جشن نیمه شعبان را به 12 فروردین گره بزنیم / ابتکار مردم راهپیمایی 22 بهمن امسال را ماندگار کرد
کد خبر: 3956759
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
نصرت‌الله لطفی:

جشن نیمه شعبان را به 12 فروردین گره بزنیم / ابتکار مردم راهپیمایی 22 بهمن امسال را ماندگار کرد

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به خاص بودن سال 1400 به خاطر دو جشن نیمه شعبان گفت: باید جشن نیمه شعبان اول را در 9 فروردین به 12 فروردین؛ سالروز استقرار نظام اسلامی گره بزنیم و مجموعه برنامه‌های تبلیغی و تولیدات فرهنگی باید تلفیقی از هر دو مناسبت باشد.

نصرت‌الله لطفی

به گزارش ایکنا، نصرت الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، صبح امروز 10 اسفندماه، در نشست ارزیابی مراسم یوم‌الله دهه فجر و برنامه‌ریزی اعیاد ماه شعبان، ابتدا با تبریک ایام و اعیاد فرخنده رجبیه گفت: امروز سالروز بازگشت پرخیر و برکت احیاگر اسلام ناب محمدی، امام خمینی(ره)، به شهر مقدس قم است که این مناسبت را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به ویژگی خاص سال 1400 شمسی گفت: مطلع سال مزین به سالروز ولادت حضرت امام زمان(عج) در 9 فروردین است و حسن ختام این سال در 27 اسفند بازهم سالروز ولادت امام زمان(عج) است و ما دوجشن نیمه شعبان در این سال داریم و به همین دلیل باید برنامه‌های ویژه‌ای در رابطه با این مناسبت مهم داشته باشیم.

لطفی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در ادامه آنچه از ابتدای کرونا مطرح کردیم که مناسبت‌ها و ایام‌الله تعطیل‌ناپذیر است همه آنها را به صورت سلامت‌محور برگزار کنیم و از هر دو مسئله مهم بزرگداشت ایام الله و حفظ سلامتی مردم غفلت نکردیم لذا هیچ مراسمی در کشور تعطیل نشد و با همیاری مردم برگزار شد. حتی در این سال کرونایی چندین برنامه فوق‌العاده نسبت به سال‌های قبل از سوی شورا برگزار شد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان کرد: اتفاقاً یکی از برنامه‌های سال گذشته که شورا به آن ورود کرد برنامه جشن نیمه شعبان بود که با هماهنگی و هم‌افزایی با تولیت آستان‌ها و اماکن مقدسه و بقاع متبرکه و نهاد نماز جمعه برای اولین بار بانگ «یا مهدی ادرکنی» به صورت سراسری سر داده شد. همچنین شهرداری‌ها در سراسر کشور برای اولین بار در شب نیمه شعبان یک نورافشانی گسترده انجام دادند.

وی سپس به تشریح برگزاری ایام الله دهه فجر پرداخت و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هچ بخشی از برنامه‌های دهه فجر تعطیل نشد که حسن ختام آن که مایه مباهات و افتخار و ماندگاری شد با شور و احساس تکلیف دینی و انقلابی مردم عزیز در 22 بهمن بود که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند مردم با این ابتکار جدید نگذاشتند که مناسبت 22 بهمن تعطیل شود و شهر و روستا به صورت منسجم در نکوداشت پیروزی انقلاب شرکت کردند.

لطفی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین از مراسم 22 بهمن امسال به عنوان حجتی از شور انقلابی مردم یاد کردند و این حرکت را در کنار تشییع ده‌ها میلیونی پیکر مطهر سپهبد حاج قاسم سلیمانی قرار دادند و این نشانه زنده بودن و خسته نبودن مردم و شور انقلابی و روح فداکاری آنهاست.

وی در ادامه با اشاره به درخشش برخی نهادها و ارگان‌ها در برگزاری مراسم یوم‌الله دهه فجر، گفت: بسیج، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، کارگروه روستایی ـ عشایری و کارگروه قرآنی از جمله این نهادهای فعال بودند.

لطفی در ادامه به بروز برخی بداخلاقی‌ها از بعدازظهر 22 بهمن نسبت به بیانیه پایانی یوم‌الله 22 بهمن اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها با مطامع جناحی این بداخلاقی‌ها را راه انداختند. آنچه که مطرح شد واقعاً خنده‌دار بود و به مجموعه‌ای که وظیفه ذاتی، انقلابی و قانونی خود را خدمت به نهضت امام خمینی(ره) می‌داند، این اتهام را وارد کردند و تهمت‌های ناجوانمردانه زدند که شورا به دنبال فراموشی نام امام(ره) است. در حالی که کارنامه شورا به عنوان مولود نهضت حضرت امام(ره) مشخص است.

وی در ادامه از سخنان رئیس‌جمهور در خصوص مطرح کردن مسئله غربت امام(ره) در مراسم 22 بهمن امسال گلایه و انتقاد کرد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: در گزارش‌های مربوط به مراسم 22 بهمن، علیرغم بسیج عمومی رسانه‌ها برای پوشش مراسم راهپیمایی خودرویی و موتوری، اما آنچه در رسانه‌ها منعکس شد یک دهم آنچه در صحنه میدانی اتفاق افتاد، نبود. همچنین در کل کشور علیرغم برگزاری راهپیمایی موتوری و خودرویی خانوادگی برای اولین بار اما حتی یک مورد حادثه امنیتی یا تصادف اتفاق نیفتاد. واقعاً جمعیت امسال کمتر از جمعیت راهپیمایی سال‌های گذشته نبود و این نشانه ماندگاری این مراسم است.

وی در ادامه درباره برگزاری ویژه جشن نیمه شعبان گفت: هر کار محتوایی و تولیدی و مقدمه‌سازی در ان رابطه باید در این ماه برگزار شود. نکته دوم اینکه این مراسم فقط مختص به ایران نیست و نگاه ما باید به جهان اسلام و آزادیخواهان جهان باشد. امسال هم به مانند جشن نیمه شعبان سال گذشته که با حزب‌الله لبنان در ارتباط بودیم، باید نگاه فراملی داشته باشیم.

لطفی اظهار کرد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز این است که برگزاری مناسبت‌ها و جشن‌ها باید مردمی باشد و ماندگاری آن به همین است و یک اصل قطعی است اما مردمی بودن نیاز به حمایت و پشتیبانی نهادها از جمله شهرداری‌ها در قالب تهیه اقلام و لوازم تبلیغاتی دارد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان کرد: باید منظر شهر را متناسب با جشن نیمه شعبان آراست، این به معنای سطحی‌نگری و غفلت از محتوا نیست اما به هر حال باید به ظاهر هم توجه کرد.

وی یادآور شد: آنچه در نیمه شعبان اول، 9 فروردین، و برپایی جشن‌ها و برپایی پرچم‌ها مطرح است باید به 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی، گره بخورد و از روزهای اول فروردین که به استقبال نیمه شعبان می‌رویم باید تا 12 فروردین ادامه پیدا کند و بسته‌های محتوایی، تولیدات فرهنگی و مجموعه برنامه‌های تبلیغاتی باید تلفیقی از هر دو مناسبت باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌آبادی، معاون فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران، به تشریح برنامه‌های جشن نیمه شعبان پرداخت و گفت: این برنامه‌ها در 5 حوزه بین‌الملل، فرهنگی‌ ـ هنری، رسانه و فضای مجازی، پژوهش و اجتماعی است که متأسفانه در تمامی این حوزه‌ها دچار ضعف تولید هستیم. در حالی که باید در حوزه فرهنگ مهدویت و انتظار به تولید محصول برسیم.

وی افزود: در این راستا سه محور عملیاتی برای برپایی برنامه‌های جشن نیمه شعبان تعریف شده است؛ محور اول ناظر به توقیعات امام زمان(عج) از جمله توقیع شیخ مفید است. پویش «اجتماع قلب‌ها» از یکسال و نیم پیش به جریان افتاده و این اتفاق در سال جدید با عنوان «برای ظهور همدل باشیم» برپا می‌شود.

حسین‌آبادی اظهار کرد: محور دوم استغاثه و اضطرار به حضرت حجت(عج) است و محور سوم تبیین عداوت و دشمنی صهیونیسم با مهدویت است.

وی در ادامه برنامه‌‌های عملیاتی ذیل این سه محور را تشریح کرد و گفت: این برنامه‌ها شامل برنامه استغاثه همگانی شب نیمه شعبان با دعای استغاثه حضرت حجت(عج) و محوریت «مرا دریاب» در ساعت 21 از مأذنه‌ها و گلدسته‌هاست. برنامه دیگر تقویت پویش «برای ظهور همدل باشیم» با محوریت شهرداری‌ها، صداوسیما و فضای مجازی و دیوارنگاری میادین ولی عصر همه شهرها و برافراشتن پرچم «لیک یا مهدی» در سر در هر منزل است. همچنین برنامه‌های دیگر انتخاب شعارهای روزهای دهه مهدویت، نورافشانی ویژه شب نیمه شعبان و برگزاری مراسم احیای نیمه شعبان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه‌ها و شهرهای آبی است.

سپس نماینده ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت مردمی بودن مراسم‌ها گفت: نهادی کردن مراسم ماندگاری آنها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: امسال خوب است صدا و سیما رادیو مهدوی و مهدیه ایران را به مانند رادیو اربعین و حسینیه ایران راه‌اندازی کند و برنامه‌ها از اول ماه شعبان آغاز شود. همچنین باید هیئات مذهبی را فعال کرد. اقدام دیگر فراهم کردن زمینه نقش‌آفرینی کودکان و خردسالان است. همچنین باید از ظرفیت بسیج و انجمن اسلامی بازار و اصناف برای در اختیار دادن اقلام و لوازم تبلیغاتی مراسم جشن نیمه شعبان با قیمت مناسب به مردم استفاده کرد. ما در نیروهای مسلح با تمام توان برنامه ریزی کرده‌ایم و آماده هر نوع همکاری هستیم. اما همانطور که گفتم تأکید باید بر روی مردمی بودن مراسم باشد.

انتهای پیام
captcha