لزوم توجه به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی فرزند‌آوری
کد خبر: 4059187
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
مدرس حوزه علمیه بیان کرد:

لزوم توجه به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی فرزند‌آوری

مدرس حوزه علمیه در گیلان بیان کرد: ترویج روح اسلامی و تزریق فکر الهی در زمینه فرزند‌آوری و افزایش جمعیت، مسئولیت خطیری است که برعهده نهادهای فرهنگی جامعه ازجمله نهادهای قرآنی و حوزوی است.

لزوم توجه به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی فرزند‌آوری

اکرم عباسی، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان ضمن تاکید بر اهمیت موضوع جمعیت به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل روز جامعه، بیان کرد: در باب فرزند‌‌آوری، حضرت رسول(ص) فرمودند «من به فزونی شما در روز قیامت مباهات می‌کنم، حتی به جنین سقط‌شده شما». از این روایت به خوبی برمی‌آید که دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای افزایش جمعیت قائل است. همچنین آیاتی که نهی از کشتن فرزندان و قطع نسل می‌کنند به طریق دلالت التزامی می‌توانند دلیل مناسبی برای نگاه مثبت دین به فرزندآوری باشند.

وی با اشاره به جایگاه فرزندپروری در اسلام، خاطرنشان کرد: دین اسلام فرزندان را امانت‌های الهی می‌داند که خدای متعال آن‌ها را به دست پدر و مادر داده و اجر بسیاری برای پرورش فرزند به خصوص مادر، به دلیل تحمل مشقت‌ها ورنج‌های بیشتر مادران نسبت به پدران قائل است. بهترین و والاترین نقش یک زن در نگاه جامع اسلام، نقش مادری و پرورش فرزند است، به حدی که بهشت را جایگاه قدوم مبارک مادران می‌داند وتوصیه‌های بسیاری به رعایت احترام مادر دارد.

این کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی به صفت رازقیت الهی اشاره کرد و تصریح کرد: در نگاه توحیدی به عالم هستی، رزق به دست خدای متعال بوده و انسان وسیله کسب روزی شمرده شده است. خدای متعال وعده داده است که انسان‌هایی که ازدواج کنند ونسل بشر را ازطریق صحیح و مشروع خود حفظ کنند، آن‌ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد. در همین راستا، سعدی شیرازی می‌فرماید «هر آن‌کس که دندان دهد نان دهد». این مفهوم به خوبی این حقیقت را جلوه‌گر می‌سازد که روزی هر فردی درعالم مشخص بوده وهر فرزندی که پا بر عالم خاک می‌نهد، رزق و بهره خود را با خود به ارمغان آورده و خانواده را بهره‌مند می‌سازد.

وی با بیان اینکه در اسلام مقدس‌ترین ومعنوی‌ترین نهاد اجتماعی، خانواده است، اظهار کرد: محلی که خدای متعال ثواب‌های نجومی در آن قرار داده و هر کسی از زن یا مرد را که خدمتی درخانه انجام دهد مشمول نعمت‌های بزرگ خود می‌گرداند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «زنی که در خانه همسرش وسیله‌ای را جابه‌جا کند(کنایه از انجام کوچک‌ترین کارها در خانه)، خداوند به او نظر رحمت می‌فرماید، و کسی که خدا به او نظر رحمت داشته باشد، عذابش نمی‌کند». همچنین در بررسی روایات متعددی، ثواب مجاهد فی سبیل‌الله یا شهید، برای مردانی که در کار خانه به همسرشان کمک می‌کنند، نشان از عمق جایگاه والای خانواده در اسلام دارد.

این مدرس حوزه علمیه فکر و اندیشه را مقدم بر رفتار و عملکرد انسان دانست و ابراز کرد: ضرورت دارد که متولیان امر، زیرساخت‌های فکری و فرهنگی مناسب جهت فرزند‌آوری را فراهم آورند. متاسفانه در تمام این سال‌ها، سبک زندگی غربی بر خانواده‌های ایرانی تاثیر گذاشته و راحت‌طلبی را ترویج کرده‌اند. به همین منظور داشتن فرزندِ کمتر را نشان از شان والاتر و زندگی مدرن‌تر زوجین می‌دانند. ترویج روح اسلامی و تزریق فکر الهی و حماسی در زمینه فرزند‌آوری و افزایش جمعیت، مسئولیت خطیری است که برعهده نهادهای فرهنگی جامعه ازجمله نهادهای قرآنی و حوزوی است.

انتهای پیام
captcha