چگونه کودکان زیر 14 سال را با قرآن مأنوس کنیم + فیلم
کد خبر: 3964918
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 2

چگونه کودکان زیر 14 سال را با قرآن مأنوس کنیم + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نظم در ارائه قرآن به کودکان تأثیر زیادی در انس آنان با این کتاب آسمانی دارد، ضمن بیان یک داستان قرآنی، نحوه مأنوس شدن با قرآن برای کودکان زیر 14 سال را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در دومین بخش از این ویدئوها، همیز سبک مناسب انس با قرآن برای کودکان زیر 14 سال را تشریح کرد و گفت:

 

 

اگر برای ارائه قرآن در خانه نظم داشته باشید، اثر بیشتری دارد. مثلاً وقتی پدر وارد خانه می‌شود بعد از اینکه استراحت کرد، رحل قرآن را باز و با بچه‌ها قرآن را هم‌خوانی کند و داستان‌هایی را از قرآن برای بچه‌ها بگوید؛ یا مادرها در ساعاتی از روز که بچه‌ها درسشان تمام شده است می‌توانند این کار را انجام دهند.

برای مثال داستانی از قرآن برایتان می‌گویم. در سوره حج آیه 73 خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ؛ اى مردم مثلى زده شد پس بدان گوش فرا دهيد كسانى را كه جز خدا مى‏ خوانيد هرگز [حتى] مگسى نمى‌آفرينند هر چند براى [آفريدن] آن اجتماع كنند و اگر آن مگس چيزى از آنان بربايد نمى‏‌توانند آن را باز پس گيرند. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند».

خداوند مثلی می‌زند گوش دهید؛ کسانی که خدا را قبول ندارند می‌گویند خدایی نیست چون می‌خواهند اعمالی که خدا دستور داده را انجام ندهند؛ از همان اول صورت مسئله را برای خودشان پاک می‌کنند و می‌گویند خدایی نیست. خدا می‌گوید اگر راست می‌گویید مگسی خلق کنید. همه به مگس می‌گویند موجود کثیف؛ موجودی کثیف‌یاب. خداوند می‌گوید اگر راست می‌گویید مگس خلق کنید. چرا خدا چنین مثلی می‌زند؟ خداوند می‌فرماید اگر مگس از شما چیزی بدزدد نمی‌توانید از دهنش پس بگیرید چون با خرطوم برمی‌دارد بعد می‌فرماید هم مگس ضعیف است و هم کسی که نمی‌تواند غذایش را از دهن مگس بگیرد.

وقتی شما اینقدر ضعیف هستید آیا می‌توانید بگویید من خالق هستی هستم و به خالق، مربی، رب‌العالمین نیاز ندارم؟

دانشمندان محیط زیست می‌گویند بال مگس که رنگارنگ و ظریف است و بافت زیادی هم در بالش به کار رفته هر جا که تعفنی باشد، گاز مسموم در هوا را با بالش جذب می‌کند. مگس در قسمت سرش چندین مردمک چشم دارد به همین دلیل نمی‌توانید شما با دستتان مگس را بگیرید باید هوا را مسموم کنید تا مگس بمیرد.

خداوند می‌فرماید این مخلوق با این همه راز و رمز را شما نمی‌توانید خلقش کنید اما می‌توانید بفهمید خالق او چه قدر با ظرافت و دقت آن را خلق کرده است؛ پس آن خالق را بشناسیم و بندگی او را کنیم.

این داستان قشنگی است که بچه‌ها نسبت به آن حساس می‌شوند و آن را می‌‌فهمند. دلیل تأکید بر  خواندن قرآن این است که قرآن مجموعه همه اطلاعات است. این سبک بیان مفاهیم قرآن برای بچه‌ها بسیار اثر دارد. البته برای بچه‌هایی که به عقل تحلیلی و تفکر انتزاعی رسیده‌اند این سبک را توصیه نمی‌کنیم آنها به چیزهای جذاب‌تری احتیاج دارند، این سبک برای بچه‌های زیر سن 14 سال می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha