حوزه ایثار و شهادت در سالی که گذشت
کد خبر: 4042485
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

حوزه ایثار و شهادت در سالی که گذشت

به مناسبت پایان یافتن سال 1400 و آغاز سال جدید، در بخش جهاد و مقاومت به بررسی رخ دادهای مهم، تغییر و ‌تحولات بنیاد شهید و امور ایثارگران و معرفی شهدای شاخص این حوزه که در یک سال گذشته درگذشته‌اند پرداخته‌ایم.

حوزه ایثار و شهادت در سالی که گذشت

به مناسبت پایان یافتن سال 1400 و آغاز سال جدید، ایکنا در بخش جهاد و مقاومت به بررسی رخدادهای مهم، تغییر و ‌تحولات بنیاد شهید و امور ایثارگران و معرفی شهدای شاخص این حوزه در یک سال گذشته پرداخته است.

کشور در سال 1400 با توجه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تغییر و تحولات زیادی در عرصه‌های ریز و کلان کشور داشت و طبق معمول با تغییر دولت‌ها مدیران و مسئولین نهادها هم تغییر می‌کند. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این تغییر مستثنا نبود و در شهریورماه امسال، رئیس جدید خود را شناخت؛ امیرحسین قاضی‌ زاده، جانشین سعید اوحدی شد و سکان این سازمان را برای دوره جدید در دست گرفت.  

در ابتدای این سال، خبر تدوین سند ملی «فرهنگ جهاد، دفاع و مقاومت، ایثار و شهادت» را شنیدیم که بعد از تدوین به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته و هنوز منتظر تصویب این سند هستیم.

در تیر ماه امسال شاهد برگزاری اولین آزمون استخدامی برای فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد بودیم و در سفری که رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان چهارمحال و بختیاری داشت، تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین هزار و 200 شغل برای ایثارگران به این استان به امضا رسید.

همانطور که همه می‌دانیم در شش ماه نخست سال 1400 سرتاسر کشور مشغول پیگیری و انجام واکسناسیون‌ها بودند که بنیاد شهید هم از این امر مستثنا نبوده و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم پیگیر انجام هماهنگی‌های لازم به منظور انجام واکسیناسیون جانبازان و خانواده شهدا بود.

در تیرماه امسال رئیس اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران از امضای تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت راه و شهرسازی برای آماده‌سازی ۴۰ هزار واحد مسکونی برای ایثارگران خبر داد.

ماه شهریور، ماهِ تغییر و تحول بنیاد شهید بود که در بیست‌ویکمین روز این ماه حکم امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس جدید بنیاد و امور ایثارگران صادر شد. همچنین در این ماه نخستین آسایشگاه جانبازان زن نخاعی در کشور افتتاح شد و کلنگ ساخت چهار هزار و 200 واحد مسکونی ایثارگران در نصیر شهر و رباط کریم و پروژه هشت هکتاری صنعتی در شهرک شهید زواره‌ای زده شد. از خبرهای قابل توجه این ماه پرداخت 90 درصدی معوقات دانشگاه‌ها بود که از سال 1391 پرداخت نشده بود.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

از رویدادهای مهرماه سال 1400 می‌توان به نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت و دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت، اشاره کرد. همچنین محمدرضا گرایی، قهرمان جهان در کشتی فرنگی مدال طلای خود را به شهید گمنام مدفون در خانه کشتی تقدیم کرد و مدال پهلوانی را از آن خود کرد.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

همچنین از دیگر رویدادهای قابل توجه سال 1400 می‌توان به نخستین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار، ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی، مسابقه ملی «من سلیمانی‌ام»،‌ همایش ملی هم‌پای ملائک،‌ نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» و نخستین جشنواره ملی جایزه شهید پیشرفت یادواره شهید فخری زاده نیز اشاره کرد.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

اما از خبرهای قابل توجه می‌توان به موافقت مقام معظم رهبری با اطلاق شهادت برای آتش‌نشانان حادثه پلاسکو و تشییع پیکر ۲۵۰ شهید گمنام در تهران و ۲۴ استان کشور اشاره کرد.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

شهدا و درگذشتگان شاخص سال 1400 عبارت‌اند از سردار سیدمحمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه که به مقام شهادت نائل شد و سردار محمدعلی حق‌بین، فرمانده سابق لشکر پرافتخار 16 قدس گیلان و از فرماندهان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس نیز به همرزمان شهیدش پیوست.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

در شهریورماه امسال مادر شهید مجید شهریاری از شهدای هسته‌ای کشور پس از ۱۱ سال تحمل رنج فراق به فرزند شهیدش پیوست.

مهرماه سال 1400 شاهد فداکاری نوجوان 14 ساله ایذه‌ای شهید علی لندی بودیم که با فداکاری، جان خود را فدای نجات جان دو انسان دیگر کرده و نام و یاد خود را برای همیشه ماندگار کرد. رهبر معظم انقلاب هم با شهید تلقی شدن این نوجوان فداکار ایذه‌ای موافقت کردند.

حوزه ایثار و شهادت در یک سالی که گذشت

انتهای پیام
captcha