فصلی‌بودن دین آفت دینداری است
کد خبر: 3971365
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

فصلی‌بودن دین آفت دینداری است

امام جمعه ساوجبلاغ با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که فصلی‌بودن دین، آفت دینداری است، گفت: برخی فکر می‌کنند که باید تکالیف و واجبات فقط در ماه رمضان یا محرم رعایت شود.

فصلی‌بودن دین آفت دینداری است

حجت‎‌الاسلام روح‌الله مختاری، امام جمعه ساوجبلاغ در گفت‌وگو با ایکنا از البرز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عیدفطر، اظهارکرد: عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ در دین مبین اسلام است که در بین بزرگان دین و مسلمانان جهان از جایگاه و حرمت فوق العاده‌ای برخوردار است و نبی‌مکرم اسلام امت را در خصوص این عید و فضیلت‌های آن بسیار مورد اهمیت و سفارش قرار می‌دادند.

وی روز عید فطر را روز دریافت جایزه الهی به واسطه یک ماه روزه‌داری بندگان و مومنان دانست و افزود: عید سعید فطر پاداش، مومنان و روزه‌دارانی است که پس از یک ماه روزه‌داری، قلب و جان خود را پاک و نورانی کرده‌اند و از تمامی فیوضات ماه مبارک رمضان بهترین بهره را دریافت کرده‌اند و عید فطر جشن عبادات مومنان و پاداش بندگی بندگان خوب خداست.

این مسئول با اشاره به این‌که در قنوت نماز عید فطر، ۹ مرتبه به خدا عرض می‌کنیم: «اللّهم انی اسألک خیر ما سألک منه عبادک الصّالحون؛ بهترین چیزی را که بندگان صالحت طلب می‌کنند، به ما عطا کن»، گفت: ‌آنچه که شما خواسته‌اید، رضای خداست، تقرّب به خداست، توفیق عمل برای خدا و توفیق عبودیّت الهی است.

مختاری ادامه داد: فلسفه دعای قنوت عید فطر این است که ما در پایان ماه رمضان از شر بندگی نفس و شرک به پروردگار به خدا پناه می‌بریم، و قنوت عید فطر نوعی دعا و توسل به درگاه خداوند است تا انسان بتواند این ذخیره تقوایی را که در ماه رمضان جمع کرده است، برای همیشه نگه دارد.

امام جمعه ساوجبلاغ تصریح کرد: همچنین عزت دنیوی و آخروی امت رسول‌الله(ص) در عید فطر با فراز دیگری از دعای عید فطر مشخص می‌شود به‌طوریکه «و لمحمّد صلّی اللّه علیه‌وءاله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا»، یعنی خداوند این روز را باعث عزت دنیوی و اخروی امت اسلامی و نبی مکرم اسلام(ص) قرار داده است.

این مسئول در ادامه با بیان این‌که عید فطر دستاوردهای فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی دارد، افزود: دستاورد فردی همان تقواست؛ در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز اتحاد و یکپارچگی مسلمانان در قالب نماز عید فطر را به همراه داشته و در حوزه اقتصادی نیز خداوند متعال در کنار سایر واجبات، بحث زکات فطره را نیز بر مسلمانان واجب کرده است.

امام جمعه ساوجبلاغ تاکید کرد: در روایت آمده که زکات عید فطر، کامل‌کننده اعمال عبادی انسان در ماه مبارک رمضان است، براین اساس زکات همانند روزه‌ رمضان واجب بوده و علت آن نیز حمایت از محرومان جامعه است؛ البته باید همواره به فکر یتیمان و نیازمندان باشیم و وظیفه مسلمان، در جامعه اسلامی داشتن احساس تکلیف نسبت به نیازمندان بوده و دین اسلام نیز در قالب زکات‌های واجب، مستحبی و ... در این رابطه تاکید کرده است.

مختاری در پایان با بیان این‌که نباید فراموش کنیم که فصلی‌بودن دین، آفت دینداری است، خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند که باید تکالیف و واجبات فقط در ماه رمضان یا محرم رعایت شود، در حالی که باید با زندگی فرد عجین شده و مستمر باشد؛ در این شرایط می‌توانیم ادعا کنیم که عبودیت و بندگی ما در ماه رمضان مقبول درگاه حق شده و مشمول رحمت خداوندی شده‌ایم.

انتهای پیام
captcha