چگونه انتخاب موفقی برای ازدواج داشته باشیم + صوت
کد خبر: 4068405
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

چگونه انتخاب موفقی برای ازدواج داشته باشیم + صوت

ازدواج موفق شامل انتخاب آگاهانه و نگهداری مثبت می‌شود که برخی در انتخاب خوب عمل می‌کنند، اما نمی‌توانند همسر خود را نگه دارند و برخی هم در انتخاب اشتباه می‌کنند و در ادامه هرچه می‌خواهند همسر خود را نگه دارند، نمی‌توانند. پس باید در هر دو مرحله دقت کرد.

ازدواج امروزی

معیار‌های ازدواج امروزی نسل جوان طبق گفته کارشناسان مشاوره خانواده بیشتر مادی، ظاهری و سطحی است. اگر زوج بتوانند ارزشمندی معیار‌ها را درک کنند و آن‌ها را به‌درستی در انتخاب خود اولویت‌بندی کنند بدون شک می‌توان به ازدواج موفق امیدوارتر بود چراکه همین معیار‌ها و تأثیر آن‌ها است که کیفیت زندگی مشترک را تعیین می‌کند. از این‌ رو نیاز است با فعالیت‌های فرهنگی هم خانواده‌ها و هم جوانان را به سمت ارزش‌های واقعی در مورد ازدواج هدایت کنیم.

در همین راستا فرزانه طهماسبی، متخصص روانشناسی تربیتی، روانشناس بالینی و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره انتخاب موفق برای ازدواج در دنیای امروز، اظهار کرد: ازدواج موفق شامل انتخاب آگاهانه و نگهداری مثبت می‌شود که برخی در انتخاب خوب عمل می‌کنند، اما نمی‌توانند از همسر خود نگهداری کنند و برخی هم در انتخاب اشتباه می‌کنند و در ادامه هرچه می‌خواهند همسر خود را نگهدارند، نمی‌توانند، پس باید در هر دو مرحله دقت کرد.

این متخصص روانشناسی تربیتی با بیان اینکه برای رسیدن به یک انتخاب موفق، باید هنگام انتخاب خود، با چشمانی باز عمل کنیم، تصریح کرد: عشق در یک نگاه نتیجه یک جذابیت ظاهری است که معمولاً به‌سرعت احساس می‌شود و برخی می‌خواهند با این عشق زندگی خود را آغاز کنند و یک عمر با عقل آن را ادامه دهند، در صورتی که باید در ابتدا با عقل جلو رفت و پس از آن عاشقانه زندگی کرد.

مهمترین معیار‌های ازدواج‌های امروزی

طهماسبی در ادامه به مهمترین معیار‌های ازدواج امروز اشاره کرد و گفت: معیار‌های ازدواج در جامعه امروزی با توجه به مشکلات اقتصادی جوانان و سخت شدن سبک زندگی بیشتر به سمت مسائل مادی متمایل شده است. مهم‌ترین معیار‌های ازدواج امروزی شامل مواردی مانند «موقعیت‌های اجتماعی خاص»، «وضعیت مالی مطلوب»، «داشتن شغل‌هایی با پرستیژ بالا»، «ظاهری بدون نقص و شبیه هنرپیشه‌های معروف» و «نداشتن دیدگاه سنتی» به مسائل می‌شود.

وی در ادامه به تشریح مهمترین معیار‌های ازدواج از منظر روانشناسی پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین معیار‌های ازدواج از دیدگاه روانشناسی داشتن ویژگی‌های برتر اخلاقی مانند صداقت، وفاداری، مسئولیت‌پذیری، حسن خلق، نداشتن هنجار اخلاقی و داشتن تناسب جنسی، فکری، هیجانی، عاطفی و اقتصادی زوجین یا به اصطلاح هم کفو بودن است. از نظر اقتصادی بهتر است دختر و پسر در یک سطح باشند تا بعداً دچار برخی مشکلات نشوند، همچنین از نظر فکری، هیجانی، عاطفی و فکری نیز باید دختر و پسر پیش از ازدواج دقت به خرج دهند و اصلاً به این فکر نکنند که بعد از ازدواج همسرشان تغییر می‌کند.

خوب بودن لازم است اما کافی نیست

این روانشناس بالینی با بیان این مطلب که خوب بودن دختر یا پسر برای ازدواج لازم است، اما کافی نیست، گفت: اینکه بگوییم دختر بسیار خوب و صادقی است و یا پسر خیلی نجیب و با ادبی است، ملاک‌هایی نیست که بتوان زندگی را با آن جلو برد و البته این موارد ملاک‌های بدی نیست، اما مفاهیمی است که مصادیق عینی نمی‌توان برای آن پیدا کرد. پارامتری نیست که بتوان وفاداری، صداقت دختر یا پسر را با آن اندازه‌گیری کرد.

کد

طهماسبی ادامه داد: هر فردی قبل از ازدواج باید از سلامت نسبی جسمی و روانی برخوردار باشد و به رشد نسبی عقلی و احساسی رسیده باشد. بر اساس این معیار باید به بیماری‌هایی مانند وسواس شدید، افسردگی شدید، عصبانیت‌های بیمارگونه، هرگونه اعتیاد و مصرف دارو و روان رنجوری‌های مزمن و ناتوان‌ساز و روان‌پریشی‌های شدت افزا و همچنین هر نوع اختلال شخصیت از قبیل رفتار‌های ضداجتماعی، پارانویید در فرد توجه خاصی داشت.

وی مسئولیت‌پذیری را یکی از شروط اصلی برای ازدواج دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های هر فرد موفق، مسئولیت‌پذیری اوست و از آنجایی که ازدواج یک نوع مسئولیت‌پذیری بزرگ است، غیرفعال بودن و تنبلی در انجام وظایف شرایط بسیار دشواری را می‌تواند ایجاد کند. به همین دلیل مسئولیت‌پذیری افراد یکی از معیار‌های مهم ازدواج موفق است.

خانواده؛ مهمترین ویژگی در انتخاب همسر

این آسیب‌شناس اجتماعی مهمترین ویژگی در انتخاب همسر را خانواده او دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین بعد شخصیت فرد در محیط خانواده شکل گرفته و در آن خانواده بزرگ شده و تربیت یافته و از لحاظ ژنتیکی با آن‌ها یکی است و همه آن‌ها را به زندگی مشترک خود منتقل خواهد کرد. خانواده دو طرف باید از نظر اعتقادات، ارزش‌ها، تحصیلات، سطح اقتصادی و انسجام عاطفی هماهنگ باشند. اختلاف کم خانواده‌ها در زمینه‌های یاد شده قابل قبول است، ولی اختلاف زیاد معمولاً مشکل‌ساز خواهد بود.

در ادامه طهماسبی استقلال فکری، عاطفی و عملی را برای تشکیل خانواده ضروری دانست و گفت: فرد بعد از ازدواج باید توانایی زندگی بدون حضور والدین و توانایی تصمیم‌گیری را داشته باشد و بتواند تعامل و ارتباط سازنده و پایدار با همسر خود داشته باشد. مسلماً هر انتخابی بدی‌ها و خوبی‌های خاص خود را دارد و یک زوج باید مسئولیت اثرات مثبت و منفی تصمیم‌گیری خود را پذیرا باشند و نکته مهم این است که افراد باید با آگاهی بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.

وی بررسی ویژگی‌های شخصیتی را از نکات حائز اهمیت پیش ازدواج دانست و گفت: اختلافات در ویژگی‌های شخصیتی، می‌تواند مشکلاتی جدی به همراه داشته باشد و حتی ممکن است طرفین را از شروع زندگی مشترک باز دارد. برای مثال طرفین یکی برون‌گرا و دیگری درون‌گرا باشد، فرد درون‌گرا تمایل به‌تنهایی دارد و از شرکت در جمع‌های مختلف بیزار است و فرد برون‌گرا از تنهایی گریزان است و تمایل به شرکت در جمع‌های شلوغ و مهمانی را دارد.

نقش میزان تحصیلات در پایداری ازدواج

این متخصص روانشناسی تربیتی اختلاف در میزان تحصیلات را یکی از مسائل حائز اهمیت برای ازدواج تلقی کرد و گفت: با توجه به تحقیقاتی که از زوجین پس از ازدواج، صورت گرفته است، زوجینی که میزان و سطح تحصیلات مشابه و یا نزدیک به یکدیگر دارند، کمتر دچار اختلاف در زندگی زناشویی می‌شوند و احتمال طلاق در چنین زوجی پایین است لذا در صورتی که اختلاف میزان تحصیلات در طرفین زیاد باشد، ممکن است در زندگی آینده مشکلاتی برای زوجین به وجود آید.

طهماسبی در ادامه به تبیین عدم تمایل جوانان به ازدواج پرداخت و اظهار کرد: دلایل زیادی وجود دارد که برخی افراد دلشان نمی‌خواهد ازدواج کنند. این یک مسئله کاملاً شخصی است و فردی که این تصمیم را می‌گیرد قطعاً به تمام جوانب و عواقب این کار آگاه است بنابراین درست نیست که مرتباً از او بپرسیم چرا ازدواج نمی‌کنی یا بخواهیم با دلایل مختلف فرد را قانع کنیم که ازدواج خوب است. این دست سؤال‌ها شخصی است و بهتر است که پرسیده نشود.

وی افزود: افراد به دلایلی مثل آسیب‌های گذشته، شنیدن ازدواج‌های ناموفق، دیدن طلاق در خانواده، ترس از محدود شدن تصمیم می‌گیرند که ازدواج نکنند. البته برخی از افراد با شغلشان ازدواج می‌کنند و از هرگونه رابطه‌ای که تعهد به همراه داشته باشد و آن‌ها را مجبور کند که توجه و زمان زیادی را به فرد مقابل اختصاص دهند فراری هستند. آن‌ها فقط به کارشان اهمیت می‌دهند.

ازدواج موفق چیست؟

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سؤال که از نظر روانشناسی ازدواج موفق چیست؟ گفت: ازدواج موفق ازدواجی است که در آن دو طرف به ایجاد صلح، آرامش و پیشرفت زندگی مشترک فکر می‌کنند و برای اجرای آن برنامه دارند و به آن برنامه پایبند هستند. داشتن یک ازدواج یا رابطه موفق باعث می‌شود طرفین رشد کنند و هم در رابطه و هم خارج از رابطه انسان‌های والایی باشند.

طهماسبی ادامه داد: یک ازدواج سالم و موفق، رابطه‌ای است که باعث می‌شود تا طرفین رابطه، احساس رشد و بلوغ کنند و احساس کنند که در امن‌ترین نقطه جهان ایستاده‌اند. در چنین رابطه‌ای طرفین احساس می‌کنند که نمی‌توانند برای رسیدن به خانه و با هم بودن صبر کنند و در لحظاتی که با همسر خود سپری می‌کنند، اشتیاق و علاقه زیادی را در خود مشاهده می‌کنند.

کد

وی تصریح کرد: در یک ازدواج موفق، طرفین، یکدیگر را عزیزترین فرد خود می‌دانند و به عبارت دیگر هیچ فرد دیگری نمی‌تواند جای آن‌ها را برای یکدیگر بگیرد و این نیز یکی دیگر از نشانه‌های ازدواج سالم است. در واقع ازدواج موفق ازدواجی است که دائماً در حال رشد باشد و از ارزش‌های آن چیزی کم نشود.

به گفته این متخصص روانشناسی تربیتی تلاش برای ازدواج موفق(شاد، اصولی و متقاعدکننده)، شادی و کامیابی زندگی را فراهم می‌کند. تغییر رفتار‌ها در جهت برآورده کردن خواسته‌های طرفین، یکی از نشانه‌های رشد و از اصول ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. با گذشت زمان، طرفین احساس می‌کنند که از رفتار‌های خود و طرف مقابل راضی هستند.

مستقل بودن طرفین؛ کلید ازدواج موفق

طهماسبی مهم‌ترین کلید ازدواج موفق را مستقل بودن طرفین دانست و در پایان گفت: از نکات بسیار مهم و از معیار‌های ازدواج موفق مستقل بودن طرفین است. زوج‌های موفق و شاد به عقاید یکدیگر احترام می‌گذارند و حتی در مباحثی که با هم اختلاف نظر دارند با هم شوخی می‌کنند، این اصل در روانشناسی ازدواج موفق بسیار مهم است.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: بدون توجه به اینکه شریک زندگی شما چه کار‌هایی برایتان انجام می‌دهد، به او احترام بگذارید، این از بارزترین اصول ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. برای تجربه یک ازدواج موفق و پایدار در زندگی مشترک باید غرور و خودبینی را کنار بگذارید و در صورت امکان در هر شرایطی شریک زندگی‌تان را خوشحال کنید.

طهماسبی اظهار کرد: داشتن یک زندگی مشترک خوب، کار آسانی نیست. البته بیشتر از اینکه سخت باشد، نیاز به دقت و ممارست در کار‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین اصول روانشناسی ازدواج موفق این است که به عنوان زن و شوهر اهداف بلند مدتی برای زندگی خود داشته باشید. در نهایت باید خاطرنشان کرد که یکی از اصول روانشناسی ازدواج موفق این است که زن و شوهر با هم در یک قدم حرکت کنند.

گفت‌وگو  از علیرضا اصغرزاده

انتهای پیام
captcha