انس با قرآن، کلام انسان را پخته‌تر می‌کند
کد خبر: 3957137
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

انس با قرآن، کلام انسان را پخته‌تر می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه انس با قرآن باید در جامعه نهادینه شود، گفت: هرچه که انسان با قرآن مأنوس می‌شود، کلامش پخته‌تر خواهد شد؛ وقتی به زندگی شعرای بزرگ ایران نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دلیل ماندگاری شعر حافظ، سعدی و مولوی این موضوع است و آن‌ها قرآن را به زبان دیگری بیان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت، امروز سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه، به میزبانی شرکت ملی گاز ایران با حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، احمد مجیدی‌نسب، مشاور فرهنگی وزیر نفت، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، حسن ربیعیان، مسئول دارالقرآن وزارت نفت و دیگر مسئولان این عرصه در سالن جلسات شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.
 
حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این مراسم، با بیان اینکه نسل زمان انقلاب با قرآن انس بسیاری داشتند و آن هم به دلیل شرایط حاکم بر کشور بود و حکومت شاهنشاهی، موضوعات دینی در جامعه کم‌رنگ بود و عمدتاً مباحث قرآنی در میان جوانان انقلابی بسیار متداول بود و مباحث قرآنی، تفسیر و نهج‌البلاغه در میان جوانان مومن و انقلابی به خوبی دیده می‌شد. بعد از آن شاهد آغاز جنگ بودیم که در آن دوران قرآن باز هم پناه جوانان و جامعه ما قرآن بود و رزمندگان ما با قرآن مأنوس بودند و همه قرآن را حداقل در بحث روخوانی ترک نمی‌کردند و به همین دلیل، محیط جبهه یک فضای عرفانی و عاطفی خاصی پیدا کرده بود که درس‌های بسیاری برای ما داشت.

وی افزود: این روز‌ها و به دلیل اینکه درگیری جامعه با موضوعات دیگر رخ می‌دهد، فرد تا حدودی از معنویت دور می‌شود و لذا چیزی که امروز برای نسل ما نیاز است، پرداختن به مبانی قرآنی است؛ چراکه قرآن ابعاد مختلف را ارائه می‌دهد و به لحاظ مفهومی و تاریخی در این دوران که در مبارزه هستیم، ما را به موفقیت می‌رساند.
 
منتظرتربتی تصریح کرد:‌ قرآن در تمام آیاتش جایی که سختی‌ها را بیان کرده، نهایتش امید می‌دهد و اینجاست که طاغوت سقوط می‌کند و یک روزنه امید باز می‌شود؛ لذا چیزی که امروز به آن نیاز داریم، باز شدن روزنه امید در جامعه با معرفت به قرآن و فعالیت‌های قرآنی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه پشتوانه عمده کلام مقام معظم رهبری، قرآن و انطباق با آن است، گفت: امید، جسارت و شجاعتی که در کلام مقام معظم رهبری می‌بینیم، برخاسته از مفاهیم قرآنی و تکیه بر آن است؛ لذا این مسئله برای جامعه از واجبات است که مأنوس شدن با قرآن و امیدی که می‌تواند در این مسیر ایجاد بکند، نهادینه شود.
 
وی اظهار کرد:‌ گرچه قرآن برای امروز و دیروز نیست و هر زمانی یک وجه آن پررنگ می‌شود، اما مزیت قرآن و ماندگاری آن در همان کلی بودن قرآن است که در همه زمان‌ها و دوران‌ها بیان شده است و هرکسی به میزان ظرفیت خود از آن بهره‌برداری می‌کند.

منتظرتربتی بیان کرد: هرچه که انسان با قرآن مأنوس می‌شود، کلامش پخته‌تر خواهد شد و در مفاهیم قرآنی غرق می‌شود. وقتی به زندگی شعرای بزرگ ایران نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دلیل ماندگاری شعر حافظ، سعدی و مولوی این موضوع است و آن‌ها زبان دیگری از قرآن را بیان می‌کنند. در شعر سعدی و دیگر شاعران بزرگ، توجه به قرآن وجود دارد. دلیل لذت‌بخش بودن اشعار این شعرا این است که با قرآن آمیخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در این دوره از مسابقات، اصل قضیه که معنویت و آشنا شدن با قرآن است و روح قرآن در مجموعه وزارت نفت جاری و ساری شود و از آن بهره‌مند شویم.

به گزارش ایکنا، این دوره از مسابقات با حضور ۶۰ متسابق و در دو نوبت صبح و عصر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء در بخش شفاهی و مفاهیم قرآن در بخش کتبی و براساس تفسیر نمونه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به صورت مجازی برپا شده است.

همچنین قضاوت این مسابقات با داوران بین‌المللی و کشوری از جمله محمدحسین سعیدیان، امین پویا، امیر آقایی، محمدرضا ابوالقاسمی و سعید رحمانی و در بخش بانوان اساتیدی از جمله محبوبه کاتب، جعفرزاده، ایمان صحاف، آگاهی و عقبایی بر است.
انتهای پیام
captcha