حال و روز مشابه جامعه خبری و محیط زیست ایران
کد خبر: 3979833
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
یادداشت روز/

حال و روز مشابه جامعه خبری و محیط زیست ایران

وضعیت محیط زیست ایران بحرانی است؛ همین کافی است که خبرنگاران دغدغه‌مند را به ارومیه بکشاند تا علی‌رغم شرایط کرونایی صدای زندگی باشند. اما آیا مسئولانی که اکنون در انتشار پیام تسلیت از هم سبقت می‌گیرند یکی از دغدغه‌های خبرنگاران محیط زیست را دارند؟

به گزارش ایکنا، این روزها حال و روز جامعه خبری ایران بیش از گذشته شبیه وضعیت محیط زیست ایران شده است. غمگین، مبهوت، داغدار، زخم خورده، عزیز از دست داده، عزیزانی که هرگز جایگزین نخواهند داشت.

بعد از بیش از یک سال که بسیاری برنامه‌های حضوری خبرنگاران به دلیل شیوع کرونا به فضای مجازی منتقل و بیشتر خبرهای پوششی لغو شده است، خبرنگاران حوزه محیط زیست برای پوشش اخبار احیای دریاچه ارومیه راهی استان آذربایجان‌غربی شدند. این حضور اصلاً عجیب نبود چرا که مگر می‌شود اخبار محیط زیست را بدون دیدن، لمس کردن، دغدغه داشتن و حضورِ میدانی پوشش داد.

این برنامه در حالی به صورت حضوری پوشش داده می‌شد که خطر شیوع کرونا از بین نرفته است، خبرنگاران علیرغم شرایط کاریشان هنوز واکسن نزده‌اند و همچنان حضور در اجتماعات می‌تواند عامل ابتلا به کرونا شود و در ادامه همان اتفاقی که بر سر محیط زیست ایران آمده بر سر خبرنگاران این حوزه نیز آمد؛ ماشین محیط زیست ایران سال‌هاست که چپ کرده و گنجینه‌های محیط زیست ایران سال‌هاست که یا از بین رفته‌ و دوستداران خود را در سوگ فرو برده‌ و یا زخمی و آسیب دیده‌ است و نکته عجیب اینکه مقصران هر دوی این رخدادها مدام و بی امان بیانیه تسلیت صادر می‌کنند!

حال و روز خبرنگاران (که قدر مسلم همه آنها را فعال محیط زیست هم می‎‌توان دانست) در کنار فعالان محیط زیست سال‌هاست که وخیم است و اتفاق تلخ دیروز فقط عمق فاجعه را بیشتر نمایان کرد. هر روز؛ نه البته هر ساعت و حتی شاید هر دقیقه در این کشور حادثه رانندگی رخ می‌دهد اما چرا دلایل این حجم گسترده از تصادفات بررسی و برای کاهش آن اقدامی صورت نمی‌گیرد؟

پس از فاجعه دیروز برخی نهادها و رؤسای سازمان‌های مختلف با انتشار پیام‌های متعدد این فاجعه را تسلیت گفتند اما یک سؤال پیش می‌آید: در حالی که حفاظت از محیط زیست یک مسئولیت انسانی، دینی، اجتماعی و براساس قانون اساسی وظیفه همگانی است چرا وزرا، رئیسان و مسئولان طی تمام سال‌ها فعالیت خبرنگاران محیط زیست به تلاش‌های آنها توجهی نکرده و برای کمک به محیط زیست ایران کاری نکرده‌اند؟

ای کاش مسئولانی که اکنون خود را در غم خانواده‌های این دو عزیز شریک می‌دانند و اعلام می‌کنند پیگیر این حادثه خواهند بود، برای یک بار هم که شده نوشته‌های آنها در حوزه محیط زیست را بخوانند و به دغدغه‌های این عزیزان از دست رفته توجه کنند.

روز گذشته اتوبوس حامل جمعی از خبرنگاران در محور ارومیه - نقده واژگون شد. در این حادثه دست‌کم ۲۱ نفر زخمی شده‌اند که حال چند نفر از آنها وخیم است. مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگاران محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا بر اثر واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند.

زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha