ثبت درخواست 1097 روستا برای اعلام روستای قرآنی / پیشتازی استان اصفهان
کد خبر: 3979503
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
مرتضی خدمتکار خبر داد:

ثبت درخواست 1097 روستا برای اعلام روستای قرآنی / پیشتازی استان اصفهان

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ثبت اطلاعات هزار و 97 روستا برای حضور در طرح روستای قرآنی کشور گفت: پس از بررسی مستندات ثبت شده طی دو مرحله، تاکنون 17 روستا نصاب‌ لازم را دریافت کرده‌اند، در ادامه از بین این روستاها 10 روستا به عنوان روستای قرآنی کشور معرفی می‌شوند.

ثبت درخواست 1097 روستا برای معرفی به عنوان روستای قرآنی کشورمرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آخرین وضعیت طرح انتخاب روستای قرآنی کشور گفت: بحث انتخاب روستای قرآنی ایران از بهمن‌ماه سال قبل رسماً آغاز شد، ‌پس از آن رونمایی از پوستر این طرح را شاهد بودیم و در ادامه اعلام رسمی فراخوان در رسانه‌ها منتشر و همزمان سامانه ثبت اطلاعات روستاهای قرآنی ایران از سوی دهیاران راه‌اندازی شد.

وی افزود: بعد از اعلام فراخوان شاهد استقبال از سوی روستاهای کشور بودیم، با توجه به همکاری وزارت کشور و به طور مشخص سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی، در مجموع 1097 روستا در مرحله اول اطلاعات خود را در سامانه ثبت و در ادامه مستندات و گزارش‌های خود را بر اساس شاخص‌های تعیین شده برای این انتخاب،‌ بارگذاری کردند. در این بخش بیشترین سهم را استان اصفهان داشت.

خدمتکار تصریح کرد: در ادامه هیئت‌های انتخاب در استان‌ها کار خودشان را رسماً شروع کردند، همانطور که در شیوه‌نامه این طرح پیش‌بینی شده بود، هیئت‌های انتخاب در استان‌ها متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف هستند، این هیئت‌ها موظف بودند کار بررسی مستندات و گزارش روستاهایی که در این دور ثبت اطلاعات کرده بودند، بررسی و در نهایت سه روستای منتخب استان را به هیئت مرکزی معرفی کنند.

ثبت درخواست 1097 روستا برای اعلام روستای قرآنی / پیشتازی استان اصفهان

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در نهایت مجموعاً 35 روستای منتخب از سوی استان‌ها به هیئت مرکزی معرفی شدند. در این مرحله دو استان هیچ روستایی را ثبت نکرده بودند، برخی دیگر از استان‌ها از یک تا سه روستا را معرفی کردند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه هیئت مرکزی انتخاب روستای قرآنی کشور بعد از معرفی 35 روستای قرآنی گفت: این هیئت با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی همچون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی، نهاد ریاست جمهوری، سازمان دارالقرآن، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تشکیل جلسه داد و در گام نخست از مجموع 35 روستایی که از سوی استان‌ها معرفی شدند، 17 روستا واجد شرایط اولیه شناخته شدند و نصاب لازم را برای بررسی در مرحله بعد کسب کردند.

خدمتکار بیان کرد: در این مرحله با هماهنگی‌هایی که با تمامی استان‌ها در روزهای گذشته اتفاق افتاده است، نمایندگان هیئت انتخاب مرکزی به این 17 روستا اعزام می‌شوند تا بازدید میدانی و بررسی مستندات را داشته باشند و گفت‌وگوهایی که برای احراز نهایی لازم است، انجام دهند. در کنار این کار و از آنجایی که این روستاها شرایط اولیه را کسب کرده‌اند، لازم است که یک هیئت اعزام شود تا از تلاش‌های این روستاها برای فعالیت‌های صورت گرفته در گذشته قدردانی کنند و اعلام کنند امروز بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سایر روستاها به عنوان الگو و زمینه معرفی به تمام کشور فراهم شده است.

وی گفت: در روزهای آینده با بررسی‌های میدانی که از سوی نمایندگان هیئت انتخاب مرکزی صورت خواهد گرفت، در نهایت روستاهای قرآنی ایران را به صورت منتخب و برگزیده اعلام خواهیم کرد و تلاش خواهد شد تا در دهه ولایت که اواخر تیر و اوایل مردادماه است، مراسم معرفی رسمی روستاهای قرآنی ایران را با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور داشته باشیم تا به این ترتیب مرحله اول و دور اول انتخاب روستای قرآنی در همین دولت به سرانجام برسد.

انتهای پیام
captcha