اقامه نماز مهجور است/ برای ترویج فرهنگ نماز درست برنامه‌ریزی نکردیم
کد خبر: 4017772
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:

اقامه نماز مهجور است/ برای ترویج فرهنگ نماز درست برنامه‌ریزی نکردیم

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: اقامه نماز نیاز به سیستم، سازمان، برنامه‌ریزی، راهبرد و سیاست‌گذاری دارد. تنها با محسن قرائتی نمی‌توان فرهنگ نماز را در جامعه نهادینه کرد.

سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، امروز، 10 آذرماه در همایش استانی نماز سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز که با شعار «نماز نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه» برگزار شد، گفت: با مراجعه به قرآن می‌توان فلسفه حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی، اهداف شریعت و اسلام را به‌دست آورد.

وی با بیان اینکه دو هدف از قرآن می‌توانیم برای شریعت استخراج کنیم، افزود: یکی اهداف عام و کلی و دیگری خاص است. اولین هدف عام شریعت در قرآن، حفظ نفس است که در مورد محاسبه نفس در منابع اسلامی اعم از آیات و روایات اشارات پر معنایی دیده می‌شود.

این مسئول با اشاره به بیان علامه طباطبایی(ره) مبنی بر اینکه عقل مهم‌ترین امتیاز انحصاری انسان است و آیه شریفه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ…» حفظ عقل را دومین هدف عام شریعت خواند و گفت: امر و نهی خدا مانند حرام بودن شراب برای جلوگیری از زائل شدن عقل است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا حفظ آبرو را از دیگر اهداف عام شریعت دانست و گفت: آنقدر این هدف اهمیت دارد که اسلام می‌گوید حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ امر خدا بدون مصلحت و هیچ کدام از نهی‌ها هم بدون مفسده نیستند، اظهار کرد: حفظ نسل از دیگر اهداف کلی شریعت در قرآن است. جلوگیری از سقط جنین، اختلاف انتزاج بین زن و مرد برای حفظ نسل است.

سعیدی افزود: ششمین هدف عام و کلی شریعت حفظ دین است. یکی از رسالت‌های انبیا حفظ دین است. از رسالت‌های ولایت فقیه حفظ دین است. اینکه ائمه برای حفظ دین قیام کردند از رسالاتشان است. اگر سپاه پاسدار دین است جز تکالیفش است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهداف و مقاصد خاص شریعت در قرآن پرداخت و تعلیم و تربیت را یکی از مهم‌ترین اهداف خاص و گسترده خواند و گفت: بین تعلیم و تربیت فرق است. باغبان گلی را پرورش می‌دهد اما آموزش نمی‌دهد. فرق بین مربی انسان و گل در این است که گل نمی‌تواند نقش بازی کند. به کمک باغبان، مربی خود بیاید و به رشد خودش کمک کند، اما در تربیت انسان مربی و متربی به رشد یکدیگر می‌توانند کمک کنند.

سعیدی با تمسک به آیه «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ» گفت: این آیه خطاب به شهروندان نیست بلکه خطاب به حاکمان است. حاکمان و حکمرانان باید دعوت به اقامه نماز کنند.

وی ادامه داد: اقامه نماز با قرائت فرق می‌کند. اقامه نماز نیاز به سیستم، سازمان، برنامه‌ریزی، راهبرد و سیاست‌گذاری دارد. تنها با محسن قرائتی نمی‌توان فرهنگ نماز را در جامعه نهادینه کرد. وزیر کشاورزی مسئولیتش فقط تولید جو و گندم نیست. وزیر کشاورزی هم مسئول اقامه نماز است. زمینه اقامه نماز را باید در سیستمش فراهم کند. وزیر نفت تنها مسئولیتش استخراج نفت و گاز نیست. این آیه می‌گوید آقای وزیر، نماینده مجلس، اقامه‌ نماز یکی از مسئولیت‌های‌های توست.

سعیدی گفت: در جاده‌سازی و شهرسازی باید به اقامه نماز توجه شود و برایش برنامه داشت. نقطه مرکزی شهرسازی باید مسجد جامع باشد. ساختمان‌ها دسترسی راحت و سریع به مسجد داشته باشند. بتوانند با مساجد ارتباط برقرار کنند. چرا باید راه‌سازی بشود اما مساجد بین راه تعریف نشود؟ این حاکی از این است که در نظام برای اقامه نماز درست برنامه‌ریزی نشده است لذا اقامه نماز باید در متن برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها بیاید.

انتهای پیام
captcha