لزوم مرجعیت قرار دادن قرآن در جامعه/ توازن برنامه‌های تلاوت و تدبر در رادیو قرآن
کد خبر: 4023220
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مدیر شبکه رادیویی قرآن تأکید کرد:

لزوم مرجعیت قرار دادن قرآن در جامعه/ توازن برنامه‌های تلاوت و تدبر در رادیو قرآن

منصور قصری‌زاده گفت: رهبر معظم انقلاب و پیش از ایشان امام خمینی رحمت الله علیه به عنوان یک عالم دینی دغدغه‌ای جز مرجعیت پیدا کردن قرآن در جامعه نداشتند.

لزوم مرجعیت قرار دادن قرآن در جامعه/ توازن برنامه‌های تلاوت و تدبر در رادیو قرآنبه گزارش ایکنا، شبستان نوشت: همزمان پخش برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اخبار قرآنی از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما، منصور قصری‌زاده، پیشکسوت قرآنی و مدیر شبکه رادیویی قرآن درباره مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی مبنی بر انس هر چه بیشتر با قرآن در جامعه گفت: ما در جامعه دینی زندگی می کنیم که مبنای انقلاب آن اسلام و قرآن کریم است بر همین اساس رهبری انقلاب و پیش از ایشان امام خمینی رحمت الله علیه به عنوان یک عالم دینی دغدغه‌ای جز مرجعیت پیدا کردن قرآن در جامعه نداشتند.

این مدرس قرآن افزود: قرآن کریم باید در تمام عرصه‌های کشور حضور و بروز داشته باشد و همه از آن بهره‌مند شوند و بر همین اساس برای توجه به قرآن باید آن را مرجع تمام افکار قرار داد و برای رسیدن به این مهم باید با قرآن انس گرفت. انس در لغت به معنای الفت به چیزی است که از طریق محبت به دست می‌آید و ثمره آن آرامش قلبی است؛ بر اساس این تعریف، هرچه انسان انس بیشتر با قرآن کریم پیدا کند باید آرامش بیشتری داشته باشد.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: لازمه رجوع و هدایت پذیری از آیات قرآن کریم فطرت سلیم است همانطور که قرآن کریم می فرماید: این قرآن را نازل کردیم تا شفا و رحمتی برای مومنان و خسارتی برای ظالمان باشد، انسانی که به خود دیگران و خدا ظلم کرده باشد به هر اندازه و نسبتی از ظلمش نمی‌تواند از آیات قرآن کریم بهره‌مند شوند.

قصری‌زاده عنوان کرد: به طور کلی به هر میزان رفتار قرآنی در جمع و فرد جامعه مشاهده شود می‌توان نتیجه گرفت که به فرمایشات رهبری عمل کردیم. این مسئولیت بر گردن کسانی که اداره امور قرآنی کشور را در دست دارند سخت‌تر است، چرا که این افراد باید بیش از پیش به تزکیه خود توجه کنند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان این مطلب که تلاوت قرآن کریم اولین مرحله انس با آیات الهی است گفت: در عین آن که قرائت، حفظ و روخوانی قرآن بسیار لازم و ضروری است اما اولین مرحله انس با قرآن کریم به حساب می آید. رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی نیز در غایت مطالبات خود به تشکیل تمدن اسلامی اشاره دارند و در جایی فرمودند: باید از لحاظ فکری، اجتماعی و سیاسی از قرآن کریم فهم داشت. بر اساس این سخن می توان متوجه شد که مراحل بالاتری از انس با قرآن کریم وجود دارد که برای ساخت جامعه قرآنی باید به آن مراحل دست یافت.

قصری زاده تصریح کرد: مراحل انس با قرآن کریم بدین صورت تقسیم بندی می شود: ابتدا مسئولان باید فضای جامعه را با رنگ و بوی قرآنی آشنا کنند که مصداق آن برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است؛ در وهله دوم باید به سراغ ترویج خواندن قرآن شامل روخوانی، روانخوانی، حفظ و قرائت قرآن رفت؛ مرحله سوم انس با قرآن کریم به تدبر در آیات الهی و تعامل پی در پی در مفاهیم قرآن کریم معطوف می شود و مرحله آخر نیز عمل به دستورات و آیات کتاب الهی است.

وی افزود: چند سال گذشته در جلسه مسئولان فرهنگی پیشنهاد دادم تا وزرا ضمن ارائه گزارش عملکرد به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد، ملزم به تدوین پیوست قرآنی در فعالیت های خود باشند چرا که پس از انتخاب چنین وزیری تمام زیرمجموعه های آن از افرادی خواهند بود که روحیه قرآنی دارند و دلسوز دین خواهند بود. از طرفی وقتی مردم با برکات عمل به قرآن کریم در ارکان مختلف امور اجرایی و دولتی کشور آشنا شوند کم کم جامعه رنگ و بوی قرآنی خواهد گرفت.

قصری‌زاده با اشاره به همه فعالیت های شبکه رادیویی قرآن عنوان کرد: سهم برنامه های تلاوت و برنامه های تدبر و مفاهیم قرآن کریم متوازن شده است به گونه که پیش از این ۶۰ درصد برنامه ها به موضوعات تلاوت قرآن و ۴۰ درصد به موضوعات مفاهیم اختصاص داشت اما این سهم ۵۰ درصد شده است.

مدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: علاقه‌مندان می توانند برای دریافت برنامه های شبکه رادیو قرآن به موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز، دریافت برنامه های رادیو ترتیل موج اف ام ردیف ۹۹ونیم مگاهرتز و برنامه‌های رادیو تلاوت به موج اف ام ردیف 100.5 مگاهرتز مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصل برنامه‌سازی در رادیو قرآن معطوف به فراگیر بودن در سطح عموم در کنار ساخت برنامه‌های خاص برای مخاطبان حرفه‌ای است. همچنین نگاه برنامه‌سازی مبتنی بر آیات و دستورات قرآن کریم از دیگر اولویت‌های برنامه‌سازی شبکه رادیو قرآن است در این اساس برنامه‌هایی برای عموم مخاطبان با موضوعات اخلاق در روابط اجتماعی، ازدواج و همسرداری، فرزندآوری و تربیت فرزند، نبایدها، اقتصاد و خانواده تولید می‌شود.

انتهای پیام
captcha