تقوا اصلی عینی و محور ظهور فضایل اخلاقی است + فیلم
کد خبر: 3965292
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
جرعه‌ای از کلام امیر(ع)/ 2

تقوا اصلی عینی و محور ظهور فضایل اخلاقی است + فیلم

پژوهشگر نهج‌البلاغه در درس‌گفتار شرح خطبه متقین اظهار کرد: دامنه اصلی، عینی و عملی تقوا در زندگی انسان به صورت فضایل اخلاقی جاری می‌شود و نباید آن را به یک عنوان مجرد ذهنی تلقی کرد. این را هم باید دانست که تقوا یک نقطه نیست بلکه یک خط است که فرد متقی بر مسیر این خط به پیش می‌رود.

دکتر سیدحمید خوئی
به گزارش ایکنا، سیدحمید خویی از نوادگان آیت‌الله خویی و محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سلسله درس‌گفتارهای «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» در خبرگزاری به بیان نکاتی درباره خصوصیات متقین از منظر حضرت علی(ع) پرداخته است که قسمت دوم آن از نظر می‌گذرد؛
 
در بیان مفهوم تقوا به عنوان یکی از اساسی‌ترین و محوری‌ترین کلیدواژه‌های معارف دین و یکی از مهم‌ترین عناوین قرآنی باید این توضیح مقدماتی را بیان کنم. تقوا یک وجه نظری دارد که شاید به همین وجه نظری آن پرواپیشگی گفته می‌شود؛ بدین معنا که خداوند را همه‌جا حاضر، ناظر و خود را در محضر پروردگار بدانیم و حریم و حرمت خدا را حفظ کنیم.
 
اما دامنه اصلی، عینی و عملی تقوا در زندگی انسان به صورت فضایل اخلاقی جاری می‌شود؛ لذا تقوا را نباید یک عنوان مجرد ذهنی تلقی کرد. این را هم باید دانست که تقوا یک نقطه نیست، بلکه یک خط است و متقی کسی است که بر مسیر این خطر حرکت می‌کند و به پیش می‌رود. قرآن نقطه اول این خط را این گونه تعریف می‌کند که هر چقدر استطاعت دارید تقوای خدا پیشه کنید و نقطه غایی این خط این است که آن‌چنان که شایسته و بایسته مقام بی‌مثل و مانند پروردگار است، تقوای خدا را رعایت کرده و از این دنیا کوچ نکنید، مگر اینکه مقتضیات مسلمانی را رعایت کرده باشید.
 
قرآن در آیات متعدد و فراوانی پیام خود را با زیرساخت و زیرزمینه تقوا به مخاطبان و مؤمنان منتقل می‌کند. در قرآن کریم آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوااللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید» (احزاب/70) این یکی از آشناترین پیام‌های حضرت پروردگار در قرآن کریم است.
 
همچنین قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ الا ای اهل ایمان، خداترس شوید و هر نفسی نیک بنگرد تا چه عملی برای فردای قیامت خود پیش می‌فرستد، و از خدا بترسید که او به همه کردارتان به خوبی آگاه است» (حشر/ 18) امیرالمؤمنین(ع) که امام المتقین است در فرمایشات خودشان به کرات مؤمنان و مخاطبان را به تقوای الهی توصیه کرده‌اند.
 
بسیاری از خطبه‌های ایشان با دعوت به تقوا شروع شده است، اما در خطبه متقین که ان‌شاء‌الله از این به بعد به فرازهایی از آن خواهیم پرداخت ویژگی‌های عینی و مختصات عملی متقین را از کلام ایشان خواهیم شنید و از خداوند مدد خواهیم گرفت که ان‌شاءالله ما را نیز در زمره تقواپیشگان قرار دهد.
انتهای پیام
captcha