افزایش نشاط معنوی و تولید محتوای قرآنی با پویش «در بهشت»
کد خبر: 3963976
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد:

افزایش نشاط معنوی و تولید محتوای قرآنی با پویش «در بهشت»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به رسالت پویش قرآنی «در بهشت» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید بسیاری بر تولید محتوای مناسب دارند؛ لذا ما نهضت تولید محتوای قرآنی را در کنار پویش قرآنی «در بهشت» با همین هدف انجام می‌دهیم. هدف دیگر پویش مقابله با کاهش نشاط معنوی و پویایی جامعه به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام شیوع کروناست.

حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز، دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، در نشست خبری پویش قرآنی «در بهشت» با اشاره به برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها برنامه‌های متعدد مذهبی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها فعالیت هیئات مذهبی و مناسک مذهبی همانند اعتکاف است. پرشورترین و پراستقبال‌ترین این برنامه‌ها نیز جشنواره‌های قرآنی دانشگاهیان است که با استقبال خوب اساتید و دانشجویان مواجه می‌شود و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اساتید و دانشجویان در آن شرکت کرده‌اند. این موضوع حاکی از علاقه و ذائقه دانشگاهیان به فعالیت‌های مذهبی است.

وی با اشاره به تأثیر فعالیت‌های مذهبی بر سایر فعالیت‌های دانشگاهی ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا که یکسال و نیم است با آن مواجه هستیم این تأثیرگذاری به روشنی در برنامه‌هایی که از سوی دانشجویان و هیئات مذهبی و فعالیت‌های خیرخواهانه برگزار می‌شود، قابل مشاهده است. بزرگترین فعالیت‌ها همانند نهضت‌های مواسات و همدلی، کمک به نیازمندان و امدادرسانی در مراکز درمانی توسط بخش‌های مذهبی دانشگاهی انجام شده است. به ویژه در اوایل شیوع کرونا که نوعی سردرگمی نسبت به آینده ویروس و تبعات آن وجود داشت، حضور مجاهدانه جریانات مذهبی دانشگاهی را شاهد بودیم.

تداوم تبلیغ و نیکوکاری دانشگاهیان در ایام کرونا

حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: هشتصد مبلّغ که در سال‌های گذشته در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و سایر مجموعه‌های دانشگاهی در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و به مشاوره و تبلیغ می‌پرداختند، با شیوع کرونا به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه داده و گروه‌های بیشتری را نیز جذب کردند. در همین مدت ۱۳۰ مرکز نیکوکاری در ۱۳۰ دانشگاه تأسیس شد. با این تحلیل و آماری که از فضاهای دانشجویی وجود دارد می‌توانیم با قاطعیت بگوییم جریان مذهبی با وجود شیوع کرونا با تمام توان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: این تداوم حرکت محصول آن جریان عمومی مذهبی است که در دانشگاه‌های خود شاهد هستیم که با تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت مجازی نیز ادامه داشته است. از جمله آنها هیئات مذهبی مجازی است که در عمده مراکز مذهبی دانشجویی شاهد آن هستیم. یکی از اهدافی که نظام سلطه دنبال می‌کند این است که با استفاده از برخی آسیب‌ها و مشکلات داخلی خواسته‌های خود را به عنوان خواسته عموم القا کنند و به تصویر بکشند. با وجود اینکه قدرت چندانی برای اثرگذاری در داخل کشور ندارند، اما سروصدای زیادی بر پا می‌کنند. لذا باید برای نشان دادن اهداف آنها تلاش بیشتری به خرج دهیم و از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم؛ چراکه آنها با وجود تعداد ناچیز در فضاهای عمومی، اما در عرصه مجازی فعالیت زیادی دارند، اما ما که وابسته به هویت دینی هستیم، باید در نشان دادن این جریان غالب مذهبی و دینی تلاش بیشتری کنیم.

راه‌اندازی نهضت تولید محتوای قرآنی در کنار پویش «در بهشت»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهداف پویش قرآنی «در بهشت» اظهار کرد: هدف این پویش نشان دادن واقعیت موجود در فضای آموزش عالی کشور است. رهبر معظم انقلاب تأکید بسیاری بر تولید محتوای مناسب دارند و در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی فضای مجازی مجدداً بر این موضوع تأکید کردند؛ لذا ما نهضت تولید محتوای قرآنی را در کنار این پویش قرآنی انجام می‌دهیم. از سوی دیگر نگرانی‌هایی بابت کاهش نشاط معنوی و پویایی در سطح جامعه به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است که یکی دیگر از اهداف پویش قرآن در بهشت مواجهه با این وضعیت است.

پویایی و نشاط معنوی در دانشگاه

وی بیان کرد: طبیعتاً تعطیلی فضاهای حضوری، نگرانی‌هایی بابت انتقال ارزش‌های مذهبی ایجاد کرده است، چراکه در گذشته تشکل‌های دانشجویی و مجموعه‌های فعال و مساجد دانشگاهی کانون انتقال این ارزش‌ها بودند. لذا این پویش تلاش می‌کند تا نشاط معنوی در دانشگاه‌ها حفظ شود. در گذشته تشکل‌ها و فعالین دانشجویی برای انتقال ارزش‌های دینی در دانشگاه‌ها برنامه‌ها و نشست‌های ویژه‌ای برگزار می‌کردند که هم‌اکنون به دلیل شرایط موجود این نشست‌ها در فضای حضوری وجود ندارد و پویش قرآن در بهشت تلاش می‌کند تا نشاط دینی فضا‌های دانشجویی در دانشگاه حفظ شود و در ترویج مفاهیم دینی اثرگذار باشد و ان‌شاءالله با پایان ویروس کرونا مجددا فعالیت‌های حضوری از سر گرفته شود.

حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان قله دینداری بندگان خداوند است و حتی کسانی که اهل عبادات دائمی نیستند، در این ماه احساس ارتباط با مبدأ هستی دارند و این فضا تکلیف ما را برای توجه به این بیشتر می‌کند؛ پویش یک محمل، نمازخانه و دارالقرآن در فضای مجازی ایجاد می‌کند که بتواند این حس معنوی و ارتباط بندگان با خالق هستی را بیشتر کند و در این عبادتگاه به کلام خالق و قرآن عظیم توجه بیشتری داشته باشند. لازم است قله بودن ما مبارک در دانشگاه‌ها حتی در زمان تعطیلی حفظ شود و این پویش تکالیف خوبی در این زمینه برای خود تعریف کرده است.

راه‌اندازی نهضت تولید محتوای قرآنی در کنار پویش «در بهشت»

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه کاهش ارتباطات جمعی و محدود شدن ترددها ممکن است آسیب‌های روانی برای انسانی داشته باشد؛ لذا فضای معنوی اجازه منزوی، مهجور و افسرده شدن را به انسان نمی‌دهد. قرآن ارتباط صمیمی و بی‌واسطه خداوند با انسان است، لذا باید این شرایط کرونایی و محدودیت‌ها ما را به این سمت بکشاند که از آسیب‌هایی که ممکن است متوجه انسان شود پیشگیری کنیم و یکی از اهداف این پویش نیز همین است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: برای برگزاری پویش جلسات متعددی با مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و گروه‌های معارف برگزار و طرح‌های تکمیلی گرفته شده است؛ لذا از مجموعه این زحمات تشکر و از همه دست‌اندرکاران آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم به این پویش بپیوندند و در راستای خدمت به قرآن تلاش بیشتری به خرج دهند. همچنین از اهالی رسانه و مجموعه‌های خبرگزاری و جریان‌های رسانه‌ای بابت همه حمایت‌ها تشکر می‌کنم.

راه‌اندازی نهضت تولید محتوای قرآنی در کنار پویش «در بهشت»

انتهای پیام
captcha