چهره‌های حزب‌اللهی مجلس در مقابل مخالفان طرح صیانت سکوت نخواهند کرد
کد خبر: 4055586
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد؛

چهره‌های حزب‌اللهی مجلس در مقابل مخالفان طرح صیانت سکوت نخواهند کرد

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از ارائه طرح صیانت، حمایت از حقوق کاربران داخلی است، گفت: متأسفانه برخی در مجلس تفکر لیبرالیستی دارند و با هیاهو و جنجال این طرح را از اصل 85 قانون اساسی خارج کردند؛ ما به‌ عنوان چهره‌های حزب‌اللهی مجلس در مقابل مخالفان طرح صیانت سکوت نخواهیم کرد.

حسن نوروزی

به گزارش ایکنا، طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تیر سال گذشته اعلام وصول شد، اما سابقه تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه به دوره‌های گذشته بازمی‌گردد. طرحی که با انتقاد‌های شدید داخلی و خارجی روبه‌روست و مخالفانش معتقدند که همزمان با ایجاد محدودیت برای میلیون‌ها کاربر فضای مجازی، به نفع عده محدودی خواهد شد؛ از جمله کسانی که مجاز به تولید «وی‌پی‌ان»، کنترل فضای مجازی و مدیریت پهنای باند هستند؛ آنها معتقدند اکثریت کاربران فضای مجازی متضرر می‌شوند و عده خاصی سود می‌برند.

اکثریت اعضای کمیسیون ویژه‌ای در مجلس که برای بررسی طرح صیانت تشکیل‌ شده است، در نشست سوم اسفند سال گذشته کلیات طرح را تصویب کردند، اما معاونت قوانین مجلس این رأی‌گیری را دارای چند ایراد فنی و قانونی دانست، از جمله مغایرت با آئین‌نامه داخلی و هیئت‌رئیسه مجلس مصوبه کمیسیون ویژه را باطل اعلام کرد. پس از آن تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار بازگشت طرح صیانت به صحن علنی شدند و این مسئله در یک نشست غیرعلنی در ۲۲ فروردین‌ امسال به بحث گذاشته شد.

به هر ترتیب هنوز هیچ‌کس از سرنوشت این طرح آگاه نیست و طبق گفته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مجلس می‌خواهد به آرای عمومی جامعه درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، که به طرح صیانت مشهور شده است، اهمیت دهد. لذا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به این شورا خواستار تعیین سیاست‌های کلان فضای مجازی از سوی دولت و شورای عالی فضای مجازی شده است.

نباید فراموش کرد که طرح صیانت در هیچ شرایطی به معنای محدود کردن و قطع کردن اینترنت نیست. همه می‌دانند که فضای مجازی بستری برای ادامه فعالیت بسیاری از کسب‌وکارهاست و هیچ‌کس حق ندارد در این حوزه محدودیت ایجاد کند. البته فضای مجازی کشور رها شده است و هرکس هر آنچه را می‌خواهد منتشر می‌کند و در دسترس عموم قرار می‌دهد. تصور کنید در آینده‌ای نزدیک یکی از پلتفرم‌های بزرگی که هم‌اکنون مورد استفاده مردم است سرویس‌های خود را قطع کند. در این صورت کسب‌وکار‌های زیادی در کشور صدمه می‌بینند و حتی نابود می‌شوند. لذا موافقان این طرح معتقدند که باید هرچه سریع‌تر و تا قبل از آنکه دیر شود چاره‌ای برای حل این معضل اندیشیده شود.

عاقبت طرح صیانت چه می‌شود؟

در همین راستا حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، از مزیت طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی سخن به میان آورد و گفت: به ‌عنوان کسی که قبلاً نایب‌رئیس کمیسیون طرح صیانت بودم باید بگویم که ما در این کمیسیون چندین ماه برای تهیه این طرح تلاش و فعالیت کردیم. اگر این طرح را با قوانین آلمان و فرانسه مطابقت دهیم، متوجه خواهیم شد که دموکراتیک‌تر از قوانین این دو کشور است.

این نماینده مردم ضمن گلایه از عدم ‌حمایت برخی نمایندگان خانه ملت از طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، اظهار کرد: متأسفانه در مجلس برخی‌ که تفکر لیبرالیستی دارند با هیاهو و جنجال این طرح را از اصل 85 قانون اساسی خارج کردند. عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس دوم مجلس، به ما گفتند که اگر رأی‌گیری شد و این طرح به مجلس برگشت، ما رسیدگی به این طرح را به کمیسیون طرح صیانت واگذار می‌کنیم و بعد از اعمال ‌نظر این کمیسیون، دوباره به صحن علنی مجلس بازمی‌گردانیم، منتها دروغ گفتند و امیدواریم که از دروغ خود توبه کنند یا زودتر این طرح را به کمیسیون برگردانند. رئیس مجلس هم قول دادند که مجدداً این طرح به کمیسیون مربوطه بازگردد و منتظریم که این قول‌ها عملی شود.

کد

نوروزی افزود: ما به‌ عنوان چهره‌های حزب‌اللهی مجلس در مقابل مخالفان طرح صیانت سکوت نخواهیم کرد و امیدواریم صدای ما به گوش مقام معظم رهبری برسد و مسببان این جریان به سزای اعمالشان برسند. هدف از ارائه طرح صیانت، حمایت از حقوق کاربران داخلی بود؛ برای مثال من وقتی می‌خواهم از شبکه‌های «ایتا»، «سروش» و... استفاده کنم فضای آنها این اجازه را به کاربر نمی‌دهد که بیش از ۲۰۰ دنبال‌کننده داشته باشد. اگر بتوانیم در شبکه‌های داخلی یک میلیون فالوور داشته باشیم، دیگر نیازی به استفاده از پلتفرم‌های خارجی نیست.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح به دنبال تقویت سامانه‌های داخلی است، زیرا پلتفرم‌های داخلی ایران ضعیف‌ترین سامانه‌ها در کل جهان است. پس باید آنها را تقویت کنیم. به اسم آزادی همه‌چیز را رها کرده‌ایم و با وجود پیام‌رسان‌های خارجی، اطلاعات امنیتی ما در اختیار دشمن قرار گرفته است.

تقویت شبکه‌های داخلی

رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پلتفرم‌های خارجی نباید با فعالیت آزادانه خود به‌ صورت جهت‌دار همه‌چیز را کنترل کنند و مورد تأیید ما نیست که مسئولان آنها هر زمان که بخواهند ارتباط کاربران را قطع کنند و باید فعالیت‌ آنها نظم داشته باشد. باید برای تقویت شبکه‌های داخلی بودجه ۳ هزار میلیاردی تخصیص دهیم تا قدرتمند شوند و بتوانند در مقابل پلتفرم‌های خارجی ایستادگی کنند.

وی با اشاره به نقش پلتفرم‌های خارجی در کنترل افکار عمومی جهان در مواجهه با جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: همان‌طور که مشاهده کردیم، غربی‌ها از طریق فضای مجازی به تخریب روسیه به ‌عنوان یک کشور قدرتمند جهانی پرداختند و این کشور مجبور شد که از ظرفیت‌های خود در این فضا استفاده کند. لذا با کشور ما، که اسلامی و استکبارستیز است، مماشات نخواهند کرد و به جنگ نرم خود ادامه خواهند داد. بنابراین باید با تلاش بیشتر همه پایگاه‌های مجازی کشور را مانند خبرگزاری ایکنا یا سازمان‌ها و افرادی را که به پایگاه‌های اینترنتی وابسته هستند تقویت کنیم.

کد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این انقلاب به سادگی به دست نیامده و غربی‌ها هدفشان از بین بردن این انقلاب است و باید بازو‌های آن را تقویت کنیم و در جنگ حقیقی و مجازی امکاناتی را در اختیار جوانان قرار دهیم تا مقتدرانه در مقابل حملات دشمن ایستادگی کنند. همچنین برای بهبود کسب‌وکار در فضای مجازی، پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنیم.

انتهای پیام
captcha