شهدای روحانی مدافعان حقیقی دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
کد خبر: 4037688
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
به بهانه روز روحانیت و دفاع مقدس؛

شهدای روحانی مدافعان حقیقی دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند

به بهانه و انگیزه فرارسیدن یکم اسفند، سالروز شهادت حجت‌الاسلام فضل‌الله محلاتی و روز روحانیت و دفاع مقدس یادداشتی تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

شهدای روحانی

یکم اسفندماه سال 64 سالروز شهادت حجت‌الاسلام فضل‌الله محلاتی روحانی مجاهدی است که سال‌ها مبارزه انقلابی را در کارنامه خود داشت و مسئولیت‌هایی چون معاونت کمیته مرکزی انقلاب، نمایندگی امام در مراسم حج سال ۱۳۵۸، نمایندگی مردم محلات در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و در نهایت، نمایندگی رهبری در سپاه پاسداران را بر عهده داشت و سرانجام هواپیمای حامل ایشان و عده‌ای از مسئولان در این روز در مسیر تهران- اهواز، هدف حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت و همگی به شهادت رسیدند.

این روز فرصتی است تا نگاهی بر حضور فعال مبلغان و روحانیون در دوران دفاع مقدس داشته باشیم. مبلغانی که با شروع جنگ نه تنها جوانان بسیاری را با خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود راهی جبهه‌های دفاع مقدس علیه متجاوزان بعثی کردند، بلکه خودشان پیشرو رزمندگان شدند و در حالی که لباس روحانیت بر تن داشتند اسلحه به دست گرفته و با متجاوزان بعثی جنگیدند.

روحانیان در دو عرصه تبلیغی و رزمی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور و مسئولیت مهم طرح علمیات که یکی از فعالیت‌های تخصصی جنگ بود را به عهده داشتند.

روحانیون رزمی هنگام عملیات با پوشیدن لباس بسیجی و عمامه بر سر در فعالیت‌های رزمی خط مقدم حاضر بودند و یا به عنوان راننده بلدوزر، قایقران، دیدبان، راننده آمبولانس، امدادگر، فعال بیمارستان صحرایی، مسئول توزیع غذا در خط مقدم، حمل مهمات به خط مقدم و توزیع آب در هنگام عملیات و... فعالیت می‌کردند و روحانیون فعال در حوزه تبلیغ به آموزش اخلاق و احکام و مسائل شرعی، پاسخ به سوالات رزمندگان، مقابله با جنگ روانی دشمن مشغول بودند.

در دروان دفاع مقدس و براساس اعلام آمارهایی از سازمان‌های مختلف چون دفتر تبلیغات حوزه‌های علمیه، مدارس و حوزه‌های علمیه، سپاه و ارتش و ستاد اعزام روحانیون به طور کلی بیش از 96 هزار مرتبه روحانیون به جبهه‌ها اعزام شده‌اند که در این بین بیش از سه هزار روحانی به در جه رفیع شهادت رسیدند.

این آمار در حالی است که بسیاری از روحانیون به صورت گمنام به جبهه می‌رفتند و برخی دیگر در جبهه، لباس روحانیت نمی‌پوشیدند و به صورت یک بسیجی اعزام می‌شدند. شهدای گمنام روحانیت و روحانیون شهیدی که هم طلبه بوده و هم دانشجو که پس از شهادت دانشجو ثبت شده نیز لحاظ نشده است.

حضور مبلغان ملبس به لباس روحانیت در جبهه‌های دفاع مقدس انگیزه و دل گرمی زیادی برای رزمندگان به ارمغان می‌آورد. مبلغان منبرهای تبلیغی خود را میان رزمندگان برپا می‌کردند و با بازگوکردن سابقه جهاد اسلامی و زنده نگه‌داشتن فرهنگ حسینی و جهاد و ایثار نقش زیادی در پیروزی رزمندگان اسلامی ایفا کردند.

نقش روحانیون در دفاع مقدس تا آن‌جا است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان خطاب به روحانیون و حضورشان در جبهه‌های جنگ فرمودند: «یکی از شماها روحانیون، گاهی یک لشکر را به جهاد و سلاح معنوی مجهز می‌کند. جبهه‌های ما امتیازش بر همه جبهه‌های عالم این است که محراب عبادت است و در آن معنویت وجود دارد. این بچه‌ها را می‌بینید که وقتی می‌روند و می‌آیند چقدر منور می‌شوند. این با حضور شما تأمین خواهد شد».

استان البرز نیز در دوران دفاع مقدس از جمله استان‌هایی بود که مردم مومن و انقلابی آن نقش بزرگی در دفاع مقدس ایفا کردند و مبلغان استان البرز پیشتاز سایر رزمندگان بودند.

بر اساس اعلام مجمع طلاب و فضلای استان البرز تاکنون بیش از 50 مبلغ و روحانی شهید شناسایی شدند و فرازهایی از زندگینامه و یا وصیت‌نامه این شهدا در کتابی به نام «بوی بهشت» جمع‌آوری شده است.

عمامه‌های خونین مبلغان در در دوران دفاع مقدس گواهی بر حقانیت عالمان با عملی بود که دستورات و مبانی اسلام ناب محمدی را نه تنها بر روی منبر و در قالب سخنرانی به مردم انتقال دادند، بلکه با فداکردن جان خود در خطوط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل درس عملی ایثار و شهادت و دفاع از ارزش‌های اسلامی را به جامعه خود دادند.

زنده نگه‌داشتن یاد و نام و ایثارگری‌های شهدای روحانی برای نسل جوان تکلیفی بر عهده تمام سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی حوزه مقاومت است تا با بیان خاطرات و وصایای این شهدا نقشه راه جامعه به دور از انحرافات و شبهه‌ها و اتهامات دشمنان به روحانیت مبارز، طراحی شود.

 

 

انتهای پیام
captcha