جایگاه ارزشمند اخلاق نیک حافظ قرآن نزد مسئولان اوقاف
کد خبر: 4050459
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
یادداشت

جایگاه ارزشمند اخلاق نیک حافظ قرآن نزد مسئولان اوقاف

در سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوقاف کشور محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ قرآن رتبه اول مسابقات قرآن را با اقرار خودش از دست داد حال آنکه مسئولان سازمان اوقاف کشور در راستای ترویج این فضیلت اخلاقی در مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اعطای هدیه‌ یک میلیارد و 200 میلیون ریالی صداقت و پایبند بودن به مفاهیم قرآنی این حافظ قرآن را ارج نهادند.

محمدرضا جاهدی‌نیا، شرکت‌کننده در بخش حفظ کل قرآن کریم

یکی از بزرگترین رقابت‌های قرآنی در سطح جهان، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است که با مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. این مسابقه در سی‌وهشتمین دوره برگزاری خود در سال 1400 شاهد اتفاقی نادر و بی‌سابقه‌ای بود. بعد از اعلام رتبه اول مسابقات بین‌المللی، محمدرضا جاهدی‌نیا شرکت‌کننده در بخش حفظ کل قرآن کریم در این دوره از رقابت‌ها، که به رتبه اول و افتخار بزرگی دست یافته بود با انجام یک سنت حسنه و کاری اخلاقی، صداقت و پایبند بودن به مفاهیم قرآنی را در پیش گرفت و اقرار کرد که «در هنگام تلاوت قرآن از حفظ، یکی از هادیان قرآن تذکری داده بودند که به‌دلیل مجازی بودن مسابقات مورد توجه داوران قرار نگرفته یا به‌دلیل صدای ضعیف هادی قرآن و همزمانی تذکر ایشان با قرائت این تذکر شنیده نشده است.»


بیشتر بخوانید:

این معلم 27 ساله سبزواری که از معلم‌های قرآن آموزش و پرورش خوشاب است در یکی از مصاحبه‌های خود این‌طور توضیح داد که: «برای این دوره از مسابقات قرآن تلاوت‌ها حدود یک ماه قبل در اوقاف مشهد ضبط شده بود که بعد از اعلام نتیجه و این انتقاد بنده از لیست نفرات اول تا سوم حذف شدم که حتی اگر جوایز رتبه اول مسابقات قرآن را دریافت می‌کردم و هیچ‌ کسی نیز انتقادی نمی‌کرد، اما خودم در دلم می‌دانستم که اول نیستم و برای یک معلم و حافظ قرآن، این موضوع عذاب‌آور و زجرآور است و حقی که مال او نیست را نباید تصاحب کند.» در ادامه این توضیحات آیه 30 سوره آل‌عمران از خاطر می‌گذرد که می‌فرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا؛ روزی که هر شخصی هر کار نیکو کرده همه را پیش روی خود حاضر بیند.»

تجلیل سازمان اوقاف از کردار قرآنی نماینده ایران

مطابق اقدام او در مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مصادف با 27 فروردین‌ماه، به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و فعالان حوزه قرآن و عترت از وی تقدیر شد و هدیه‌ یک میلیارد و 200 میلیون ریالی از سوی سازمان اوقاف کشور و همچنین هدیه‌ای ویژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم وی شد.

آرزویی که هنوز محقق نشد

اقدام پسندیده مسئولان در این ماجرا که نشان از ارج نهادن و دقت به عظمت تلاوت و حفظ آیات قرآن دارد، شبیه عملیاتی کردن آن نکته از افاضات مقام معظم رهبری در 14 فروردین‌ماه 1401 و دیدار با جامعه قرآنی است که بیان کردند: «مراقب باشید چیزهای حاشیه‌ای غلبه نکند. قرائت قرآن فقط یک هنر نیست؛ دعوت الی‌الله است. به مهندسی تلاوت نظر داشته باشید. جوان‌های ما باید وارد عرصه قرآن‌خوانی به خصوص حفظ قرآن بشوند.» هرچند در این دیدار نزدیک، گرم و پرشور نخبگان قرآنی با معظم‌له که پس از سه سال برگزار شد، یکی از آرزوهای بزرگ محمدرضا جاهدی‌نیا که توفیق تلاوت در محضر مقام معظم رهبری بود از دست رفت و برایش تا آخرین لحظه اتفاق نیفتاد و به قول خودش این مهم اکنون به بزرگترین حسرت زندگی‌ وی بدل شده است.

با شجاعت اخلاقی جلوی بی‌عدالتی و درک غلط از خودمان را بگیریم

وی امروز بزرگترین جایزه، فیض و تعالی را با توجه به مأنوس بودن با قرآن، از پروردگار جهانیان گرفته که تا نور به انسان افاضه نشود، هیچ انسانی صاحب علم و رفتار نورانی نیست. ما باید برای این نوع مشی و سیره را ارزش قائل شویم و به‌عنوان یک اقدام نیک اخلاقی رواج دهیم.

شایسته است برای ارج نهادن و ترویج این فضیلت اخلاقی، مسئولان با همت ویژه‌ای، امکان تلاوت این «قهرمان قرآنی» را در پیشگاه مقام معظم رهبری فراهم کنند تا بار دیگر این پیام تحقق یابد که نظام جمهوری اسلامی فراتر از رتبه و افتخارات ظاهری، همواره پیرو ارزش‌های متعالی است. 

یادداشت از هدی‌سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha