غفاری: بیش از گذشته نیازمند انس با قرآن هستیم / علیزاده: برنامه‌های قرآنی جهاددانشگاهی بر پایه مسئله و نیاز است
کد خبر: 3965734
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
در جریان بازدید معاون فرهنگی وزیر علوم از ایکنا مطرح شد؛

غفاری: بیش از گذشته نیازمند انس با قرآن هستیم / علیزاده: برنامه‌های قرآنی جهاددانشگاهی بر پایه مسئله و نیاز است

غلامرضا غفاری در جریان بازدید از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد که در این زمانه و شرایط خاصی که در آن قرار داریم بیش از همیشه به سلامت معنوی و انس با قرآن نیاز داریم و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز یادآور شد که ساختار برنامه‌های این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه قرآنی، بر پایه مسئله و نیاز شکل گرفته است.

غلامرضا غفاری وزارت علوم

به گزارش ایکنا، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز دوشنبه 30 فروردین‌ماه، از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و تحریریه ایکنا بازدید کرد.
 
غفاری در این بازدید در جریان روند فعالیت‌ها، تولید و انتشار خبر در اولین خبرگزاری تخصصی قرآنی در جهان اسلام قرار گرفت.
 
معاون وزیر علوم در ادامه در نشستی با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و رؤسای سایر بخش‌های این سازمان اظهار کرد: ان‌شاءالله ویروسی که دنیا را گرفته به زودی رخت بربندد و شرایطی فراهم شود که اینگونه فعالیت‌ها که ذات و طبیعت آنها می‌طلبد در یک فضای عادی و در میادین مختلف همانند دانشگاه به صورت حضوری دنبال شود، برگزار شود. خوشبختانه به لحاظ مجازی، فعالیت‌های بسیار خوبی به ویژه در مجموعه‌هایی همانند جهاددانشگاهی که از زیرساخت‌های خوبی بهره‌مند است، انجام گرفته است.
 
وی ادامه داد: تنوع بخشی به فعالیت‌ها در حوزه قرآن، از تفسیر و تلاوت گرفته تا پژوهش و عرصه‌های دیگر، از اقدامات ارزنده جهاددانشگاهی است و خوشبختانه ما هم در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها، با توجه به زمینه و خاستگاهی که وجود داشته و هم‌افزایی سایر مجموعه‌ها، توانسته‌ایم چنین اقداماتی انجام دهیم و هدف ما در فعالیت‌های قرآنی این بوده که بیشترین مشارکت را داشته باشیم.
 
غفاری افزود: تاکنون 38 فعالیت فرهنگی و قرآنی تعریف کرده‌ایم که انس و اخوت بیشتری را در میان کل خانواده آموزش عالی ایجاد کرده است تا ان‌شاءالله شاهد گسترش فرهنگ قرآنی، به لحاظ شناختی، معرفتی، زندگی‌ حرفه‌ای و فردی و اجتماعی در میان آنها باشیم.
 
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نقش این جنس از فعالیت‌ها در سلامت اجتماعی جامعه بسیار اهمیت دارد. البته وقتی از سلامت اجتماعی بحث می‌شود یکی از زیرمجموعه‌های آن سلامت معنوی است که طبعاً با انسی که با قرآن و آموزه‌های دینی حاصل می‌شود مرتبط است؛ به ویژه در این زمانه و شرایط خاصی که در آن قرار داریم بیش از همیشه به سلامت معنوی نیاز داریم.
 
عیسی علیزاده نیز در این نشست اظهار کرد: جهاددانشگاهی بیست و چهار دوره جشنواره ملی قرآن را برگزار کرده‌ که از دل آن بسیاری از مدیرانی که امروز در بخش‌های دینی و فرهنگی فعالیت دارند بیرون آمده‌اند. یکی از ویژگی‌های مثبتی که در کارهای این نهاد انقلابی وجود دارد این است که ساختار ما بر اساس مسئله و نیاز شکل گرفته است. 
بیش از گذشته نیازمند انس با قرآن هستییم/ تشریح فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها
 
وی ادامه داد: در ادامه شش دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را هر دو سال برگزار کردیم چراکه استدلال ما این بود که وقتی دانشجو در سطح کشور اول می‌شود باید مرحله بالاتری برای انگیزه رشد وی وجود داشته باشد. همچنین دوره‌های آموزشی در این راستا برگزار می‌کنیم که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور متولی آن است. 
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: واقعیت این است که رویکرد قرآنی ما رویکرد متفاوت و میان‌رشته‌ای است و صرفاً به قرائت، حفظ و ترتیل و ... توجه نمی‌شود بلکه دانشجویی که مدیریت خوانده به رابطه مدیریت و قرآن یا دانشجویی که ادبیات خوانده است به شاخصه‌های داستان در قرآن می‌پردازد. 
 
علیزاده گفت: روش اخیر ما این است که به جای اینکه روی تک تک دانشجویان کار کنیم دانشجومربی تربیت کرده و از خود دانشجویان استفاده می‌کنیم. در مجموع علی‌رغم اینکه مجموعه‌های متعددی بعد از تشکیل فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی در کشور، چه در حوزه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی با بودجه‌های خوب تشکیل شدند، اما کماکان وجه رقابتی ما نیروی انسانی خلاق و با انگیزه و دیگری خوش‌نام بودن جهاددانشگاهی است.
 
وی افزود: جهاددانشگاهی نهادی خوش‌نام است و تاکنون افراط و تفریط در فعالیت‌هایش نبوده است. رابطه ما با وزارت علوم هم خوب است و در دوران معاونت آقای دکتر غفاری هم رابطه خوبی داشته‌ایم.
 
بنابر این گزارش، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا نیز در این نشست اظهار کرد: مرکز آموزش‌های تخصصی قرآن کریم تقریباً در بین مؤسسات قرآنی تنها جایی است که به خاطر فناورانه بودن جهاددانشگاهی و بهره‌مندی از پلتفرم‌هایی که جهاد دارد و ما نیز در واحدهای فناور تولید کرده‌ایم، افت مخاطب نداشته است لذا در مراکز قرآنی پیشگام هستیم و همین امروز برخی اساتید برجسته قرآنی همانند موسوی بلده و سعیدیان، کلاس‌های آموزشی خود را روی پلتفرم‌های قرآنی ما برگزار می‌کنند.
 
بیش از گذشته نیازمند انس با قرآن هستییم/ تشریح فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها
وی افزود: مرکز دیگر وابسته به سازمان، مرکز مشاوره است که صرفاً به ارائه مشاوره فردی نمی‌پردازد بلکه در زمینه ابزارهای سنجش و روانشناسی، کارهای جدی انجام می‌دهد. با وزارت آموزش و پرورش نیز قراردادی در زمینه شخصیت‌شناسی دانش‌آموزان کار می‌کنیم. همچنین پروژه‌ای با وزارت ورزش و جوانان برای بومی‌سازی آموزش‌های پیش از ازدواج به جوانان برگزار می‌کنیم. کار مشترکی نیز با معاونت اجتماعی شهرداری و وزارت ورزش و جوانان در زمینه استفاده از آموزه‌های قرآنی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی ویژه مناطق آسیب‌خیز تهران شروع کرده‌ایم.
 
مدیرعامل ایکنا اظهار کرد: تولیدات استودیو مبین نیز تقریباً اندازه یک شبکه تلویزیونی است و از همین‌جا می‌توان روی شبکه‌های مختلف برنامه پخش کرد. خروجی سال جدید ما در آیتم‌های مختلف از روزی یک ساعت و نیم بالاتر رفته و چهارده آیتم برای ماه مبارک رمضان از شخصیت‌های مختلف ملی آماده و در حال پخش است.
 
همچنین در ادامه مدیران بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله مدیران مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، مرکز آموزش و ... به معرفی مجموعه خود پرداختند.
 
انتهای پیام
captcha