همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود
کد خبر: 3979687
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود

همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و اولین پیش‌همایش در این راستا هم روز ششم تیرماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

ارسال/ همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید عبدخدایی، مسئول گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دوم تیرماه در نشست خبری همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی، گفت: این همایش بین‌المللی در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و اولین پیش‌همایش آن هم روز ششم تیرماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: آیت‌الله حسینی بوشهری در این همایش با موضوع تحلیل شخصیت انقلابی و علمی آیت‌الله فاضل سخنرانی می‌کند. همچنین آیت‌الله مبلغی با موضوع آراء فقهی آیت الله فاضل در امتداد فقه سیاسی امام خمینی و حجت‌الاسلام پارسانیا هم با موضوع تبیین اندیشه‌های اجتماعی آن مرجع تقلید سخنرانی خواهد کرد.

عبدخدایی تصریح کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی قریب به ده سال در خدمت امام تحصیل کردند و بالغ بر 20 سال هم به تبیین و تشریح اندیشه‌های فقهی امام پرداختند و از شارحان مهم مکتب امام محسوب می‌شوند؛ ایشان همچنین عامل به مکتب فقهی امام هم بودند؛ در ابتدای شکل‌گیری انقلاب و  در تثبیت نظام انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی حاضر در صحنه بودند و با حضور در دانشگاه‌ها و حوزه مکتب فقهی امام را در مقام نظر و عمل تبیین و پیاده کردند.

مسئول گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: ویژگی مهم مکتب فقهی امام خمینی سیاسی بودن آن است؛ امام حکومت را فلسفه عملی فقه می‌دانستند و آیت‌الله فاضل لنکرانی هم در بعد فقه سیاسی و نقش‌آفرینی در حکومت جزء سردمداران فکری و عملی بودند بنابراین جا دارد برای شناخت مکتب فقهی امام به تبیین اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و فقهی ایشان بپردازیم.

عبدخدایی با تاکید بر تبیین آراء فقهی و اصولی آیت‌الله فاضل لنکرانی، اضافه کرد: سلسله پیش همایش‌هایی قرار است از سوی مرکز فقهی برگزار و سبک‌شناسی و منهج‌شناسی فقه سیاسی این عالم بزرگ به عنوان امتداد مکتب فقهی امام انجام شود.

برگزاری 20 پیش همایش

دبیر علمی همایش ملی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: فرایند برگزاری همایش در طول دو سال تعریف شده و در سال 1402 همایش اصلی برگزار خواهد شد؛ این پیش‌همایش، اولین همایش محسوب می‌شود؛ سه کمیسیون علمی فقه سیاسی، اصول فقه سیاسی و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی هم برای این کار تعیین شده که با حضور افاضل حوزه مدیریت و اداره می‌شوند.

عبدخدایی اظهار کرد: در حدود 20 پیش‌نشست برای همایش برگزار می‌شود و در طول سال تا برگزاری همایش اصلی، فراخوان مقاله انجام و از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط هم حمایت خواهد شد. همچنین از صاحب‌نظران جهان اسلام در عرصه فقه سیاسی مصاحبه‌هایی اخذ خواهد شد و هم‌اندیشی‌هایی هم برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه از محققان و فضلای حوزه و دانشگاه درخواست داریم که در این زمینه ما را یاری کنند و قلم بزنند، اظهار کرد: آیت ‌الله فاضل لنکرانی از مؤسسان نظام جمهوری اسلامی در نظر و عمل بودند و پایه‌های فقهی نظام اسلامی را تبیین و تشریح و تثبیت کردند و هنوز هم آراء وی می‌تواند در رفع مشکلات کشور به ما کمک کند.

وی افزود: اولین پیش همایش روز ششم تیرماه با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله احمد مبلغی و حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در نوبت صبح برگزار می‌شود و با توجه به شرایط کرونا با حضور جمعی محدود برگزار خواهد شد.

اعمال سلیقه به نام دین

عبدخدایی تصریح کرد: مردم ایران بعد از چندصد سال مبارزه تاریخی به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند عدالت در کشور محقق شود، باید حکومتی مبتنی بر فقه داشته باشند، لذا اندیشه فقهی امام مبنای حکومت شد و هرقدر مبانی فقهی پخته‌تر باشد و در اختیار مسئولان و نهادهای حکومتی قرار گیرد، چهره زیبای عدالت اسلامی را می‌توان بیشتر در عرصه مدیریت کشور دید و برعکس اگر این مبانی قوی نباشد، سلیقه بیشتری از سوی افراد اعمال خواهد شد و اثرات نامطلوبی به اسلام بار خواهد شد.

وی اضافه کرد: دستاورد چنین همایشاتی باید در کشورداری ما بروز و ظهور یابد؛ امروز مشکل بانکداری، بی‌عدالتی و مشکلات سیاسی و اجتماعی متعدد هستیم و نباید اعمال سلیقه افراد به نام اسلام نوشته شود؛ بنای ما براین است که با تبیین دقیق مواضع اسلامی و ارائه مدل، حکومت‌داری اسلامی نمود بیشتری داشته باشد که در حقیقت همان تحقق بیشتر عدالت است.

عبدخدایی تصریح کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی با اینکه در ابتدای انقلاب پذیرش مناصب برای ایشان فراهم بود ولی ترجیح دادند که به مسائل علمی بپردازند و به تبیین مبانی نظری حکومت اسلامی پرداختند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد نورموسوی، مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه این پیش‌همایش قرار بود 26 خردادماه برگزار شود، ولی به علت همزمانی با انتخابات برگزار نشد، گفت: روز ششم تیرماه این همایش برگزار می‌شود و آیت‌الله حسینی بوشهری با موضوع تحلیل شخصیت انقلابی و علمی آیت‌الله فاضل سخنرانی می‌کند. همچنین آیت‌الله مبلغی با موضوع آراء فقهی آیت‌الله فاضل در امتداد فقه سیاسی امام خمینی و حجت‌الاسلام پارسانیا هم با موضوع تبیین اندیشه‌های اجتماعی آن مرجع تقلید سخنرانی خواهد کرد.

دبیر علمی این همایش بیان کرد: جامعه از مراکز حوزوی این مطالبه را دارد که مبانی دینی را به نحوی عرضه کنند که کارآمدی خود را در عرصه سیاسی و اجتماعی نشان دهد. آیت‌الله فاضل در آثاری چون قواعدالفقهیه و آثار دیگر مبانی‌ای بیان کرده که محققان می‌توانند با آشنایی با این مبانی و استخراج آن به ارتقاء روش حکومت‌داری در جامعه کمک کنند.

انتهای پیام
captcha