اسلام در قانون اساسی جدید تونس دین رسمی کشور نیست
کد خبر: 4065808
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
رئیس‌جمهور تونس:

اسلام در قانون اساسی جدید تونس دین رسمی کشور نیست

رئیس جمهور تونس در دیدار با حجاج این کشور بر عدم رسمیت اسلام به عنوان دین رسمی کشور در قانون اساسی جدید تونس تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در دیدار خداحافظی با حجاج این کشور تأکید کرد: در قانون اساسی جدید تونس تصریح نشده که اسلام دین رسمی کشور است زیرا اسلام دین ملت و امت است و نه دین دولت و کشور.

به گفته وی دولت نمی‌تواند وارد بهشت یا جهنم شود بلکه این امت و ملت هستند که می‌توانند با پیروی از اسلام وارد بهشت شوند.

رئیس‌جمهور تونس تأکید کرد: دولت در واقع یک شرکت سهامی عام است و این شرکت در روز قیامت از پل صراط عبور نمی‌کند.

اظهارات رئیس‌جمهور تونس در مراسم وداع وی با نخستین گروه از حجاج تونسی بیان شد که برای ادای مراسم حج عازم عربستان سعودی بودند.

قیس سعید تصریح کرد: در قرآن آمده است که «كنتم خير أمة أخرجت للناس» [شما نیکوترین امتی هستید که پدیدار گشته‌اید] ازاین‌رو می‌توان دریافت که در کلام قرآن موضوع سخن نه از دولت بلکه از امت است، چرا که در قرآن نیامده است که شما بهترین دولتی هستید که پدید آمده‌اید، از سویی توصیف دولت به کفر یا ایمان نیز شایسته نیست.

رئیس‌جمهور تونس گفت: هدف اسلام اقامه نماز، گرفتن روزه و برگزاری حج نیست، بلکه این‌ها عباداتی هستند که در خدمت مهم‌ترین هدف اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم شرک به خداوند متعال مهم‌ترین هدف اسلام است، تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی رژیم‌هایی دیکتاتوری می‌سازند و آن را مانند خداوند می‌پرستند. آن‌ها در قرن 21 لات و عزی می‌سازند، حال آنکه اسلام از این امور بری است.

قیس سعید با اشاره به اینکه آزادی یکی از مهم‌ترین اهداف دین است، خود را متعهد به گسترش آزادی عنوان کرد و گفت: در قانون اساسی جدید تلاش خواهیم کرد تا بر اهداف شریعت تأکید کنیم و آزادی نیز یکی از اهداف اصلی شریعت اسلام است.

رئیس‌جمهور تونس در حالی دیکتاتوری را تقبیح می‌کند که خود نهادهای قانونی از قبیل مجلس این کشور را با استفاده از نیروی نظامی تعطیل کرده و احزاب عمده را نیز غیرقانونی اعلام کرده است.

بسیاری از چهره‌های سیاسی تونس، دولت وی را فاقد صلاحیت برای تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی جدید برای این کشور دانسته و بر عدم مشروعیت کمیته تدوین این قانون تأکید کرده‌اند.

از طرفی بسیاری معتقدند تأکید قیس سعید بر حذف اسلام از قانون اساسی به عنوان دین رسمی این کشور گامی در راستای کسب مشروعیت در نظر قدرت‌های غربی و ارائه‌ وجهه‌ای سکولار از رژیم دیکتاتوری جدید خود در تونس است. اقدامی که بسیاری آن را از ابتدا محکوم به شکست توصیف کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha