به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حسن ملکی، رئیس این سازمان با اعلام خبر برگزاری اولین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی در دوره ابتدایی اظهار کرد: تصویرگری جلد کتابهای درسی اهمیت بالایی دارد چرا که میتواند خیلی مفاهیم، ارزشها و نگرشها را به دانشآموز منتقل کند. معتقدم از طریق این جشنواره میتوان به تصاویر مطلوبی دست پیدا کرد.
اهداف جشنواره
وی افزود: ارتقای جایگاه تصویرگری آموزشی، تربیتی و نقش مؤثر آن در نظام تعلیم و تربیت، تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوای جلد کتابهای درسی، شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند و متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزه کتاب درسی، جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتاب درسی، بروز رسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه، اهداف برگزاری این جشنواره است.
اول اردیبهشت؛ آغاز ارسال آثار
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره از اول اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۰ خرداد ماه ادامه خواهد داشت، علاقهمندان میتوانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و در یک فرآیند داوری و ارزیابی در بازه زمانی ۵۰ روزه، تیرماه نفرات برتر مشخص میشوند.
ملکی با تأکید بر انتقال مفاهیم متناسب از طریق جلد کتابهای درسی، گفت: ملاک مد نظر ما این است که بتوان از طریق جلد کتابها مفهومی را به دانشآموز انتقال داد، یعنی به عبارتی دیگر، تصویر صامت مدنظر نیست و تصویر ناطق میخواهیم، بنابراین باید همه ابعاد روان شناسی، جامعه شناختی، زیبایی شناختی و ... را در برگیرد.
معیارهای ارسال آثار
وی ادامه: توجه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین، تناسب با بیانیه گام دوم انقلاب و اصل «ما میتوانیم»، «احساس مسئولیت»، «جوان مؤمن انقلابی»، «مدیریت جهادی»، «جهاد علمی»، «پیشرفت علمی ایران»، در نظر گرفتن اصول و ارزشهای فرهنگ والای اسلامی، ایرانی (ارزشها و معارف انقلاب اسلامی، خودباوری، خودکفایی، تقویت هویت ملی، وحدت اجتماعی، خانواده، رشد جمعیت، میراث فرهنگی، تاریخ، مفاخر ملی، اقوام ایرانی، پوشش مناسب، نشاطآفرینی، عدالت محوری، استقلال، آیندهنگری (آیندهپژوهی)، رعایت اصول و مبانی زیباییشناسی هنری، نوآوری و تازگی در ایده و اجرا، ارتباط معنادار طرح روی جلد با موضوع و مضمون کتاب و سواد دیداری و شرایط و نیازها و علایق گروه سنی مخاطب برخی از مهمترین ویژگیهای مدنظر در برگزاری این جشنواره است.
فرصت بهرهمندی از ایدههای نوین
ملکی در خصوص چرایی برگزاری این جشنواره با وجود طراحانی در داخل سازمان گفت: ما تصویرگرانی داریم که اکنون تصاویر روی جلد و داخل کتابهای درسی را طراحی میکنند، اما بنا داریم این مسئله را با استفاده از ایدههای نوین، طراحان جدید و افکار و تواناییهایی که در سطح ملی وجود دارد به پیش ببریم و در واقع میدان انتخاب خودمان را توسعه دهیم. در وضع موجود هر آنچه طراحان ما تولید میکنند، استفاده میکنیم، اما در جهت خلاقیت و پویایی تصاویر بهتردیدیم این جشنواره را برگزار و با جامعه هنرمندان و تصاویر آنها ارتباط بیشتری داشته باشیم.
دلایل سوق یافتن به سمت تغییرات جلد کتاب درسی
وی در خصوص چالشهای فعلی جلد کتابهای درسی افزود: در سالی که گذشت راجع به بعضی از تصاویر روی جلد کتابهای درسی، انتقاداتی به سازمان پژوهش ارسال شد که بعضی از این انتقادات درست بودند و برخی هم وارد نبودند. برای رسیدن به جایگاه اعتبار و قوت در زمینه جلد کتابهای درسی علاوه بر استفاده از نفرات در دسترس، از غاطبه علاقمندان و طراحان و هنرمندان تصویرگری جلد کتابهای استفاده میکنیم و خواهیم کرد. اهمیت این امر به این بازمیگردد که وقتی از کتاب درسی حرف میزنیم، کتاب درسی فقط نوشتار نیست، فقط مطالب داخل کتاب نیست از روی جلد کتاب پیامدهی کتاب شروع میشود تا پایان کتاب. همه جای کتاب درسی به نوعی پیام رسانی میکند. گاهی اوقات یک تصویر روی جلد پیامی به دانش آموز انتقال میدهد که باعث میشود آن دانش آموز به محتوای آن کتاب علاقمند شود. برعکس این موضوع هم صادق است. تأمل برانگیز بودن تصویر روی جلد کتاب ما را برآن داشت که به برگزاری این جشنواره فکر کنیم از چند جهت باید به این تصاویر روی جلد توجه کنیم طرح روی جلد کتاب برخلاف آنچه که از ظاهرش بر میآید، کار خیلی پیچیدهای است.
استفاده از تصاویر منتخب از دو سال آینده
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان استفاده از نتایج این جشنواره در کتابهای درسی گفت: خیلی از کتابهای درسی سال آینده ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چاپ شده و دیگر فرصتی برای استفاده از آثار این جشنواره نیست لذا بنا داریم در سال ۱۴۰۱ چه در کتابهای درسی و چه در بستههای تربیت و یادگیری که به طور آزمایشی تولید خواهند شد از این تصاویر بهرهبرداری شود.
انتهای پیام