نوروز؛ اصلی ارزشمند در میان اقوام ایرانی
کد خبر: 3960700
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
یادداشت استاد اسرافيلى به مناسبت فرا رسیدن نوروز /

نوروز؛ اصلی ارزشمند در میان اقوام ایرانی

حسین اسرافیلی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، آورده است: بهار یک اصل ارزشمند در میان اقوام ایرانی است و هر یک آداب و رسوم خاصی را برای این روز‌ها دارند که هر یک پیشینه و حکمتی جالب توجه دارد.

بهار آغازگر امر مبارک در سروه‌های شاعران ایرانی استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت کشورمان در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن نوروز آن را یک خبر واحد دانست که نزد ائمه اطهار (ع) هم مطرح بوده است. این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.
 
موضوع نوروز، یک خبر واحده است که نزد ائمه اطهار (ع) هم مطرح بوده است. این خبر به قدری مطمئن و موثق است که علمای دین احکامی را برای تحویل سال و مواجه شدن با این لحظات صادر کرده‌اند. در این زمینه سخنان گوناگونی وجود دارد و گفته می‌شود مناسبت‌های مهمی مانند معرفی حضرت مولا علی(ع) از سوی پیامبر(ص) به عنوان جانشین، در روز عید نوروز بوده است.
 
وجه دیگر نوروز، شروع بهار و همان نوروز ایرانی است که برخی علما میان بهار و نوروز انسجام مستحکمی را ترسیم کرده‌اند؛ یعنی نوروز، شروع بهار و حرکت وضعی و گردش زمین را با هم همزمان می‌دانستند. ایرانیان همیشه این اتفاق را به عنوان آغاز حرکت، شروع سبزینگی زمین و رخت نو به تن کردن، ارزشمند و قابل احترام می‌دانستند و آداب و رسوم خاصی برای آن داشتند.
 
همین موضوع در شعر فارسی هم، جایگاه ویژه‌ای دارد. از حضرت لسان‌الغیب حافظ شیرازی تا شعرایی همچون سعدی، نسبت به بهاریه، علاقه و ارادت خاصی داشته‌اند و شاعران معاصر هم به تبعیت از آن‌ها شعر‌های زیبای فراوانی در توصیف بهار سروده‌اند. بهار به قدری برای مردم و شاعران ایرانی محترم بوده که آغاز هر حرکت و رویدادی را بهار آن موضوع می‌دانستند و شروع هر امر میمون و مبارکی را به بهار، شکوفایی، سبز شدن و زنده شدن تشبیه می‌کردند.
 
این مسئله در شعر‌ها و سروده‌های شاعران فارسی‌گو، جایگاه ویژه خود را داشته است و نمونه‌های ارزشمند فراوانی در این زمینه وجود دارد که در این یادداشت مجال بررسی آن‌ها نیست.
 
بهار یک اصل ارزشمند در میان اقوام ایرانی است و هر یک آداب و رسوم خاصی را برای این روز‌ها دارند که هر یک پیشینه و حکمتی جالب توجه دارد. در طول تاریخ نیز این آداب و رسوم کمابیش خود را حفظ کرده‌اند تا اینکه نوروز به شکل امروزی به ما رسیده است و باید قدر این فرهنگ را بدانیم. زیرا جشن نوروز و بهار در باور‌های مردمان ایرانی وجود دارد و آن را می‌توان به عنوان هویت این سرزمین دانست که حتی جای خود را در شعر‌ها نیز باز کرده است.
انتهای پیام
captcha