان البته با هر رنج و مشقت در راه طاعت و عبادت حق بکوش که عاقبت حضور پروردگار خود می‌روی. بنابراین، کل هستی و کائنات در حال حرکت به سمت خداوند است و ما در این سفر با رنج‌های مشترک زیادی همراه هستیم.

این کارشناس حوزه دین و فلسفه با اهمیت رنج‌های مشترک بشری در مسیر حرکت به سمت خداوند، بیان کرد: در این مسیر براساس آیات قرآن ابلیس قسم یاد کرده همه انسان‌ها را فریب دهد و در واقع او دشمن مشترک همه بشریت است. این رنج مشترک موجب می‌شود، انسان‌ها از حالت در خودماندگی بیرون بیایند و به ارتباط با همنوعان خود بپردازند.

وی کمک به دیگران و برطرف‌ کردن رنج مؤمنان را از آثار این رنج مشترک خواند و گفت: در شادی میزان ارتباط ما با دیگران محدود است و درکی از همدیگر نداریم، اما در لحظات سختی و رنج با یکدیگر تعامل بیشتری داریم و به یکدیگر نزدیک می‌شویم.

مؤمنی با اشاره به روایاتی از ائمه معصومین(ع) در خصوص رفع نیازهای همنوعان، بیان کرد: امام حسین(ع) می‌فرمایند که نياز مردم به شما از نعمت‌هاى خدا بر شماست؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد.

وی با معرفی ویژگی‌های محسنین براساس آیات قرآن، گفت: خداوند در قرآن برای محسنین سه ویژگی انفاق در سختی و راحتی، کظم غیظ و گذشت از مردم را معرفی کرده و خداوند محسنین را دوست دارد.

این کارشناس حوزه دین و فلسفه به وجود یک پناه در مسیر دشوار تا رسیدن به خداوند اشاره کرد و گفت: در زیارت امام رضا(ع) از امام معصوم تعبیر به کهف و پناه شده است و انسان‌ها می‌توانند با وجود دردهای مشترک خود در این مسیر پرمشقت به پناهگاه خود که در زمان ما امام زمان(عج) است پناه ببرند.

انتهای پیام
captcha