شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد + فیلم
کد خبر: 4068450
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
یادداشت

شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد + فیلم

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی و از مؤلفان کتب درسی قرآن، در یادداشتی با عنوان «یکی از رکوردهای تدبر در آیات در بیانات مقام معظم رهبری» به این امر پرداخته است که این شیوه از انس با قرآن کریم می‌تواند محور آموزش عمومی قرآن کریم و به عنوان زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باشد.

شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد + فیلمبه گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در طول سال به مناسبت‌های مختلف، برنامه‌هایی را با عنوان دیدار با گروه‌ها، اصناف، اقشار و طیف‌های مختلف همواره مدنظر قرار داده‌اند. یکی از این موارد، دیدار اخیر ایشان در هفتم تیر، روز قوه قضائیه با مسئولان و بخشی از کارکنان این دستگاه بود. 

ایشان همواره در سخنرانی‌هایشان استناد به آیات و روایات و تطبیق آنها را با شرایط فعلی و امروزی مدنظر قرار داده و می‌دهند. چنانکه در سخنرانی اخیر به بیان 23 آیه بسنده کردند. رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن و از مؤلفان کتاب درسی قرآن، در یادداشتی با عنوان «یکی از رکوردهای تدبر در آیات در بیانات مقام معظم رهبری» به این امر پرداخته است که «این شیوه از انس با قرآن کریم می‌تواند محور آموزش عمومی قرآن کریم و به عنوان زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن» قرار گیرد. متن این یادداشت در ذیل آمده است؛

«بیان 23 آیه در یک سخنرانی در دیدار مسئولان قوه قضائیه با معظم له در هفتم تیرماه ۱۴۰۱ تحسین برانگیز و قابل توجه است.

یکی از سنت‌هایی که مقام معظم رهبری مقید به رعایت آن هستند و در این زمینه هم الحق و الانصاف حکیمانه و با سلیقه‌ای خاص ورود می‌فرمایند «مراجعه به آیات شریف قرآن کریم و تدبر در آنها است».

نکته مهمی که باید به آن توجه شود آن است که تدبر در قرآن کریم چیزی بیش از حفظ موضوعی قرآن است. تدبر در قرآن یعنی برخورد مسئله محور با آیات شریفه، یعنی بهره‌مندی و استفاده از راهنمایی‌های قرآن کریم در زندگی و به ویژه در بزنگاه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اندیشیدن در عواقب و پیامدهای امور به وسیله تدبر در آیات برای اتخاذ بهترین تصمیم.

این شیوه از انس با قرآن کریم می‌تواند محور آموزش عمومی قرآن کریم و به عنوان «زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم» باشد. شیوه‌ای که با نیاز، ذائقه و توان عموم مردم و به ویژه جوانان هماهنگی دارد، چراکه عموم مردم از این طریق در کوتاه‌ترین زمان و با آسان‌ترین شیوه ضمن بهره‌مندی از هدایت‌های قرآنی، حظّ روحی و معنوی لازم از آیات شریف قرآن را خواهند چشید و این زمینه لازم برای مراجعات بعدی به قرآن کریم را فراهم خواهد آورد.

با مراجعه به پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری به نشانی khamenei.ir و بررسی فیش‌های موجود در این پایگاه درمی‌یابیم که معظم له تا کنون بیش از ۴۲۵۰ بار آیات قرآن کریم مراجعه داشته‌اند. این میزبان از انس مقام معظم رهبری با قرآن کریم واقعاً تحسین برانگیز است.

به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ بیشترین استنادات قرآنی رهبر معظم انقلاب، به ترتیب به لحاظ تعداد سوره و آیه، مربوط به سخنرانی در محفل انس با قرآن کریم مورخ ۲۵ فروردین با ۱۶ سوره و سخنرانی در دیدار مهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مورخ ۲ آبان با ۲۸ آیه بوده است.

مجموع تعداد سوره‌ها و آیات استنادی نیز به ترتیب ۴۴ سوره و ۱۰۶ آیه بود که در این میان سوره‌ «احزاب» با ۹ مرتبه و آیات «۲۳» سوره مبارکه «احزاب»، «۴۲» سوره مبارکه «طور» و «۲۵» سوره مبارکه «حدید» با ۳ تکرار بیش از سایر سوره‌ها و آیه‌ها مورد استناد ایشان قرار گرفتند.

آیه‌ «نصرت الهی» (آیه‌۴۰ سوره‌ حج) بیشترین تکرار را در بیانات منتشر شده در دوران رهبری ایشان داشته است:
«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَرِهِم بِغَیرِ حَقٍ إِلا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَت صوَمِعُ وَ بِیَعٌ وَ صلَوَتٌ وَ مَسجِدُ یُذْکرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کثِیراً *وَ لَیَنصرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ* إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىُّ عَزِیزٌ»

همچنین به لحاظ مراجعه سوره‌ها و آیات بیشترین‌ها به شرح زیر است:
۱- سوره بقره، ۵۱۲ بار
۲- سوره آل عمران، ۳۴۷ بار
۳- سوره حج، ۱۸۹ بار
۴- سوره احزاب، ۱۸۸ بار
۵- سوره توبه، ۱۷۵ بار
۶- سوره ابراهیم، ۱۷۳ بار
۷- سوره فتح، ۱۶۱ بار
۸- سوره نساء، ۱۴۹ بار
۹- سوره مائده، ۱۴۵ بار
۱۰- سوره انفال، ۱۲۴ بار
۱۱- سوره اعراف، ۱۰۳ بار

یادآوری می‌شود، طرحی با عنوان «همراه با قرآن، همگام با ولایت» در سال گذشته به شانزدهمین نشست استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم ارائه شد و به عنوان ایده برتر مورد تأیید و تشویق قرار گرفت.

در این ایده قرآنی پیشنهاد شده بود «حفظ عمومی آیاتی که مقام معظم رهبری در دیدارها تلاوت فرموده‌اند در رسانه ملی و نیز فضای مجازی تولید و منتشر شود».

این شیوه چه درباره آیاتی که توسط امامین انقلاب اسلامی قرائت شده و چه آیاتی که توسط شهیدان سرافراز بیان شده، ساخته و منتشر شود.

مهمترین ویژگی این شیوه از حفظ آیات پرکاربرد توجه به دیدگاه‌های انقلابی و حکیمانه این بزرگواران از آیات بود.

جای آن دارد که این بخش از سخنان حکیمانه امام خامنه‌ای بارها و بارها شنیده و علاوه بر دانش محتوایی به دانش روشی آن نیز توجه شود؛
۱- معنای سنت های الهی

۲- انطباق با مصداق سنت الهی، عامل پیروزی

۳- تغییر ناپذیری سنت های الهی

۴- دنیا طلبی و عافیت طلبی عامل شکست در مقابل دشمن

۵- عدم فهم محاسبات و سنت های الهی علت ناامیدی و ناکامی دشمن

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۱۷:۰۱
0
0
با تشکر فراوان
captcha