کنگره آیت‌الله شاهرودی در شاهرود برگزار می‌شود
کد خبر: 3979772
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

کنگره آیت‌الله شاهرودی در شاهرود برگزار می‌شود

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ شاهرودی گفت: همایش ملی نکوداشت مرجع تقلید فقید شیعه مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی ۱۷ تیرماه جاری با حضور مردم ، علما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شاهرود برگزار می‌شود.

کنگره آیت‌الله شاهرودی در شاهرود برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد، دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ حسینی شاهرودی روز گذشته 2 تیر در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود از برگزاری کنگره آیت‌الله شاهرودی پنجشنبه ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شاهرود خبر داد.

وی با بیان اینکه آیین نکوداشت این عالم برجسته شیعه در قالب همایش ملی و کنگره اصلی برگزار خواهد شد، گفت: مرحله نخست این یادبود در شاهرود زادگاه ایشان، مرحله دوم در شهر مشهد و مرحله سوم در شهر قم برگزار خواهد شد.

نصیری‌فرد با اشاره به اینکه دعوت‌نامه‌هایی به امضای آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و رییس کنگره برای مدعوین ارسال شده اظهار کرد: نامه‌ای به امضای بزرگان و علمای شاهرود، نمایندگان مجلس خبرگان و برخی بزرگان حوزه علمیه قم برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده تا برای این کنگره پیامی داشته باشند.

وی ادامه داد: ابعاد شخصیتی آیت‌الله حسینی شاهرودی آن قدر گسترده است که برگزاری یادواره‌های بزرگ زیبنده شخصیت ایشان است که در این راستا گروه چهار نفره‌ای از بهترین محققان حوزه علمیه قم مدت هشت ماه به طور شبانه روز تألیفات و آثار این عالم برجسته را جمع‌آوری کردند.

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ حسینی شاهرودی هدف از برپایی این کنگره را معرفی وی به مردم به ویژه قشر جوان برشمرد و افزود: ساخت ۲ مستند تلویزیونی که یکی برای عموم مردم و دیگری تخصصی است برای علمای حوزه‌های علمیه قم از زندگینامه این مرجع بزرگ شیعه انجام شده است.

نصیری‌فرد از نگارش کتاب رمانی به نام «گتِ آقا» از زندگینامه این مرجع عالیقدر خبر داد و گفت: این کتاب سیر کودکی تا رحلت آیت‌الله شاهرودی را شامل می‌شود که توسط یکی از بهترین رمان‌نویسان کشور برای جذب قشر جوان به نگارش در آمده است.

به گفته وی، آیت‌الله حسینی شاهرودی از عبارت « گت آقا » برای علمای بزرگ استفاده می‌کرد که به همین منظور نام کتاب زندگی‌نامه وی نیز از این عبارت وام گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه زندگینامه جامعی از ایشان توسط محققان حوزه علمیه قم طی هشت ماه گذشته تهیه شده یادآور شد: این زندگینامه در ۷۰۰ صفحه جمع‌آوری شده که از این مجموعه کتابی ۲۲۰ صفحه‌ای به صورت خلاصه نیز به نگارش در آمده است.

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ حسینی شاهرودی متذکر شد: یکهزار و ۴۰۰ عکس وی از کشورهای عراق، کویت، پاکستان و هندوستان جمع‌آوری شده که در کتاب عکس نوشت برای کنگره قم در دست تهیه است.

نصیری با بیان اینکه ۱۰ نمایشنامه رادیویی از زندگینامه ایشان تولید شده گفت: در برگزاری این کنگره با ۲ هدف دنبال می‌شود، یکی معرفی تولیدات علمی آیت‌الله شاهرودی و کتاب‌های نوشته شده پیرامون ایشان و دیگری شناساندن ایشان به جامعه به عنوان یک مرجع تقلید بین‌المللی است.

به گفته وی، از تولیدات ایشان ۱۵ عنوان کتاب و ۷۵ جلد کتاب از نوشته‌های پیرامونی جمع‌آوری شده که در کنگره ارایه خواهد شد.

حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود هم در این نشست با اشاره به حضور حداکثری مردم در روز انتخابات گفت: مردم به رغم همه تنگناها از جمله بیماری کرونا، شیطنت دشمنان و بمباران های تبلیغاتی در جهت شرکت نکردن، حماسه خلق کردند و نشان دادند پای آرمان‌های نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

 وی با بیان اینکه باید مسوولان در برگزاری مناظرات به دلیل برخی بداخلاقی ها تجدید نظر کنند، گفت: تبریک رقیبان به رییس جمهور منتخب کار ارزشمند فرهنگی بود که موجب آرامش در کشور شد و باید این امر نهادینه شود.

امینی نکوداشت مفاخر را یکی از مهمترین کارهای شورای فرهنگ عمومی دانست و افزود: آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی یکی از مفاخر بزرگ شاهرود به ویژه جهان تشییع بود.

وی ادامه داد: برگزاری این کنگره، تبلیغ شخص نیست، آن عالم برجسته سال‌ها است که از دنیا رفته است و نیازی به برگزاری این گونه همایش‌ها ندارد، ترویج یک فضیلت، تبلیغ الگوسازی برای جامعه جوان این ضرورت را ایجاب می‌کند.

ابوطالب جلالی، فرماندار شاهرود نیز خواستار مشارکت و همراهی تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان جهت برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله حسینی شاهرودی شد.

گفتنی است آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد، وی از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم قمری و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی بود. وی ۱۴ شهریور ۱۳۵۳ درگذشت و در حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف دفن شد.

انتهای پیام
captcha