چرا بقاع متبرکه نظرآباد به قطب گردشگری تبدیل نمی‌شود؟
کد خبر: 4048251
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

چرا بقاع متبرکه نظرآباد به قطب گردشگری تبدیل نمی‌شود؟

رئیس اداره اوقاف شهرستان نظرآباد گفت: کمبود رفت و آمد زائران در بقاع متبرکه شهرستان نظرآباد باعث شده که این اماکن فاقد درآمد باشند و جذب خیرین نیز به‌منظور احیای این شرایط اتفاق نمی‌افتد زیرا توجه خیرین بیشتر متمرکز بر امامزاده‌ها و اماکن متبرکه داخل روستاها و شهرها است و به حاشیه‌ شهرها توجه کمتری می‌شود.

بقاع متبرکه نظرآباد

حجت‌الاسلام حسین امینی، رئیس اداره اوقاف شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: شهرستان نظرآباد در مجموع شش امامزاده و بقعه متبرکه دارد و می‌توان گفت تقریبا هیچکدام از امامزاده‌های این شهرستان از لحاظ زیرساختی قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم اینکه سال‌هاست بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب گردشگری تأکید می‌شود ولی چرا تاکنون این ظرفیت مغفول مانده است، افزود: این امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در حاشیه شهرستان نظرآباد، برخی در روستاها و برخی دیگر نیز در مجاورت روستاها واقع شده؛ همچنین از آنجایی که رفت و آمد زائران به‌طور معمول در آنجا اندک است، مراسم مختلف از جمله جشن‌ها نیز کمتر برگزار می‌شود که همین موضوع علتی برای عدم حضور گردشگران به این اماکن است.

امینی درخصوص مشکلات بقاع متبرکه در زمینه جذب گردشگر توضیح داد: برخی از بقاع متبرکه و امامزاده‌هایی که در اطراف روستاها وجود دارند میراثی هستند؛ به همین دلیل باید با همان شکل و ساختار قدیمی خودش باقی بماند، از طرفی هم ساختار قدیمی این اماکن فضای کافی برای حضور گردشگران را ندارد و تغییر و تبدیل ساختار آن بدون اجازه مسئولان مربوط به این کار امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: کمبود رفت و آمد زائران در بقاع متبرکه شهرستان نظرآباد باعث شده که این اماکن فاقد درآمد باشند و جذب خیرین نیز به‌منظور احیای این شرایط اتفاق نمی‌افتد زیرا توجه خیرین بیشتر متمرکز بر امامزاده‌ها و اماکن متبرکه داخل روستاها و شهرهاست و به حاشیه‌ها توجه کمتری می‌شود.

رئیس اوقاف شهرستان نظرآباد تصریح کرد: بودجه‌های دولتی در سنوات گذشته به بقاع متبرکه شهرستان نظرآباد یا اختصاص پیدا نکرده و یا آنقدر اندک بوده که امکان اصلاح زیرساخت‌ها وجود نداشته، درآمد مستقل امامزاده‌ها نیز به قدری اندک است که به سختی پاسخگوی حقوق خادمین می‌شود.

این مسئول بیان کرد: با وجود همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد اوقاف شهرستان نظرآباد در تلاش است که در راستای ایجاد تحولات و طی برگزاری جلسات متعدد، از سازمان میراث فرهنگی قول مساعد گرفته شد که با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقداماتی صورت بگیرد و بارگاه مطهر امامزاده‌ها اصلاح و قابل استفاده شوند و همچنین رفت و آمد زائران با خدمات‌دهی‌ مناسب همراه باشد؛ امید است که در سال جدید بخشی از این اتفاقات اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha