اعتقاد به ظهور منجی؛ باور مشترک تمام ادیان
کد خبر: 4043193
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
در نشستی با محوریت گفت‌وگوی ادیان درباره منجی بیان شد؛

اعتقاد به ظهور منجی؛ باور مشترک تمام ادیان

در نشستی با حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی در اصفهان، شرکت‌کنندگان به تبیین اندیشه نجات و رهایی انسان با ظهور موعود و منجی در ادیان توحیدی پرداخته و وجود این اندیشه را یکی از نقاط اشتراک تمام ادیان ذکر کردند.

نشست اندیشه نجات

به گزارش ایکنا از اصفهان، ویژه‌برنامه «اندیشه نجات» با محور نشست و گفت‌وگوی ادیان و مذاهب درباره منجی، امروز، 24 اسفندماه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جهان‌شهری، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان، مذاهب و اقوام مختلف در کنار یکدیگر به‌شمار می‌رود، اصفهان از دیرباز مهد این همزیستی بوده و حضور اقوام و پیروان مذاهب مختلف در این شهر، الگویی است که می‌تواند در سایر کشورها استفاده شود.

وی با بیان اینکه امروز دنیا درگیر جنگ، خونریزی و تعدی به جان انسان‌ها به بهانه‌های مختلف است، افزود: تعدی به ساحت انسانیت و گرفتن جان انسان‌ها گاه به بهانه مذهب یا قومیت‌های مختلف و اختلافات دیگر، ضرورت توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان و اقوام را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: همه این مشکلات در طول تاریخ، با باور به ظهور منجی و برپایی عدالت برای انسان‌ها قابل تحمل شده است.

وی اصفهان را شهر زندگی خواند و گفت: یکی از شئونات این شهر، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام مختلف در کنار یکدیگر و برگزاری آیین‌ها و سنت‌های هر یک از آنها با آرامش خاطر است. مدیریت شهری تمام توان و تلاش خود را برای برقراری این آرامش و ارائه خدمات یکسان به همه مردم به‌کار می‌گیرد.

شاه‌مرادی با اشاره به اینکه هویت و تشخص امروز اصفهان حاصل همزیستی و آمیختگی ادیان و اقوام مختلف در طول تاریخ است، ابراز امیدواری کرد که مردم و مدیریت شهری با گفت‌وگو، همزیستی و تلاش برای اینکه اصفهان هر چه بیشتر شهر زندگی باشد، این هویت متعالی را حفظ کرده و رشد دهند‌.

اعتقاد به ظهور منجی؛ باور مشترک تمام ادیان

منجی‌باوری؛ نوید آینده روشن برای بشر

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: یکی از جلوه‌های رحمت الهی، نوید و بشارت آینده روشن برای بشر است که همه ادیان در این خصوص اشتراک فکری دارند.

وی افزود: علت بقای مکاتب و اندیشه‌ها، نوید روشنی است که نسبت به آینده دارند و اگر مکتبی، نگاه و بشارت روشن نسبت به‌ آینده بشر نداشته باشد، در تاریخ دفن خواهد شد و به همین علت، اندیشه نجات و موعود، باوری است که همه ادیان الهی و حتی غیرالهی در آن اشتراک دارند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه کلمه نجات در لغت به معنای رهایی‌بخشی است، گفت: صحبت از اندیشه نجات به این معناست که عواملی از جنس زر و زور و تزویر، منافع خود را با تهدید زیست، امنیت و باورهای بشر تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق روایات، اعتقاد به ظهور منجی، باوری است که به شیعیان اختصاص ندارد و ظهور آن حضرت به همه انسان‌ها بشارت داده شده است و مختصات این اندیشه در نگاه شیعه را می‌توان در چند بند بیان کرد.

نیلی‌پور اضافه کرد: سنت هدایت از ابتدای خلقت تا امروز ادامه داشته است و در هر مقطعی، یکی از هادیان الهی از ۱۲۴ هزار پیامبر، مأمور هدایت بشر بوده‌ و حضرت مهدی(عج)، آخرین حلقه این زنجیره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور حضرت مهدی(عج)، هادیان قبلی و پیشوایان مکاتب دیگر را نفی نمی‌کند، بیان کرد: حضور ایشان نه تنها نافی پیامبران قبل نیست، بلکه آنها را به یاری می‌طلبد و با کمک آنها برای برپایی عدالت در جهان اقدام می‌کند. در روایت آمده است که 14 نفر از قوم موسی و تعدادی از برگزیدگان دیگر اقوام در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)، همراه ایشان خواهند بود.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان اظهار کرد: طبق باور شیعه، حضرت مهدی(عج) قیام را از خانه خدا در مکه شروع می‌کند، در مسجدالاقصی در بیت‌المقدس، حضرت عیسی(ع) با ایشان همراه خواهد شد و پس از آن، مرکز حکومت حضرت در مسجد کوفه خواهد بود. بنابراین، تمام پایگاه‌های حرکت و فعالیت حضرت مهدی(عج)، مسجد و پایگاه توحید است که نشان از توحیدمحور بودن قیام ایشان دارد. همچنین برخلاف بعضی از مذاهب که به حیات موعود اعتقاد ندارند، موعود در نگاه شیعه، زنده و در قید حیات است.

وی افزود: موعود در نگاه شیعی، فردی مقتدر، مصلح و مظهر کامل رحمت الهی است که برای رساندن مردم به وفور نعمت، عدالت و امنیت قیام می‌کند و نه به نیت قدرت و ثروت شخصی؛ او پدر انسان است، برای انسان و بشریت قیام کرده و اهل زمین را اصلاح می‌کند.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور با بیان اینکه حضرت مهدی(عج) به تنهایی قیام نمی‌کند، گفت: ۳۱۳ نفر از انسان‌های صالح به حضرت کمک می‌کنند تا امور دنیا را اصلاح و زمین را از عدالت سرشار کند. بالاترین آرمان شیعه، دیانت، عدالت، امنیت و حریت برای بشر است و از این میان، عدالت، محور عمده منجی‌باوری در نگاه شیعیان محسوب می‌شود، چنانکه امروز جهان نیز تشنه عدالت است.

وی اضافه کرد: در نگاه شیعه، مهدی(عج) تعالی‌دهنده و رهایی‌بخش است، چنانکه طبق روایات، ۲۷ بخش از علم در زمان ظهور حضرت عیان می‌شود، عقول رشد می‌کند، استعدادهای انسانی شکوفا می‌شود، زمین و آسمان گنج‌های خود را آشکار می‌کنند و بشر از تاریکی و ظلمت به روشنایی می‌رسد. همچنین، وحدت و دعا برای فرج و ظهور منجی، از بالاترین عبادات محسوب می‌شود.

اندیشه نجات، آموزه‌ای ازلی و ابدی است

در ادامه، توما گلستانیان، نماینده ارامنه اصفهان با اشاره به اینکه نیاز به نجات و رهایی، از ابتدای آفرینش با انسان همراه بوده است و در آینده نیز همراه او خواهد بود، اظهار کرد: حضور پیامبران و تلاش آنها برای رشد انسان، غلبه بر شیطان و قرار دادن بشر در مسیر صحیح، پروسه نجات انسان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: طبق آموزه‌های مسیح، نجات بشر چیزی نیست که زمانی اتفاق بیفتد، بلکه فرآیندی ازلی و ابدی است که از زمان آفرینش آغاز شده و تا امروز و آینده نیز ادامه خواهد داشت. آموزه‌های مسیحی، بشر را در مسیر نجات قرار داد و کسی که پیرو راستین مسیح باشد، به نجات خواهد رسید.

نماینده ارامنه اصفهان تصریح کرد: در اندیشه مسیح، نه نجات فیزیکی و دنیایی، بلکه رهایی روح انسان مطرح است و به همین دلیل، حتی اگر زندگی دنیوی سخت و سراسر مشکل باشد، نجات روح در آخرت، رستگاری فرد را به دنبال خواهد داشت.

اعتقاد به ظهور منجی؛ باور مشترک تمام ادیان

ایمان؛ ریشه منجی‌باوری در آیین یهود

خاخام سلیمان صدیق‌پور، نماینده جمعیت کلیمیان اصفهان نیز در این نشست، با تبریک عید نیمه شعبان به‌عنوان عیدی بزرگ و مهم برای همه بشر، اظهار کرد: در آیین یهود، ریشه منجی‌باوری، ایمان است؛ یعنی شخصی می‌تواند منجی را بپذیرد که ایمان داشته باشد.

وی افزود: اعتقاد به ظهور منجی و باور به وجود شخصی که انسان‌ها را از ظلمت به روشنی می‌رساند، از اصول مهم آیین یهود به‌شمار می‌رود و از منجی با نام‌های مختلفی مثل شیلو و سِمَه در کتاب مقدس یهود یاد شده است.

نماینده جمعیت کلیمیان اصفهان ادامه داد: در آیین یهود، منجی باید مورد انتظار باشد و مردم به اتفاق خواهان حضور و امیدوار به وجود او باشند و به همین علت، زمانی برای حضور و ظهور منجی فاش نشده است، ولی امنیت و آرامش با ظهور منجی ایجاد می‌شود، تفکر و عقل مردم رشد می‌کند، انسان‌ها بدون هیچ گزند و بدی در کنار هم زندگی می‌کنند، شرک از بین خواهد رفت و زمین از شکوه و جلال منجی سرشار می‌شود.

انتهای پیام
captcha