پیوند امت و امامت در حل مسائل ضروری است
کد خبر: 4058753
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
آیت‌الله کعبی:

پیوند امت و امامت در حل مسائل ضروری است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: پیوند امت و امامت در حل مسائل نظام اسلامی امری ضروری است و این پیوند در سایه مشارکت عمومی و با حضور فعال ملت در صحنه میسر است.

آیت الله کعبی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز، اول خرداد ماه در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» با بیان اینکه حکمرانی مردمی و جریان‌های حلقه‌های میانی مبنای دینی و فقهی روشنی دارد، اظهار کرد: در دموکراسی‌های لیبرال بعد از انتخابات و پس از سر کار آمدن حکومت، مردم از حکمرانی حذف می‌شوند و  فقط حزب حاکم حکمرانی می‌کند اما در نظام مردم‌سالاری اسلامی کار مردم بعد از انتخابات شروع می‌شود و مردم به شکل سازمان‌یافته و منسجم در همه اعمال حکمرانی به دولت کمک می‌کنند و مشارکت دارند.

وی افزود: پیوند امت و امامت حل مسائل نظام اسلامی امری ضروری است و این پیوند در سایه مشارکت عمومی و با حضور فعال ملت در صحنه میسر است و در کنار این موضوع؛ تعاون، تواصی به حق و تواصی به صبر، امر به معروف و نهی از منکر در معنای عام و گسترده کاربرد دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه احترام و اهتمام به امور مسلمین یک فریضه واجب برای حکومت محسوب می‌شود، گفت: وجوب عینی و همگانی ساخت جامعه اسلامی در پیوند مشترک بین دولت و ملت است و به تعبیر فقهی، یکی از واجبات سیاسی و اجتماعی بنیادین بر هر مسلمان مشارکت عمومی در ساخت جامعه و ایفای نقش سازنده در این حوزه است. هر مسلمان و هر شهروند حکومت اسلامی علاوه بر تکالیف فردی، مجموع تکالیف سیاسی و اجتماعی را برعهده دارد که به رشد و پیشرفت جامعه اسلامی کمک و بر آن اثرگذار است. اقامه نماز جماعت و جمعه، حضور مسلمانان در مساجد و اعتکاف و پرداخت زکات و خمس، موقوفات و تقویت تولید، تلاش و تعاون و غیره از این دست تکالیف اجتماعی است که این مجموع تکالیف به استقلال، ترویج علم و عفاف و حجاب و گسترش آزادی های فردی و اجتماعی و غیره منجر می‌شود.

کعبی ضمن تأکید بر پیوند و ارتباط همه‌جانبه در حل مسائل اسلامی به نظام مسائل مهم اشاره کرد و گفت: مسئله معیشت و سلامت، جمعیت، حجاب و عفاف، اخلاق و معنویت، ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقوا، توانمندسازی جامعه از مسائل مهم نظام اسلامی محسوب می‌شوند که با پیوند و ارتباط همه‌جانبه قابل حل هستند.

وی افزود: در نظام حل مسائل باید تشکل‌های مردم‌نهاد شناسایی، سازمان‌دهی و پشتیبانی شوند اما این تنها راه‌حل نیست، بلکه باید مردم را بسیج و از ظرفیت مردم استفاده کرد و آنها را به میدان آورد تا در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی و دولت اسلامی مشارکت داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نامه 153 نهج البلاغه مطرح می کنند. همانگونه که نماز ستون دین است، جامعه و مردم هم ستون مدیریت جامعه اسلامی محسوب می‌شوند. بدون حضور فعال مردم، سامان‌دهی و نظام‌بخشی به حل مسائل ناقص می‌ماند. مردم ستون مدیریت نظام اسلامی هستند.

کعبی بیان کرد: پیوند امت و امامت در سایه سامان‌دهی مردم در نظام مدیریتی ممکن است و باید این کار در قالب مشورت و کارشناسی و اندیشه‌ورزی انجام شود. به نظر من بهتر است یک شورای اندیشه‌ورز برای بسیج مردم در عرصه‌های مختلف شکل گیرد.

وی با بیان اینکه حضور مردم در صحنه دارای معیارها و ملاک‌هایی است، متذکر شد: مردم باید مطالبه‌گر باشند اما مطالبه‌گری نباید به آنارشیسم و بی‌نظمی منجر شود. اما باید چه‌ کرد تا مطالبه‌گری به بی‌نظمی و انحراف کشیده نشود؟ شاخص اول در مبانی دینی ریشه دارد. مبنای اصلی و پایه‌ای برای ساماندهی به مطالبات ملی در جهت حل مسائل نظام اسلامی، عنصر ولایت است. ولایت عنصر پایه‌ای و نظم‌بخش به مطالبات ملی محسوب می‌شود و عدالت بدون شاخص ولایت عدالت نیست بلکه انحراف است. شاخص دوم حفظ نظام و تقویت نظام اسلامی در جهت حل مسائل مردم است. شاخص سوم رعایت مصالح عمومی و جلوگیری از مفاسد عمومی است و این شاخص باید از سوی شورای اندیشه‌ورز ملی برای سامان‌دهی به حلقه‌های میانی صورت بگیرد. شاخص بعدی سیاست‌های کلی نظام است، سیاست‌های کلی نظام باید به خط مش عمومی و قانون و ازجمله فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

کعبی در پایان تأکید کرد: تبیین و گفتمان‌سازی و جریان‌سازی ملی در جهت تقویت نظام و ولایت، پیش‌نیاز مطالعات حلقه‌های میانی است.

انتهای پیام
captcha