مهیندخت زیدی، مدیر مؤسسه قرآن رایحه طیبه البرز در گفتوگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: قرآن یکی از دروس مهم در مدارس است که باید حتی بیش از سایر دروس به آن پرداخت.
وی افزود: پس از شیوع کرونا که فعالیت مدارس و تدریس دروس مجازی شد، آن چنان که باید، درسهای قرآن دانشآموزان همپای آموزش مجازی سایر دروس پیش نرفت.
این فعال قرآنی بیان کرد: متأسفانه در این سالها زیرساختهای مجازی برای آموزش قرآن در البرز شکل نگرفته است و عملا تنها بر روی آموزشهای تئوری و روتین کار کردیم و به سلیقه مخاطب توجه نکردیم.
وی بیان کرد: آموزش محتواهای قرآنی بهدلیل ظرفیتی که دارد میتوان با هر روشی به آن پرداخت؛ از شعر و داستان و تولید محتوای کلیپ و حتی بازیهای کودکانه برای اشاره به نامهای خدا و نزدیک شدن به زبان کودکانه که خود دنیایی از آموزشهای جدید است.
این فعال قرآنی اضافه کرد: در این میان بهرهگیری از توان و ذهن خلاق فعالان قرآنی که در عرصه بینالمللی فعال هستند نیز میتواند به افزایش توان مجازی آموزشهای قرآنی کمک بسزایی کند.
زیدی تصریح کرد: استفاده از توان بینالمللی کشورهای همسایه نیز میتواند کمککننده باشد بهگونهای که یا از ظرفیت مجازی آنان بهره برد یا با فعالان قرآنی آنان از طریق شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار کرد؛ به هر حال افزایش تجربههای افراد متفاوت در این زمینه میتواند بسیار مؤثر باشد.
وی افزود: در این حوزه باید متناسب با سن برنامهریزی کرد؛ بهطور مثال نمیتوان روشهایی که برای یک کودک بهکار میرود همان را برای نوجوانان و جوانان بهکار برد.
این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه ما انگار حوصله رفتن به سمت آموزشهای مجازی را نداشته و اصرار داریم همان روشهای قدیمی و روتین گذشته را ادامه دهیم، افزود: حقیقت این است که نوجوان امروزی دیگر با این روشها ارتباط برقرار نمیکند و درست است که آموزش چهره به چهره بسیار اثربخشی بهتری دارد، اما در کنار آن باید از دیگر روشها نیز بهرهبرداری حداقل آنها را امتحان کرد تا اثربخشی آن را سنجید.
وی یادآور شد: بخشی از مشکل نیز این است که مؤسسات و فعالان قرآنی آنقدر حمایت نمیشوند تا به سمت آموزشهای نوین متناسب با عصر حرکت کنند. بنابراین، نیازمند تخصیص ردیف بودجهای مستقل برای آموزشهای های مجازی قرآن هستیم که این بودجه در آموزش و پرورش و مؤسسات خرج شود.
مدیر مؤسسه قرآن رایحه طیبه البرز تصریح کرد: مهم است که بدانیم کار کردن در این فضا بدون داشتن بودجه مناسب ممکن نیست، چراکه تولید محتوای مجازی نیاز به بودجه و امکانات دارد؛ حال آنکه مؤسسات در آموزش روتین و حضوری خود نیز با مشکل بودجه مواجهاند.
انتهای پیام